וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר עורכי הדין: הצעירים נפגעו, הוותיקים הרוויחו

אלה לוי-וינריב

2.10.2012 / 9:28

ענף עריכת הדין אופיין השנה בחוסר אחידות בשכר, ומי שנהנו מעליות מתונות היו בעיקר עו"ד ותיקים במשרדים הגדולים. ב-2013 צפוי השכר בענף להיפגע, אך לא באופן משמעותי

שנת 2012, המתקרבת בצעדי ענק אל סופה, הייתה מלאת תהפוכות, סערות פוליטיות וציבוריות ומשברים כלכליים בינלאומיים ומקומיים. המשבר הכלכלי באירופה העמיק; אחמדיניג'אד איים; ביבי ומופז התאחדו והתפצלו; הבחירות התקרבו, התרחקו ושוב התקרבו; גל פיטורים פקד את המשק; והמחאה החברתית הדהדה ברקע כל העת. למציאות המטלטלת הזאת הייתה השפעה ישירה ומיידית על שכרם של העובדים בענפים השונים במשק.

טבלאות שכר בענפים שונים. גלובס
טבלאות שכר בענפים שונים/גלובס

על הרקע הזה היינו מצפים, כי גם שכרם של עורכי הדין ירד השנה, אך עורכי הדין שייכים כנראה לזן אחר של עובדים. מסקר שכר מקיף שערכה עבור "גלובס" חברת מחשבות SmartJOB, מפעילת פורטל דרושים משפטי מהמובילים בישראל, עולה כי שנת 2012 הייתה שנה טובה יותר עבור עורכי הדין, ביחס לשנים 2010-2011.

את ההסבר לכך מספקת סמנכ"לית החברה, עו"ד מינה פיליג: "לאחר המשבר הכלכלי של 2008-2009 התאוששות המשק הייתה איטית והמשכורות ירדו", היא אומרת. "ואולם, התעוררות השווקים מאמצע 2011 ובעיקר ב-2012 גרמו להתרחבות המשרדים וגיוס נוסף של עו"ד למשרות שנפתחו".

פיליג מוסיפה כי "השכר ירד בשנתיים שלפני כן, וטיפס חזרה ואף עלה השנה בחלק מהסקטורים". עם זאת, היא מבהירה, כי אין זו צמיחה אמיתית ומלאה, כזו שמאפיינת תקופות שגשוש כלכלי במשק. "בניגוד לשנים קודמות של צמיחה, שלוותה בגיוס מסיבי של עו"ד, תקופה זו התאפיינה בגיוס נקודתי תוך שימת דגש על גיוס עו"ד מצוינים ומקצועיים - כלומר גיוס הטובים ביותר".

כשבוחנים את המספרים מתבררת התמונה הבאה: השנה אמנם לא נשאה עמה בשורות איוב בקשר לשכר, אך גם לא הייתה אחת משבע השנים הטובות של שוק עריכת הדין.

השוק התאפיין בחוסר יציבות וחוסר אחידות: בעוד שאצל עורכי הדין הצעירים נרשמה ירידה בשכר, שכרם של עורכי הדין הוותיקים, בעיקר אלה המועסקים בפירמות הגדולות, לא נפגע, וחלקם אף הצליחו להעלותו. כך, בעוד שחלק מעורכי הדין נהנו מעלייה של 20% בשכר (עורכי דין בפירמות גדולות העוסקים בתחום הנדל"ן), שכרם של עורכי הדין הצעירים, בעלי ותק של שנה עד שנתיים, נותר בעינו או ירד באחוזים בודדים.

בפועל, אין חדש תחת השמש. גם השנה, כמו תמיד, הנפגעים העיקריים מהקשיים הכלכליים והמשברים הם עורכי הדין הצעירים. לדברי פיליג, "עו"ד שסיימו את התואר במכללות סבלו מירידות שכר. היצע עוה"ד שקיים כיום בארץ גורם לכך שהשכר לא יכול לעלות, אלא אפילו לרדת בקטגוריה של עוה"ד המתחילים. בנוסף, אנו רואים זליגה של עו"ד לתפקידים שבעבר בוצעו ע"י מתמחים. תופעה זו היא תופעה של השנים האחרונות שמקשה על עליית השכר בקטגוריה זו, ואפילו מורידה אותו למטה ב-5-10%".

ומי זכו השנה לנוח על זרי הדפנה? עורכי הדין הוותיקים יותר במשרדים הגדולים, בעלי וותק של 3 עד 6 שנים ו-6 עד 8 שנים, שידעו לשרוד את השנים הקשות יותר של ירידה בשכר, הקפאת בונוסים ומענקים ואפילו פיטורים - אלה נהנו השנה מעליית שכר מתונה.

ואם תהיתם באיזה תחום כדאי להתמחות כדי לעשות את הכסף הגדול, סקר השכר של מחשבות SmartJOB מספק תשובה גם לשאלה זו: התחומים הרווחיים ביותר בתחום עריכת הדין הם תחום התאגידים הבינלאומיים, היי-טק, ליטיגציה מסחרית ועסקאות של נכסים מסחריים. אבל, כמו בכל דבר, צריך סבלנות כדי למלא את הכיסים. השכר של עורכי הדין בתחומים אלה מתחיל לצמוח משמעותית כשהם צוברים ניסיון של כ-3 עד 5 שנים במשרדים המובילים בארץ.

לכאורה, שוק עריכת הדין התאפיין השנה במעין קיפאון או המתנה לבאות, תוך שינויים לא מהותיים בשכרם של עורכי הדין. אך את כל הנתונים הללו יש לקחת בערבון מוגבל. ראשית, בחודשים האחרונים חל שינוי לרעה במצבו הכלכלי של המשק הישראלי ויש סיכוי שאת השפעותיהם של האירועים הכלכליים האחרונים נראה רק בשנה הבאה. ההערכות במשק הן כי שנת 2013 לא תהיה טובה (מבחינה כלכלית) לאף אחד - ועורכי הדין הם חלק בלתי נפרד מן המשק.

להערכת פיליג, שנת 2013 תתאפיין בירידות שכר, אך אין צורך להיכנס לפאניקה. "לצערנו, כל העולם מדבר על נפילת השווקים בשנת 2013, אנו חווים בימים אלו את החרפת המשבר הפיננסי באירופה ובארה"ב, שמים לב לירידה בכמות ההשקעות בישראל ובעולם. כתוצאה מכך, אנו מעריכים קיפאון עד ירידה בשוק העבודה של עו"ד בישראל, אבל לא לתוצאות הדומות למה שהיה ישר לאחר המשבר בשנת 2008. הגישה בנושא גיוס עו"ד בשנתיים האחרונות הייתה מבוקרת ונקודתית, משרדים רבים החלו את תהליך הייעול כבר לאחר המשבר 2008, ולכן יכולה להיות ירידה אך לא שינוי דרסטי ומהותי בשוק העבודה של עו"ד".

פיליג מוסיפה עוד, כי "עורכי הדין שיכולים להיות רגועים גם נוכח התחזיות השחורות הם אלו המועסקים בפירמות הגדולות והמובילות, אשר לא מתבססות על מספר לקוחות מצומצם, כאשר כל נפילה של לקוח משמעותי מביאה לחיתוך רציני במספר המשרות במשרד".

"אין תחליף לניסיון וללמידה איטית מאנשים מנוסים"

"הרגע המרגש בקריירה שלי עד היום היה הזיכוי של עו"ד יעקב וינרוט. אבל השמחה לא הייתה שלמה, כי זיכוי לא מוחק את הדרך הארוכה והקשה שעוברת על כל אדם שעומד לדין, ושעבר וינרוט" - כך מתאר עו"ד עודד גזית את רגע השיא של הקריירה שלו, הזיכוי המלא של עו"ד-ד"ר וינרוט, מבכירי עוה"ד בארץ והבוס של גזית, מכל האישומים שהוגשו נגדו בפרשת "שוקי ויטה".

גזית, רווק המתגורר בתל-אביב, החל את הקריירה המשפטית שלו בשנת 2005, כמתמחה צעיר במשרד עוה"ד יעקב וינרוט, ולאחרונה מונה לשותף במשרד. כוכבו דרך במשפט שבו הוא ייצג את הבוס, כחלק מיחידה-עילית שכללה את בכירי הסנגורים בארץ, וגם את הכוכבים הצעירים בתחום עבירות הצווארון הלבן - והוא ביניהם.

במשך שנתיים הוא הקדיש ימים כלילות כדי לסייע לוינרוט. "מבחינה מקצועית-משפטית הרגשתי שהתיק הוא יחסית קל. הייתה לי תחושה שזה יסתיים בזיכויו המלא, אבל הממד הרגשי היה יותר דומיננטי מכל התיקים. היה עומס של רגשות ואחריות. אני מאוד אוהב את וינרוט, מעריך אותו וחייב לו הרבה, ולקח קצת זמן להתמודד עם הפן הרגשי בתיק. זו הייתה חוויה אחרת. זה תפס את כל שעות היממה. המחויבות, האחריות וגם השמחה על הזיכוי היו בשיאן".

המסלול המשפטי של גזית זרוע בהצלחות. את לימודי המשפטים סיים בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמהלך הלימודים שימש גם כעוזר הוראה של הפרופ' מרים גור-אריה ומרדכי קרמניצר, בקורסים דיני עונשין ותורת המשפט. כסטודנט החל גזית לעבוד אצל עו"ד יאיר גולן, מבכירי עורכי הדין העוסקים בפלילים.

לדבריו, העבודה עם גולן היתה חוויה שבעקבותיה הבין שגם הוא רוצה להיות סנגור. בפעם הראשונה ששמע את עו"ד וינרוט מתראיין בטלוויזיה, באמצע שנות ה-90, כבר היה לו ברור שאצלו הוא רוצה להתמחות. וכך, עם וותק של פחות משש שנים במקצוע, גזית כבר רשום על אחד הזיכויים הכי מרעישים שהיו בישראל בשנים האחרונות. גזית רשום גם על זיכויו של השר לשעבר, צחי הנגבי, יחד עם ד"ר גרשון גונטובניק, מהעבירות המרכזיות שבגינן הועמד לדין - מרמה, הפרת אמונים ושוחד בחירות - בפרשת המינויים הפוליטיים. המעורבות שלו בתיק הנגבי, שנחשב לאחד מתיקי הצווארון הלבן המשמעותיים שנדונו בשנים האחרונות, החלה ימים ספורים לאחר שקיבל את רישיון עריכת הדין.

"הייתי עו"ד ממש צעיר, שלא לומר עולל", הוא נזכר. "אחרי שהוסמכתי הצטרפתי ליעקב וינרוט וגרשון גוטבניק, וזה באמת היה דבר דרמטי, גם בגלל ההיקף של התיק והאינטנסיביות שלו וגם בגלל שהם נתנו לי הזדמנות משמעותית להיות מעורב ופעיל בתיק. זה מספק להיות במקום שבו דנים בסוגיה רבת חשיבות כל-כך, כמו שאלת חוקיות המינויים הפוליטיים".
במשך כחצי שנה נסעו גוטבניק וגזית 3 פעמים בשבוע לירושלים, ועבדו סביב השעון לטובת התיק. מהר מאוד קיבל גזית הזדמנות שלא כל עו"ד צעיר זוכה לה: הוא מצא את עצמו חוקר בחקירות נגדיות ארוכות עדים.

"זו הייתה הזדמנות שלא כל עורך דין מקבל - להיות בלב של הליך משפטי כל-כך מעניין וחשוב. לקחתי חלק מאוד משמעותי בניהול של ההגנה, וזה היה מין בי"ס מזורז, אינטנסיבי והזדמנות די מדהימה, ללמוד את עולם המשפט".

את העובדה שלא רעדו לו הרגליים מייחס גזית לעובדה שהוא למד את התיק היטב והאמין בטיעונים שלו. "לא נולדתי שחקן שיכול לעמוד על במה ולשחק. הביטחון שלי מגיע מהבנה ואמונה שמה שאני אומר הוא נכון".

גזית נשמע מלא ביטחון, כאילו הוא נולד להיות עורך דין, אך בפועל, בדומה לעורכי דין רבים, גם הוא עבר רגע של פקפוק ושאל את עצמו אם בחר במקצוע הנכון. זה הכה בו יום אחד כאשר ישב בבית המשפט והמתין לדיון מעצר של אחד מלקוחותיו, אישיות פוליטית מוכרת. "קראו לי לדיון במפתיע, באמצע יום סופר עמוס, וישבתי באולם מעצרים עמוס עד אפס מקום, והדיון נדחה ונדחה, עד ששאלתי את עצמי, מה אני צריך את זה? לשבת שעות בביהמ"ש ואח"כ לשלם על זה ביוקר, כי אני עוד צריך לחזור לעבוד על דברים אחרים במשרד".

אחרי 12 שעות המתנה, בשעה 22:00, הגיע תור הדיון של הלקוח שלו. גזית כבר היה על סף ייאוש מהמקצוע, אבל משהו שינה את דעתו. "הצלחתי לשחרר את הלקוח מהמעצר, והוא היה כל-כך מלא תודה ומאושר שהתרגשתי יחד אתו. הוא אמר לי 'ישבתי במעצר וחיכיתי לך וחשבתי שחרב עלי עולמי, לא ידעתי מה אני עושה, והמבט שלך והדברים שאמרת בביהמ"ש אלה דברים שנותנים לי כוח'. הוא אמר לי שהקניתי לו ביטחון ותחושה שהוא לא לבד, וזה עשה עבורי את כל ההבדל. אם נסעתי בבוקר הבן אדם הכי עצבני לדיון, חזרתי בלילה עם סוג של תחושה והבנה שזה מה שאני צריך לעשות ואני עושה את זה בסדר, אז כנראה שאני אמשיך לעשות את זה עד הפנסיה. זהו זה היה מין יום כזה שסגר פינה של הרהורים ביני לבין עצמי".

את שש השנים שלו במקצוע מסכם גזית, בינתיים, במשפט הבא: "זה מקצוע שיש בו הרבה רגעי תסכול אבל לצדם רגעים של סיפוק עילאי. האדרנלין, בין אם זה בערב לפני חקירה חשובה, או ערב הגשת סיכומים, מאשש שבחרת נכון".

ויש לו גם עצה לעורכי הדין הצעירים יותר. "היום יש הרבה עורכי דין שממהרים לפתוח משרד כעצמאיים. אבל לא יעזור כלום, אין תחליף לניסיון וללמידה האיטית מאנשים מנוסים. גם היום, כשאני עובד על תיקים באופן עצמאי, העובדה שיש לידי עורכי דין שאני יכול להתייעץ איתם חשובה".

  • עוד באותו נושא:
  • עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully