וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: "הממשלה הפקירה את צרכני ישראל"

אילנית חיות ואלה לוי-וינריב

12.9.2012 / 9:23

חוות הדעת המלאה של המבקר תפורסם היום אחר הצהרים. צפוי לקבוע כי בין השנים 2005-2011 עלו מחירי מוצרי המזון בשיעור ריאלי של כ-10%, בעוד שההכנסה ירדה

האם חרם הקוטג' השפיע על מקבלי ההחלטות? בחוות דעת מיוחדת שנערכה על "הפיקוח על מחירי המזון והפיקוח על מחירי מוצרי חלב", המתפרסמת היום (ד') אחה"צ, צפוי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, להשיב על שאלה זו בשלילה.

חוות דעת זאת, הראשונה שעליה חותם מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור החדש שפירא, מתפרסמת ערב ראש השנה ועל רקע גלי ההתייקרות האחרונים. זאת, בייחוד על רקע העובדה והפרסומים היום יומיים על כך שבמדינת ישראל קיימת אוכלוסייה גדולה המתקשה להתקיים בכבוד ולהבטיח לעצמה את מוצרי המזון הנדרשים.

בחוות הדעת, בחן המבקר בין היתר את מחירי המזון, והוא צפוי לקבוע, כי בין השנים 2005-2011 הם עלו בשיעור ריאלי של כ-10%, בעוד שההכנסה הריאלית נטו של מרבית הציבור ירדה. על פי ההערכות, מהממצאים עולה, כי חלה הרעה משמעותית במצבן של השכבות החלשות.

בהקשר זה, מפנה המבקר את האצבע המאשימה כלפי המדינה, משרד האוצר ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, וקובע כי לא ביצעו כראוי את תפקידם; לא התייחסו לשיקולים חברתיים ובריאותיים ולא כללו בשיקוליהם את רווחת הצרכנים והאינטרסים שלהם.

באשר לפיקוח על מחירי המוצרים בענף החלב, שעליו מופקדת ועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד החקלאות, חוות הדעת צפויה לחשוף תמונת מצב עגומה, לפיה הורדת רמת הפיקוח על מוצרי חלב לרמה הנמוכה ביותר בשוק ריכוזי בלא שבשלו תנאי תחרות של ממש, פגעה קשות באינטרסים הכלכליים של ציבור הצרכנים.

ביולי 2006 המליצה ועדת המחירים לשר האוצר ולשר החקלאות להוריד את רמת הפיקוח על מחירי גבינות הקוטג' בניגוד להחלטת ממשלה מאוגוסט 2005. כתוצאה מכך בתוך זמן קצר עלה מחיר הקוטג' בשיעור חריג, כ-35%. כך גם לגבי מוצרי חלב נוספים שרמת הפיקוח על מחיריהם הורדה. הם עלו בשיעור חריג שבין 33%- 38%. באותה תקופה התייקרו מוצרי חלב שבפיקוח בשיעור של כ-10% בלבד. זאת כאשר מתחילת 2009 ועד ספטמבר 2010 הייתה ירידה הדרגתית של יותר מ-10% במחיר החלב הגולמי, אך לא הייתה כל הוזלה במחיר מוצרי החלב לצרכנים.

בעת שהצהיר אמונים בפני הכנסת, אמר שפירא, בין השאר, כי "המחאה החברתית מן הקיץ שעבר (קיץ 2011) היא אות מבשר טובות".

בחוות הדעת, צפוי שפירא למתוח ביקורת על הממשלה ובין היתר להבהיר כי לגישתו צדק חברתי איננו סיסמא ריקה, וחובתה של הממשלה לפעול לתיקון הליקויים ולהביא להגברת הביטחון התזונתי של האוכלוסייה בכלל ושל השכבות החלשות בפרט.

במשרד מבקר המדינה מבהירים, כי לאור גישתו זו של המבקר החדש, מתכוון משרדו לשים דגש מיוחד בשנים הקרובות על חיזוק זכויות הפרט וזכויותיהם של השכבות החלשות בחברה. חוות דעת זו היא חולייה ראשונה בשרשרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully