וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוניס סיכם בחשאי עם אלשיך: תפרוש בקרוב

יובל יועז

2.9.2012 / 8:09

בעקבות הסיכום אליו הגיע נשיא בית המשפט העליון עם השופטת הסכימו ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין להצעת הפיות שהוביל שר המשפטים בפרשה

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ורדה אלשיך מתכוונת לפרוש מכס השיפוט כבר בחודשים הקרובים, לאחר החגים, ולא להמשיך עד למועד פרישתה המיועד, אוגוסט 2014. כך סוכם בחשאי בין אלשיך לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס. סיכום זה עמד בבסיס ההבנה בין גרוניס לאלשיך בפגישותיהם בחודש יולי האחרון, שבעקבותיהן החליט נשיא העליון שלא להמליץ על נקיטת צעדים כלשהם נגדה, בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים בפרשת "הפרוטוקול המשופץ". סיכום זה גם הוביל את ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין להסכים ל"הצעת הפיוס" שהוביל שר המשפטים יעקב נאמן, בפגישה שהתקיימה שלשום (ו') בלשכתו.

אחד הגורמים המשפטיים שהיו בסוד המגעים כינה את השופטת אלשיך "גוויה מהלכת". פנייה לדוברת בתי המשפט מלפני כשבוע, בדבר ההבנה השקטה שהושגה בין גרוניס לאלשיך בנוגע לפרישתה הקרובה משיפוט, נענתה בתגובה הבאה: "הדברים חסרי שחר". פורום ראשי המחוזות בלשכה מסר: "אין תגובה".

בפגישה שהתקיימה בלשכת נאמן ביום שישי, הפעיל השר לחצים כבדים על ראשי חמשת המחוזות בלשכה להפסיק את מאבקם נגד המשך כהונתה של אלשיך. לחצים ישירים ועקיפים הופעלו גם מכיוונם של מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ומנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר. נאמן אף איים על ראשי חמשת המחוזות, ועל ראש הלשכה עו"ד דורון ברזילי, שנכחו בפגישה, כי אם יתעקשו להמשיך במאבק הציבורי והמשפטי – הוא יפעל לפירוק לשכת עורכי הדין, באמצעות קידום הצעות חוק בנושא זה המונחות על שולחנו. אלשיך עצמה מיעטה לדבר בפגישה, שארכה כשעתיים. בהמשך אמרה כי "במשך 200 ימים שותים את דמי בתקשורת יום יום, אחרי כל כך הרבה שנות שיפוט מי שמחפש את שמי באינטרנט מוצא שמדובר בשופטת זייפנית".

ראשי המחוזות, ובהם יו"ר ועד מחוז תל אביב אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז ירושלים אשר אקסלרד, יו"ר ועד מחוז חיפה יוסי חכם, יו"ר ועד מחוז דרום דני אליגון וסגן יו"ר ועד מחוז הצפון ראיד עומרי, הטיחו באלשיך דברים קשים. "נעשו דברים חמורים, ואי אפשר להסכים לסיום הפרשה בהתנצלות", הם אמרו, "מה שעשית היה באמת זיוף, לא שיפוץ". בהמשך התרצו נוכח לחציו של נאמן, ונוכח ההבנה שאופק השיפוט של אלשיך יהיה קצר.

בסוד הסיכום בין גרוניס לאלשיך היו גם נאמן ורוטקופף, אלא שאלשיך התנתה את פרישתה בכך שהסיכום לא ידלוף ולא יפורסם. עם זאת, יצוין כי עו"ד רפאל ארגז, שהגיע לפגישה עם נאמן ואלשיך כמחצית השעה לפני בכירי הלשכה, סירב להתרצות ולסיים את הפרשה בהתנצלות, והוא שוקל לעתור לבג"ץ נגד החלטתו של נאמן שלא להעמיד את אלשיך לדין משמעתי. בסופו של דבר הודיעה לשכת נאמן כי הפרשה מסתיימת בהתנצלות הדדית, ובביטול התלונה התלויה ועומדת נגד ארגז, וביטול הכוונה לנקוט הליכים נוספים בהמשך. "כל הצדדים מצטערים על הטענות שהועלו כלפי כל הנוגעים בדבר ומוחלים זה לזה לקראת ראש השנה הבא עלינו לטובה", נמסר בהודעה, "כל התלונות שהוגשו יבוטלו. הסדר זה הוסכם מתוך כבוד למערכת המשפט ומתוך רצון לשמור על מעמדה ואמון הציבור בה, ולהחלטתו של נשיא בית המשפט העליון, השופט ד"ר אשר גרוניס ולמאמציו של שר המשפטים, יעקב נאמן, להביא לסיום הפרשה". אלשיך אף לא תחויב לכתוב מכתב התנצלות כלפי עו"ד ארגז, והנוסח שפורסם בהודעת שר המשפטים מהווה התנצלות פומבית הדדית.

"לקחנו על עצמנו את תפקיד המבוגר האחראי"

"לקחנו על עצמנו את תפקיד המבוגר האחראי, מאחר שנקיטת אמצעים משפטיים נגד ראשי מערכת המשפט היתה גורמת לה זעזוע כבד ובלתי הפיך", נימק פורום ראשי המחוזות בלשכה את ההחלטה לקבל את הצעת-הפיוס של נאמן, בגילוי-דעת מיוחד שהופץ היום (א') לכל ציבור עורכי הדין, בתגובה להאשמות כלפיהם, על כך ש"התקפלו" נוכח לחציו של נאמן, והסכימו לבטל את צעדי המאבק המתוכננים נגד המשך כהונתה של השופטת אלשיך.

"לצערנו הרב", כותבים ראשי המחוזות, "הודיע לנו במעמד זה השר נאמן כי בשל הודעת הנשיא גרוניס, אין בדעתו להפעיל את סמכותו ולהמשיך ולהידרש לעניין. עמדתנו הנחרצת היתה ועודנה כי השופטת אלשיך ביצעה מעשה חמור, המחייב לפחות את העמדתה לדין משמעתי. אולם, מתוך תחושת אחריות למערכת המשפט, נעתרנו להצעת השר והסכמנו שלא להמשיך ולפעול רשמית בעניין". לדבריהם, "סברנו כי בנסיבות שנוצרו יש להעדיף את השיקול הממלכתי".

פורום ראשי המחוזות מסר כי "אנו סבורים שהמעשה שביצעה השופטת אלשיך חמור מאין כמוהו, וראוי היה שתסיים את כהונתה. יחד עם זאת, מתוך הכרה בחשיבותה של מערכת המשפט והרצון לשמור על אמון הציבור בה, ומתוך כבוד להחלטת נשיא העליון ולמאמציו של שר המשפטים, החלטנו לקבל את הפשרה שהוצעה על ידי השר, לסיום הפרשה". ראש לשכת עורכי הדין, ברזילי, הודה לנאמן על מאמציו להביא לסיום הפרשה. "אני מברך את כל הצדדים על נכונותם להגיע לפשרה הראויה שהושגה" מסר ברזילי, "ואני שמח שהפרשה מסתיימת, גם ברוח טובה, גם באופן המחזק את אמון הציבור במערכת המשפטית, וגם באופן שמחזק את זכויות ציבור עורכי הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully