וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 11% ברווח התפעולי של חברות הדלק

רון שטיינבלט

13.9.2012 / 7:26

אפקט מרווח השיווק: ירידת מחירי הנפט ברבעון השני של 2012 הובילה להפסדי מלאי. ההגבלות הרגולטוריות והמינוף הגבוה, הובילו להעלאת פרמיית הסיכון של חברות הענף

אחרי הסערה שפקדה את ענף הדלק בשנה שעברה, לאחר שמשרדי האוצר והאנרגיה קיצצו את מרווח השיווק של החברות, נכנסו חברות הדלק אל שנת 2012 לאחר רבעון רביעי שהתאפיין במהלכי קיצוץ והתייעלות חדים.

הורדת מרווח השיווק אילצה את חברות הדלק - פז שבשליטת צדיק בינו, דלק ישראל שבשליטת יצחק תשובה, סונול שבשליטת קבוצת עזריאלי, דור-אלון שבשליטת דודי ויסמן וטן שבשליטת אליעזר פישמן - לשנות את התוכניות האסטרטגיות.

וכך, במקום לעסוק ב-2012 בהמשך מגמת ההתרחבות עליה שקדו בשנים האחרונות, הן מצאו את עצמן נאלצות להתמודד עם ההשפעות של ירידת הרווחיות על פעילותן השוטפת. כך, נדחו חלק מתוכניות ההקמה של תחנות חדשות, לצד סגירה של מספר תחנות מפסידות, והחברות התמקדו בצמצום האשראים והמינוף הפיננסי, שגדל על רקע העלייה במחיר הנפט.

15.6 מיליארד שקל היה מחזור המכירות המצרפי של חמש חברות הדלק הגדולות במחצית הראשונה של 2012. מדובר בגידול של 22.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הנובע בעיקר מעלייה במחירי הנפט, המשפיעה בצורה ישירה על המחיר בו נמכרים הדלקים, וכן מצמיחה בהיקף המכירות בחנויות הנוחות. היקף צריכת הדלקים בכלל המשק עלה ברבעון השני בכ-3%, ויהיה מעניין לבחון האם ברבעון השלישי, במהלכו נרשמה עלייה חדה במחיר הדלק שחצה לראשונה את רף 8 השקלים לליטר, יקטן היקף הצריכה.

11.4% זהו שיעור הירידה הממוצע ברווח התפעולי של חברות הדלק הגדולות במחצית הראשונה של 2012, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. פז, אשר רוכשת את הדלקים מבית הזיקוק שבבעלותה באשדוד, הינה חברת הדלק היחידה שהרווח התפעולי שלה לא ירד בתקופה זו. יתר החברות הרגישו היטב על בשרן את הירידה במרווח השיווק, ובפרט סונול, אשר הרווח התפעולי שלה נחתך במחצית הראשונה ב-31.3% לעומת התקופה המקבילה, ל-43 מיליון שקל.

העלייה תוביל לרווחי מלאי

נתון אקסוגני שגם הוא לא תרם לרווחיות חברות הדלק ברבעון השני היה הירידה במחירי הנפט ברבעון (לעומת עליית מחיר במחצית), שהובילה להפסדי מלאי, אם כי לא ברמה משמעותית. מתחילת חודש יולי עלה מחיר הנפט ביותר מ-20%, ואם הוא ייוותר ברמתו הנוכחית גם בסוף החודש, צפויות חברות הדלק לרשום בדוחות הרבעון השלישי רווחי מלאי. בחודש יוני החליט משרד האנרגיה להחזיר חלק מההורדה של מרווח השיווק והעלה אותו ב-5 אגורות לליטר בשירות עצמי, מה שצפוי גם כן לשפר מעט את התוצאות ברבעון הנוכחי.

13% זו תשואת אג"ח ג' של חברת דלק ישראל. אחרי שבשנה הקודמת רשמו מניות חברות הדלק ירידות שערים חדות, הרי שמתחילת 2012 הן נסחרות בתנודתיות גבוהה, אולם לא נרשמה ירידה משמעותית בשעריהן. עם זאת, הנתון המדאיג יותר הוא תשואות האג"ח של חלק מחברות הדלק, אשר רשמו עלייה משמעותית מתחילת השנה. לכאורה, דלק הוא מוצר עם ביקוש קשיח ולכן ניתן לחשוב שהוא ייצר תזרים מזומנים יציב לחברות. ואולם, ההגבלות הרגולטוריות לצד המינוף הגבוה גרמו למשקיעים להעלות את פרמיית הסיכון שהם מציבים לחברות אלו.

למרות שהמינוף הפיננסי של דור אלון ושל טן גבוה מזה של דלק ישראל, הרי שהיקף החוב הגבוה של האחרונה, שעמד בסוף הרבעון השני על כ-3.1 מיליארד שקל (מזה כ-1.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח), והעובדה שהיא צריכה לפרוע חלק גדול ממנו בשנה הקרובה (חלק מההלוואות הן הלוואות On Call למימון הון חוזר), גורמים למשקיעים לתת לה את פרמיית הסיכון הגדולה ביותר מבין חברות הדלק.

למעט פז, היקף ההלוואות הבנקאיות של כל חברות הדלק גדלו מתחילת השנה, בעיקר בשל עליית מחיר הדלק. ככל שמחיר הדלק גבוה יותר, כך גדלים צרכי ההון החוזר של חברות הדלק, מה שמנפח את מאזנן ודורש מהן להגדיל את יתרת המלאי והיקף האשראי ללקוחות, אותו הן צריכות לממן על ידי הגדלת האשראי מהבנקים. עובדה זו מגדילה את הוצאות המימון של חברות הדלק, ופוגעת בתזרים השוטף שלהן.

יחד עם זאת, פז ודלק ישראל נקטו מדיניות אגרסיבית של הקטנת האשראי ללקוחות, והצליחו להוריד את יתרתו במאזניהן. עניין זה משחק לטובתה של טן, אשר יכולה להעניק הנחות ולתת תנאי אשראי טובים יותר ללקוחותיה, ביחס ליתר חברות הדלק.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully