וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה אישרה החוקיות של קרן החילוץ

12.9.2012 / 10:46

ביהמ"ש אישר את קרן החילוץ אך כפה תנאים לעתיד. השאלה: האם מנגנון היציבות האירופי, ESM, סותר את חוקת גרמניה?. בינתיים, ראש ממשלת ספרד מסתייג מתוכנית החילוץ

בית המשפט בגרמניה דחה היום (ד') את העתירה נגד הקמת קרן החילוץ האירופית (ESM) בהיקף 500 מיליארד אירו (643.7 מיליארד דולר), בהתאם לציפיות המוקדמות בשווקים. עם זאת, ביהמ"ש סייג וקבע מגבלות מסוימות על הקרן, קרי תנאים שיצטרכו להתקיים על מנת שהיא תוכל להזרים כספים.

התנאי המרכזי הוא שהיקף ההשתתפות של גרמניה יהיה לכל היותר 190 מיליארד דולר, ומעבר לכך יידרש אישור של 2 בתי המחוקקים.

בתגובה להחלטה, האירו מתחזק מעט והבורסות נסחרות בעליות. התשואות על אגרות החוב של ממשלות ספרד ואיטליה הגיבו בירידות לאחר ההחלטה. תשואת האג"ח ל-10 שנים בספרד נסחרת סביב 5.7%.

הפסיקה נגעה לשאלה האם מנגנון היציבות האירופי, ESM, סותר את חוקת גרמניה. פסיקה נוספת נוגעת לאמנה האירופית למשמעת תקציבית, שיישומה נדחה בכמה חודשים ע"י בתי משפט גרמניים.

מומחים למשפט העריכו לפני ההכרעה כי ביהמ"ש יאשר את קרן החילוץ הקבועה ואת האמנה התקציבית, אך יכפה אולי תנאי נוקשים להשתתפות גרמניה בתוכניות חילוץ בעתיד. החשש בשווקים היה כי אם ביהמ"ש היה מחליט לקבל את העתירה נגד הקרן, הדבר היה גורם לזעזועים בשוקי ההון ולהעמקת המשבר האירופי.

ראחוי מסויג

בתוך כך, הודיע ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, שלא יקבל תנאים חיצוניים לחילוץ כספי של ארצו. ראחוי דחה בכך למעשה את תוכניתו של נשיא הבנק המרכזי האירופי לקנות אג"ח של מדינות אירו הנמצאות במצוקה תקציבית. הוא אמר את הדברים בראיון טלוויזיה ראשון מאז כניסתו לתפקידו בדצמבר 2011.

"אני בטוח לחלוטין שהתנאים יהיו סבירים, אך אני מדגיש שלא קיבלנו כל החלטה (על בקשת חילוץ)", אמר ראחוי לערוץ הטלוויזיה הממלכתי. "אני אבחן את התנאים. אני לא אוהב, ולא אקבל, תכתיבים כמו צעדים קונקרטיים שעלינו לבצע, היכן עלינו לקצץ".

לפי התוכנית של דראגי, ה-ECB יסכים לקנות כמות בלתי מוגבלת של אג"ח ריבוניות של מדינות שקועות בחובות, בתנאי שהמדינות הללו יגישו בקשה רשמית לקבלת כספי חילוץ ויסכימו לתנאים ספציפיים של רפורמות תקציביות ומבניות.
דראגי אמר שה-ECB יתערב ישירות בשווקים כדי לטפל במה שהוא כינה "עיוותים חריפים בשוקי האג"ח, המבוססים על פחדים לא מבוססים". לדבריו, ההתערבויות של הבנק המרכזי האירופי יהיו רק בתיאום עם קרן החילוץ של מדינות מרחב האירו. כלומר, המדינות הנוגעות בדבר יצטרכו לבקש חילוץ רשמי כדי שה-ECB יתערב לטובתן בשוק.

מדובר בקנייה של אג"ח לפדיון בעוד שנה עד שלוש שנים, ולא תהיה הגבלה על היקף הרכישות. ה-ECB יבקש מקרן המטבע הבינלאומית לסייע לו במעקב אחרי עמידה בתנאי החילוץ במדינות הנוגעות בדבר.

  • עוד באותו נושא:
  • גרמניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully