וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקן: "בנק צריך להרוויח כדי לשמור על יציבות"

רון שטיין

5.9.2012 / 17:35

"הרווח לא צריך לבוא מחוסר הוגנות ביחסים מול הלקוחות, אבל בנק צריך להרוויח", אמר המפקח על הבנקים בבנק ישראל בכנס בנושא רגולציה וניהול סיכונים

"בנק צריך גם להרוויח אם הוא רוצה לשמור על יציבותו לאורך זמן. הרווח לא צריך לבוא מחוסר הוגנות ביחסים מול הלקוחות, אבל בנק צריך להרוויח. לכן, גם בניהול סיכונים יש להסתכל על הרווחיות". כך אמר הערב (ד') דודו זקן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שנשא דברים בכנס רגולציה וניהול סיכונים של בית הספר סרנת לניהול, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

זקן הוסיף ואמר כי "בעשור הקודם היתה תפיסה שהרגולציה מפריעה לעשות עסקים ויש לה עלות ולכן יש לעשות דה-רגולציה. לאחר הסרת הרגולציות קיבלנו את המשבר הפיננסי, שיש האומרים שהוא הגדול מכולם, אפילו יותר ממשבר 1929, ומאז יש מגמה גלובלית של חיזוק הרגולציה תוך התמקדות בתהליכים וקביעת עקרונות מנחים".

בכנס השתתף גם פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר שאמר כי "בנושא מקדמי תוחלת החיים המובטחים בביטוחי החיים חשבנו שיש כשל שוק ולא אהבנו את השיווי משקל שהיה בשוק ולכן התערבנו", כשהסביר מדוע האוצר הביא לביטול ההבטחה האמורה, מתוך חשש אפשרי שעלול היווצר בעתיד ליציבות חברות הביטוח.

שריג המשיך ופירט את ההיגיון בפעילות הפיקוח על הביטוח. "מטרתנו היא להבטיח שירותים אפקטיביים למבוטחים במחיר סביר לכל אורך חיי המוצר. בנוסף, משום שמדובר במוצרים לעשרות שנים מעניינת אותנו היציבות הפיננסית והבטחת היכולת של המבטחים לקיים התחייבויות בטווח ארוך. הבעיה היא שמוצר זול ככל היותר עלול לפגוע ביציבות החברות, ואם אני רוצה לוודא שהן יהיו שם בעוד חמישים שנה עלי לאזן בין איכות המוצרים וזמינותם לבין יציבות החברות", אמר. הוא הוסיף והתייחס לאתגרי הפיקוח ואמר ש"אין ספק שכל הגופים הפיננסיים קרדינליים לקיומה של כלכלה מודרנית אך הם חשופים להרבה סיכונים: תפעוליים, משפטיים ועוד.

"בעיה אחרת היא שיש בחברות אלה מינוף מאוד גבוה. בנוסף, השווקים הפיננסיים תנודתיים ודינאמיים ואנו המפקחים לא יכולים להיות בכל מקום ובכל מצב, ולכן אנחנו עוברים מרגולציה שמטפלת בדברים באופן נקודתי בפינצטה לרגולציה שמטפלת בדברים באופן עקרוני כשהגופים בעצמם אחראים על עצמם. את הרגולציה נעשה במקומות בהם אנו חושבים שיש פוטנציאל גבוה לטעויות ולנזק".

פרופ' שמוליק האוזר, יו"ר רשות ני"ע השתתף בכנס גם הוא ואמר כי "ישנה שאלה האם הרגולציה היא גורם מעיק על הבורסה... אם מסתכלים על הפוטסי וה-S&P רואים שגם שם יש ירידה במחזורי המסחר מאז 2007. אצלנו הירידה החלה בשנה וחצי האחרונות. זה קורה בעוד מקומות וזה גם תולדה של המצב הכלכלי". הוא הוסיף ואמר ש"המצב נפיץ אך אין מקום לפאניקה. הסיבות העיקריות לירידה בהיקפי המסחר בבורסה הן המצב הכלכלי, אי ודאות, המצב באירופה ועוד". בהמשך הוא שב על דבריו ממוקדם יותר השבוע, בדבר כוונת הרשות להפחית ברגולציה תוך מהלך מסוים של "דה-רגולציה".

עוד אמר כי המשקיעים הזרים לא ברחו מכאן. "אכן יש ירידה במסחר עצמו מצד המשקיעים הזרים אם כי בשיעור ההחזקות שבידיהם הנפילה היתה כשהשוק הישראלי עבר ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת". עוד הוסיף כי "ועדת חודק הסיטה הנפקות מהבורסה להלוואות פרטיות". האוזר התייחס גם לנושא הסדרי חוב, ואמר כי "מ-2008 היו 108 הסדרי חוב בהיקף כולל של 24.4 מיליארד שקל. להיקף כספים זה, בשלב זה, אין איום ברמה משקית מכיוון הסדרי החוב. עם זאת, ברשות אנו מאוד מוטרדים בשל העניין בהגנה על המשקיעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully