וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר בפיננסים: ולפעמים החגיגה נגמרת

עירית אבישר

30.9.2012 / 12:51

העובדים בענף הפיננסים, שבו נרשמו רמות שכר גבוהות ותנאים מפנקים בעבר, מרגישים על בשרם את גמגום השווקים, התחרות קשה והרגולציה הנוגסת. ועדיין, הם נהנים משכר גבוה

רק לפני ארבע שנים, תחום הפיננסים היה הענף לעבוד בו, בהא הידיעה. הימים היו אחרי רפורמת בכר, שהפכה את בתי ההשקעות וחברות הביטוח לשחקנים מרכזיים בניהול כספי הציבור. הגאות שלטה בשווקים, וכל מנהל השקעות צעיר הצליח להשיג תשואות טובות וליהנות מבונוסים. בנוסף, צצו מיליונרים חדשים בענף הפיננסים - בין אם באמצעות שכר ובונוסים שמנים, או מכירת מניות בחברות ברוקרים שבהן החזיקו. אלא שהיום, בסוף שנת 2012, ניתן לומר שהחגיגה הסתיימה. רמות השכר ושאר התנאים המפנקים שראינו ב-2005-2008 כבר לא יחזרו. כשהשווקים מגמגמים, התחרות קשה והרגולציה נוגסת עוד ועוד בהכנסות של החברות הפיננסיות, העובדים משלמים את המחיר.

טבלאות שכר בענפים שונים. גלובס
טבלאות שכר בענפים שונים/גלובס

בניגוד לענפים אחרים, הנשענים על משאבים שונים, בענף הפיננסי המשאב המרכזי הוא ההון האנושי, ולכן ברגע שההכנסות קטנות וצריך להתייעל ולקצץ, העובדים הם הראשונים לסבול. יחד עם זאת, לא ראינו עד כה פיטורים גדולים בענף. כאן הקיצוצים עובדים אחרת.

ראשית, במקרים רבים חלק מרכזי בשכר במקצועות השונים (סוחרים, אנשי שיווק, מנהלי השקעות וכדומה) מתבסס ברובו על בונוסים - אלו נחתכים אוטומטית בשנים חלשות כמו השנה הנוכחית. כמו-כן, תחלופת העובדים בענף הפיננסים (במיוחד בבתי ההשקעות) גבוהה למדי, ולכן המנהלים מנצלים זאת ולא שוכרים עובדים חדשים במקום אלו שעזבו.

מנתוני השכר של "נקודת פתיחה" עולה, כי בשנה החולפת חלה ירידה בשכר בעיקר במקצועות הקשורים בשוק ההון. העובדה שהשווקים מדשדשים ומחזורי המסחר ירדו דרמטית, השפיעה על ההכנסות של בתי ההשקעות ועל השכר לעובדים.

כך, השכר החודשי של יועץ השקעות עמד ב-2011 על 10-15 אלף שקל ברוטו בחודש, ואילו השנה הוא ירד ל-9-14 אלף שקל ברוטו.

גם בדרגות הבכירות נרשמה ירידה, כששכר של מנהל השקעות בכיר הוא 16-22 אלף שקל ברוטו בחודש, לעומת 18-28 אלף שקל ברוטו בחודש ב-2011.

במקצועות פיננסים אחרים כגון כלכלנים, עובדי בק אופיס ומנהלי חשבונות, נרשמה יציבות בשכר, אולם כמעט באף מקצוע לא נרשמה עלייה בשכר בשנה האחרונה.

ומה באשר לבנקים? הבנקים נחשבו לאורך השנים מקום עבודה יציב, בו עם הוותק מגיעות גם ההטבות. אי-אפשר לומר שהחיים הטובים של עובדי הבנקים הוותיקים נגמרו, אבל בשנים הקרובים המצב לא יהיה כמו בעבר. הבנקים מבצעים מהלכים התייעלות שונים ומרביתם הקטינו דרמטית את גיוסי העובדים, ואת מחיר ההתייעלות משלמים בעיקר העובדים החדשים, שנאלצים להסתפק בשכר נמוך יותר מאשר בעבר. כך שהבנקים עדיין נחשבים למקום עבודה יציב ומתגמל - אם כי פחות מבעבר.

ועדיין, למרות הקיצוצים וההתייעלות, השכר בענף הפיננסים עדיין נחשב לגבוה מהממוצע. אמנם, ברוב המקצועות השכר של עובד מתחיל יעמוד בממוצע על 6-8 אלף שקל בחודש (ברוטו), אך אפשרויות הקידום רחבות, ומשך הזמן הנדרש לקידום אינו גבוה. כך, אם אנליסט מתחיל ייאלץ להסתפק בשכר של 7,000 שקל ברוטו בחודש, מנהל מחלקת מחקר כבר יכול להגיע לשכר של 28 אלף שקל ברוטו לחודש.

ומה צפוי בהמשך? התשובה לשאלה זו תלויה בעיקר במה יקרה בשווקים. אם מחזורי המסחר יחזרו לעצמם, ירגישו זאת בענף הפיננסים ברמה כזו או אחרת.

יחד עם זאת, לאור הרגולציה ההולכת ומתהדקת, והמודעות הצרכנית הגוברת המביאה לירידה בעמלות ודמי ניהול, ספק אם נראה בשנים הקרובות את חגיגת השכר שנראתה בסיטי של ת"א לפני כמה שנים - חוזרת.

"לדור הצעיר אין סבלנות, הם ישר רוצים להיות מנהלים. זה לא עובד ככה"

יום, לרוב המשרות בבנקים מתקבלים בעיקר עובדים בעלי תואר שני. לפני 20 שנה זה לא היה המצב. דבי נגר, מנהלת סניף יצחק שדה בבנק הבינלאומי, הגיעה אל הבנק בשנת 1988. כיום היא מנהלת את הסניף, שנחשב לאחד מהסניפים העסקיים המרכזיים של הבנק. "התחלתי כטלרית. הייתי אז אמא צעירה עם תעודת בגרות בלבד", היא מספרת.

בבינלאומי השקיעו בנגר ושלחו אותה ללימודי דיפלומה בנקאית במכללה למנהל. בנוסף, לאורך השנים היא נשלחה למספר רב של קורסים, וכן עברה מסלול של קבלת רישיון לייעוץ השקעות: "במחלקת משאבי אנוש צוחקים עליי תמיד, שאין קורס שלא עשיתי", היא אומרת.

כיום, בגיל 51, היא עומדת לסיים תואר ראשון במנהל עסקים. "אני לומדת עם חבורה של בני 20 פלוס, ואני הסבתא היחידה בכיתה", היא צוחקת. אם בדרך-כלל אנשים שעובדים יותר מ-20 שנה באותו מקום עבודה נשמעים לרוב שחוקים, נגר נשמעת נמרצת ומלאת אנרגיות. "כל יום אני לומדת משהו חדש", היא אומרת.

איך הגעת לבנק?

"אני דור שני בבנק. אבא שלי היה בבנק לסחר חוץ, אחד מהבנקים שאוחדו להקמת הבנק הבינלאומי. כשהוא התחיל לעבוד בבנק, הייתי בת 10, וגדלתי על ברכי הבנק. אחרי שילדתי את בתי הבכורה, אבי שאל אותי אם אני רוצה להיות בבנק. הייתה לי פינה חמה בלב לבנק, ורציתי לעבוד שם".

נגר נזכרת באחת הפעמים שביקרה את אביה בעבודתו: "כשהייתי חיילת הגעתי לבקר אותו, וניגש אליי אחד העובדים ושאל מי אני, שאלתי אותו בתגובה: 'מי אתה?', אז הוא ענה: 'אני סתם עובד פה, קוראים לי בינו צדיק' (כיום הבעלים של הבנק- ע.א)".

נגר, שהחלה את העבודה בסניף יצחק שדה, התקדמה לתפקידים שונים עד לתפקיד סגנית מנהל הסניף. לפני כשבע שנים עברה לנהל את סניף הבנק בסביון. "זה הבנק היחיד שיש בסביון, ובתור מנהלת נחשפת שם לכל השמנה והסולתה של היישוב".

לפני כשנתיים, הוצג בפניה אתגר: למזג שני סניפים - קריית השרון ונתניה. "למזג סניפים זה לא מהלך פשוט, והיו לי הרבה חששות לפני שהגעתי, אבל בסופו של דבר זו הייתה התקופה הכי יפה שלי בבנק. היה במיזוג הרבה כיף וסיפוק, וזה גימד את שאר הפחדים".

לפני כשבועיים הפכה נגר למנהלת הסניף שבו החלה את דרכה. "מבחינתי החלום התגשם, אני מרגישה שחזרתי הביתה", היא אומרת.

אחרי כל-כך הרבה שנים באותו הבנק, לא חשבת לעבור לעשות דברים אחרים?

"אנשים מחליפים מקומות עבודה בתדירות גבוהה כי הם רוצים לשפר את מצבם ואת רמת העניין שלהם, אבל אני קיבלתי כל הזמן אתגרים חדשים בבנק, ונחשפתי לסוגים שונים של עבודה בנקאית. עבודה עם אשראי עסקי שונה מעבודה במגזר הקמעונאי, ששונה מייעוץ השקעות והפורקס. בכל אחד מהתחומים האלה עבדתי ולמדתי דברים חדשים".

לאיזה תחום הכי התחברת?

"הכי אהבתי את תחום האשראי העסקי. כשעובדים בתחום הזה מרגישים שותפים לבניית עסקאות ענק. יש הרבה סיפוק בליווי לקוח שהולך ומתפתח ובסוף אפילו מונפק".

מה היתרונות המרכזיים שבעבודה בבנק?

"האפשרות להתפתח, האפשרות לעלות בסולם דרגות. יתרון נוסף זה הביטחון הכלכלי של מקום מסודר, והבנק הבינלאומי נחשב ליציב במיוחד. הבנק גם נותן לך אפשרות ללמוד ולהתפתח. הגעתי לבנק עם תעודת בגרות בלבד, ואני יוצאת עם תואר ראשון, רישיון לייעוץ השקעות וכבר חושבת על תואר שני".

ומה החסרונות?

"בתור מנהלת סניף, עובדים שעות ארוכות מעבר לשעות פתיחת הסניף. זו עבודה קשה ומאתגרת בקצב גבוה כשטלפון רודף טלפון".

ומה לגבי נוהלי העבודה הנוקשים והביורוקרטיה שמאפיינת את הבנקים?

"עשו לי פעם אבחון, ואמרו לי שמאד מתאימה לי עבודה במסגרת שכזו, כך שהנהלים לא מפריעים לי. בעיניי הנהלים חשובים. הם לא נוצרו סתם, אלא מתוך מחשבה ולקחי העבר".

איך העבודה עם הקהל הישראלי?

"הקהל הישראלי דורש שירות מצוין. עם כל הכבוד לתעריפים ולעמלות, מה שחשוב ללקוח זה רמת השירות, ובזה חייבים להתמקד. הקהל הישראלי דורש סטנדרטים גבוהים בשירות, אבל גם יודע להעריך כשהוא מקבל שירות מקצועי".

מה העצה שלך למי שמתחיל קריירה בעולם הבנקאות?

"לדור הצעיר של היום אין סבלנות, הם ישר רוצים להיות מנהלים. זה לא עובד ככה. בשביל לבנות קריירה בבנק אתה צריך להכיר אותו לעומק, ולהעשיר את עצמך בכל סוגי התפקידים. למי שמחפש אופק וקריירה, בנק הוא מקום טוב להיות בו, אבל צריך סבלניים, כי תהליך ההתקדמות לוקח זמן".

  • עוד באותו נושא:
  • פיננסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully