וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: לא לחצו עלי בעניין הרווחים הכלואים

אדריאן פילוט

6.9.2012 / 13:34

שר האוצר מבהיר: "אף חברה לא פנתה אלי. שמעתי באוצר לראשונה על דיבידנדים כלואים. אי אפשר לגבות את הכסף הזה ואני החלטתי שחייבים לנסות לגבות חלק מהכסף הזה"

שר האוצר יובל שטייניץ מביע תקווה שהממשלה תסגור את שנת 2012 בגירעון של 3% מהתוצר, יום אחד בלבד לאחר פרסום נתונים שליליים במיוחד לפיהם הגירעון חצה את ה-4% תוצר, והדגיש כי המדינה תנסה לגבות מיליארדים מתאגידי הענק בגין הרווחים הכלואים. בדיון על הרווחים הכלואים בוועדת הכספים הבהיר שטייניץ כי אי-אפשר לגבות את כל הכסף מתאגידי הענק, ולכן יש לנסות לגבות חלק מהכסף, מה שעורר תרעומת מצד ח"כ שלי יחימוביץ'.

"אנו עושים מאמץ ומקיים שנסיים את השנה עם גירעון של 3% במשהו", אמר שטייניץ. "יש חוסר בהכנסות המדינה, בעיקר לקראת 2013. זו הסיבה שהגשתי לפני חודש חבילה שתעזור לנו לעמוד ביעדי הגירעון. חוק הרווחים הכלואים נדרש כעת שבעתיים כתחליף לתוספת מסים כי הוא שקול או מחליף לתוספת מסים למדינת ישראל. בכל מקרה, ברגע שנודע על פרשת הרווחים הכלואים חשבתי שצריכים לעשות מהלך כדי לגבות מאותן חברות מסים שעד היום לא נגבו כלל".

שר האוצר דחה את הביקורת לפיה התגמשות האוצר והנכונות לגבות פחות מס מתאגידי הענק נובעת מהפעלת לחצים: "קראתי בעיתון שהחוק הזה הוא תולדה של לחצים. אני מבהיר: אף חברה לא פנתה אליי. שמעתי באוצר לראשונה על דיבידנדים כלואים. אי-אפשר לגבות את הכסף הזה ואני החלטתי שחייבים לנסות לגבות חלק מהכסף הזה".

במצב היום, מדינת ישראל מעניקה הטבות מס מפליגות לחברות בינלאומיות אשר במסגרת החוק הישן לעידוד השקעות הון אינן זכאיות להוציא את רווחיהן מהארץ, ואותם רווחים נשארו "כלואים" כאן. מטרת החוק כעת הינה לאפשר לחברות להוציא את אותם רווחים הנאמדים בכ-100 מיליארד שקל ולקבל עליהן חלק מהמס המגיע למדינה.

"לא כולן חברות גדולות, יש גם חברות בינוניות", הוסיף שטייניץ. "אם נמשיך את המצב הקיים - מהכספים לא יישאר דבר. מבחינת האלטרנטיבה, אנו זקוקים לכסף הזה כדי לעמוד ביעדים. המטרה שלנו הייתה להביא כמה שיותר מכאן כדי שנוכל לעלות כמה שפחות מע"מ ומס הכנסה. אם לא יהיו לנו 3 מיליארד שקל מהרווחים הכלואים, נצטרך לקחת אותם מהאזרחים".

יחימוביץ': "איך צריכים עכשיו להרגיש כל האידיוטים ששילמו מס אמת בזמן?"

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' זעמה על דברי שטייניץ ואמרה כי חברות הענק מקבלות הטבות מפליגות על חשבון האזרחים.

"תגיד לי איך צריכים עכשיו להרגיש כל האידיוטים ששילמו מס אמת בזמן? מה הם אמורים לחשוב עכשיו? אנשים שמרו חוק, שלמו את מיסיהם למס הכנסה, בין אם יחידים בין אם חברות - מה הם אמורים לחשוב היום? שהם היו פראיירים? שהם היו טיפשים? שיום יבוא ושר האוצר ישנה במיוחד את החוק לטובת אלה שלא שילמו וחיכו לשעת כושר?", אמרה יחימוביץ'.

יחימוביץ' המשיכה ואמרה לשטייניץ: "אתה אומר שאסור לעשות חקיקה רטרואקטיבית בחוקי מס, אבל זה בדיוק מה שאתה עושה. זו חקיקה רטרואקטיבית לא חוקתית ולא שוויונית. היה לשלטונות המס הסכם עם החברות האלה וההסכם הזה אמר דברים מאוד ברורים, וכיוון שהם לא היו מספיק ברורים תוקן החוק והוסף בו סעיף מיוחד הקובע כי סכום הניתן מהרווחים הפטורים לגוף קשור יראו אותו כדיבידנד והחברה חייבת לשלם מיד את מלוא המס המגיע ממנה. אפילו את זה לא עשיתם. החברות האלו השקיעו, והשקיעו בגורמים קשורים, ולא טרחתם אפילו להוציא שומה על כספים שכבר הוצאו. עכשיו אתם באים ועושים להם סידור מיוחד. אתה בא אליהם ואומר: 'קבלו מתנה'. מתנה של מיליארדים רבים, הנחות מס בשיעור של 40%-70%. למה לי אתה לא נותן את ההנחה הזו? למה אתה לא נותן את ההנחה לפועל בפניציה למשל? למה לא לבעל חנות מכולת?".

יחימוביץ' התייחסה גם לטיעון של שטייניץ לפיו יש לנסות לגבות 3 מיליארד שקל מהחברות אחרת יהיה צורך להטיל מסים על האזרחים, ואמרה כי "הטיעון ש'אם לא נקבל 3 מיליארד כאן ועכשיו זה לא שווה כלום' הוא טיעון קצר רואי. הוא לא כלכלי והוא לא רציני. מדינה לא מחשבת את הכנסותיה ממס על סמך מה שתקבל עכשיו מלוא החופן. הרי אתה תראה את הכסף הזה בסוף - אז אתה תראה אותו עוד שנתיים ועוד שלוש. למה, אתה חושב שאז מדינת ישראל תהיה מאוזנת לחלוטין, לא יהיו חובות ולא נצטרך את הכסף? זה או עכשיו או לעולם לא? הרי אתה יודע שיש ביכולתך לקבל את הכסף במלואו בלי שום הנחות במס. רק קצת סבלנות, זה הכל".


עדכון ראשון 11:25

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully