וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר בשיווק: 2013 תהיה טובה יותר?

ספיר פרץ

30.9.2012 / 12:54

אחד התחומים שספגו פגיעה קשה על רקע ההאטה וגל הפיטורים במשק הוא השיווק בסקטור התקשורת. המומחים מעריכים כי 2013 לא תהיה טובה יותר

כלל אצבע קובע, כי 70% מהעסקים נכשלים משום שהם לא יודעים לשווק ולמכור - סטטיסטיקה עגומה שמכיר כל איש שיווק ומכירות וגם כל מנכ"ל. ובכל זאת, אנשי שיווק רבים מצאו עצמם השנה מחוץ למעגל העבודה.

ההאטה וגל הפיטורים במשק נותנים אותותיהם גם בשכרם של אנשי השיווק.

טבלאות שכר בענפים שונים. גלובס
טבלאות שכר בענפים שונים/גלובס

רז מצנע, סמנכ"ל שיווק ב-AllJobs, טוען שאת העלייה המתונה של כ-5% שנרשמה בתחילת השנה ברמות השכר במקצועות השיווק, קיזז גל הפיטורים האחרון במשק.

"אנשי שיווק רבים נפלטו השנה לשוק, במיוחד מתחום התקשורת, ולא כולם חזרו למעגל העבודה - גם בגלל חגים ותקופת הסתגלות", הוא אומר. "השינויים המבניים והארגוניים, בשילוב עם החשש מהאטה כלכלית, הביאו לצמצום חטיבות השיווק והפרסום ולפיטורי רבים, וכתוצאה מכך לירידה ברמות השכר".

עוד לדבריו, הדבר ניכר במודעות לאיוש משרות פנויות. היקף המודעות שפורסמו ביוני-אוגוסט השנה בתחום השיווק היה נמוך ב-30% מהתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, נרשמה צמיחה של 17% בכמות החיפושים למשרות בתחום לעומת השנה הקודמת. כלומר, מעמדו של המקצוע נשחק בתקופה זו.

"כוחות השוק שוחקים את השכר בתחום השיווק", אומר מצנע. "מכיוון שעולם השיווק מחובר לעולם המותגים הגלובלי, הסובל מהאטה עולמית במיוחד באירופה, גם בשנת 2013 נמשיך לראות ישיבה על הגדר ועצירה בעליית השכר בענף".

מנגד, חני יעקב, מנכ"לית Manpower Professional, טוענת שבמרבית התפקידים בתחום השיווק לא חל השנה שינוי מהותי בשכר, בהיצע המשרות ובמספר המפוטרים לעומת השנה שעברה, למעט סקטור התקשורת שעבר טלטלה בשנה האחרונה.

"רמות השכר שומרות על יציבות", היא טוענת אך מסייגת: "ובכל זאת, רואים היום פחות העלאות שכר משמעותיות, וכן מתרחשת ירידה קלה ברמות השכר המוצעות לעובדים חדשים בתחום - כפי שקורה לעיתים בתקופות של האטה כלכלית". עוד לדבריה, רוח דברים זו עולה גם מתשקיף התעסוקה מהרבעון הרביעי של 2012, שלפיו 70% מהמעסיקים צופים ששיעור גיוס כוח אדם יישאר ללא שינוי, 9% צופים ירידה ו-19% צופים גידול במספר המועסקים השנה.
"עם כל הסקסיות של ענף היין, השכר לתפקידי השיווק בתחום נמוך ממה שחושבים"

איש שיווק טוב צריך לדעת להכניס ידיים לביוב ולפתוח סתימות כשהמוצר שלו לא נמכר כמתוכנן - לא בכמות ולא ברמת מחיר", כך מנסח ארנון הראל, מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן, את ה"אני מאמין" שלו.

הראל, המאייש משרה זו בשלוש השנים האחרונות, סבור שהשיווק של היום מתחיל ונגמר באנשים.

"אם בעבר שיווק היה קמפיין פרסום כזה או אחר, היום הפרסום הוא רק חלק קטן מהעבודה. הלקוחות היום פחות מאמינים, הם יותר ציניים ורוצים קשר אישי-ישיר. אני אמנם מוכר יין, אבל קודם כל את עצמי. אם אנשים יתחברו אליי באופן אישי, הם יתחברו גם למוצר שלי. אני הפנים של המוצר, ויש לזה השפעה גדולה על העבודה שלי".

לכן, מוסיף הראל, איש השיווק של היום צריך להיוולד עם כישורים חברתיים. "צריכה להיות לו יכולת התחברות לאנשים וכן יכולת העברת מסרים על המוצר או השירות שלו. שילוב מנצח של תכונות, אהבה וסבלנות לאנשים".

מה ההערכה שלך לגבי שינויים שהתרחשו ברמות השכר בתחום השיווק?

"רמת השכר בתחום השיווק שומרת על יציבות, וזה המצב גם במשרות אחרות ביקב. באופן עקרוני, אין אצלנו העלאות שכר בגלל החשש מהרעה במצב הכלכלי-ביטחוני של ישראל.
"יין הרי נחשב למותרות. החשש הוא שאם יפרצו כאן מיתון או מלחמה, הדבר הראשון שעלול להיפגע הוא מוצר מותרות כמו יין. לשמחתי, אנחנו ארגון רזה ויעיל, לכן אין אצלנו פיטורים וקיצוצי שכר, ואני מקווה שכך ימשיך להיות גם בעתיד הקרוב. אבל בכלל, רמות השכר במקצועות השיווק בענף היין נמוכות ממה שחושבים. עם כל הכבוד והסקסיות, יין הוא לואו-טק, ולכן המשכורות המשולמות בענף רחוקות מאלה המשולמות בהיי-טק".

לדבריו, השכר הממוצע של מנהל או סמנכ"ל שיווק בענף היין הוא כ-20 אלף שקל בחודש (ברוטו), תלוי בוותק ובתנאים נוספים.

ענף היין נהנה מתדמית סקסית וזוהרת. מה קורה מאחורי הקלעים בכל מה שקשור בשיווק ובמכירות?

"עבודה מול אנשים היא קשה ואינטנסיבית. קשה לרצות אנשים, הם תמיד רוצים עוד, ותמיד יש להם תלונות. בנוסף, בענף רווי ותחרותי כמו שלנו, האתגרים הניצבים בפני השיווק אינם פשוטים כלל.

"במציאות של היום, קשה לשמור על הפסגה יותר מאשר להגיע אליה. לכן, עבודת השיווק נעשית יותר ויותר מורכבת, גם בגלל התחרות הגוברת מול יקבי הבוטיק שצצים חדשות לבקרים ונותנים פייט בעיקר בשוק התדמית - כמו מסעדות וחנויות יין, ופחות במרכולים".

מה האתגר השיווקי בעידן הנוכחי?

"ביצירת נחשקות ובמחיר של המוצר. בעידן שאחרי המחאה החברתית ובימים של האטה כלכלית, האתגר הוא ליצור אצל הלקוח את הרצון לקנות את המוצר שלך ברמת מחיר רצויה ולא במחיר רצפה. החוכמה היא לא לעשות הנחות של 30%-40% כדי למכור, אלא לגרום ללקוח להוציא עוד 10 שקלים על מוצר פרמיום. וזה לא בגלל חזירות, אלא כדי לשמור על רווחיות, שבתחום היין עומדת על 8% בלבד".

  • עוד באותו נושא:
  • שיווק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully