וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים יפסיקו את פעילות הכספומטים המשותפת

23.9.2012 / 11:59

כך הורה הממונה על ההגבלים, שמצא כי כי הפעילות המשותפת של הפועלים, לאומי, דיסקונט, הבינלאומי ומזרחי-טפחות בתחום הכספומטים עלולה לפגוע בתחרות

במסגרת המאמץ המרוכז של רשות ההגבלים העסקיים להשיג תחרותיות בתחום הבנקאות, הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הורה היום (א') על הפסקת פעילות משותפת של הבנקים הגדולים בישראל (בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט הבנק הבינלאומי ובנק מזרחי-טפחות) בתחום הכספומטים. זאת, בעקבות מסקנה אליה הגיע לאחר בדיקה מעמיקה של השוק, כי הפעילות המשותפת של הבנקים עלולה לפגוע באופן ממשי בתחרות בתחום הכספומטים בישראל.

פעילותם המשותפת של הבנקים הגדולים בתחום הכספומטים התבצעה עד היום באמצעות חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), שמוחזקת ונשלטת על-ידי בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי. בין יתר פעילותיה, שב"א מחזיקה ומתפעלת מכשירי כספומט (ATM) הפזורים ברחבי הארץ.

הפטור המקורי מאישור הסדר כובל ניתן לבנקים לפני עשור, ולאחר מספר הארכות שניתנו בעבר קבע כעת הממונה כי שב"א תמכור את כל מכשירי הכספומט שברשותה בהליך מכירה הכפוף לאישור הממונה, במטרה להבטיח כי הכספומטים יופעלו באופן תחרותי.

לצד הכספומטים המופעלים על-ידי שב"א, לבנקים הגדולים כספומטים משלהם הפזורים גם הם ברחבי הארץ בסמוך לסניפי בנקים ושלא בסמוך אליהם.

לאחר בדיקה מעמיקה של השוק, רשות ההגבלים העסקיים מצאה כי שיתוף-הפעולה של הבנקים בהפעלת כספומטים, דרך שב"א, עלול לפגוע פגיעה של ממש בתחרות בתחום הכספומטים. בהקשר זה מצאה רשות ההגבלים העסקיים כי מספר הכספומטים בישראל קטן בהשוואה עולמית בהתאם, והממונה החליט שלא לאפשר לשב"א להמשיך ולפעול בתחום הכספומטים.

עם זאת, הממונה החליט להאריך בשלב זה את ההיתר הקיים לשב"א לפעול בתחום סליקת כרטיסי האשראי וסליקת הכספומטים, וזאת בכפוף לשורה של תנאים.

להביא לתחרות בשוק הבנקים

עוד החליט הממונה להאריך היום את הפטור שניתן למס"ב ("מרכז סליקה בנקאי"). מס"ב היא מערכת המאפשרת העברת כספים בין הבנקים לבין עצמם, כגון תשלומים בגין עסקאות ותשלום משכורות.

הממונה התנה את מתן הפטור בשורה ארוכה של תנאים שנועדו להבטיח כי פעילותה לא תפגע בתחרות. בפרט נאסר על מס"ב לגבות ממצטרפים חדשים למערכת שלה תשלומים העולים על העלות של מס"ב, נאסר על מסב לחלק רווחים לבעליה (הבנקים), נאסר על הבנקים להעביר בינהם מידע רגיש, מס"ב חויבה להעניק גישה לכל בנק מתחרה, כגון בנקים קטנים שאינם שותפים במס"ב, או בנקים חדשים שייכנסו לשוק ולכל קופת גמל בתנאים שווים לאלה שמקבלים הבנקים הגדולים הבעלים במס"ב.

הפטור ניתן ל-3 חודשים, שבמהלכם רשות ההגבלים העסקיים תוכל להמשיך ולבדוק לעומק אם יש תנאים נוספים שיש להטיל על החברה, הנחוצים לשמירה על התחרות.

הצעד שננקט בעניין שב"א הוא חלק משורת צעדים שננקטו על-ידי רשות ההגבלים העסקיים בשנים האחרונות ונועדו להביא לתחרות בתחום הבנקאות, על מנת להביא לבסוף להפחתה בכספים שנגבים על-ידי הבנקים מהציבור הרחב.

בין הצעדים הללו הקטנת העמלה הצולבת (המשמשת עמלת רצפה לעמלה שגובות חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק) בכ-20%, כך שגובהה יופחת עד ל-0.7%.

המשמעות של המהלך בפועל צפויה להיות הפחתה של מאות מיליוני שקלים בעמלות שמשלמים בתי העסק בישראל לחברות כרטיסי האשראי. ירידה משמעותית זו בעלויות בתי העסק צפויה להוביל להורדת המחיר לצרכן של המוצרים והשירותים הנמכרים על-ידי בתי העסק.

צעד נוסף הוא הקביעה משנת 2009 כי התקיימו הסדרים כובלים והעברות מידע בין הבנקים הגדולים בנושא העמלות. הנושא נמצא בהליכי ערר בבית הדין להגבלים בעקבותיהם ביקש לאחרונה הממונה להרחיב את הקביעה גם לעמלות הקשורות למגזר העסקי, ובמסגרת זו מתקיימים שימועים חדשים לבנקים.

  • עוד באותו נושא:
  • כספומטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully