וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמה באירופה על הקמת תקציב מרכזי לגוש האירו

פאדי מועלם

7.10.2012 / 17:26

התוכנית של נשיא המועצה האירופית להקמת משרד אוצר ותקציב מרכזי תעמוד במרכז הפסגה שתתקיים החודש. גרמניה, צרפת ובריטניה כבר הביעו הסכמה למהלך - כל אחת מהמניעים שלה

ההצעה של נשיא המועצה האירופית הרמן ואן-רמפוי להקמת תקציב אחיד ונפרד למדינות גוש האירו, במסגרת המאמצים לאיחוד פיסקאלי ומוניטארי, תופסים תאוצה. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" דיפלומטים אירופאים מסרו לסוכנות כי לפי המסתמן ההתנגדות למהלך שכזה הינה קטנה יחסית למה שחשבו בהתחלה.

על פי הדיווח, בארוחת ערב פרטית שבה השתתפו שגרירים של מדינות צפון אירופה, הנוכחים היום מופתעים מהיקף ההסכמה שיש על התוכנית המוצעת. "לא הייתה אומר שהייתה תמיכה נלהבת לרעיון, אך בהחלט הייתה תחושה שמדובר ברעיון שצריך לבחון אותו בצורה עמוקה יותר", אמר אחד הדפלומטים שקיבל דיווח על הדיונים שהתקיימו במסגרת בארוחת הערב.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בכינוס מנהיגי אירופה בבריסל, לאחר קבלת ההחלטה להרחיב את קרן החילוץ האירופאית, אוקטובר 2011. רויטרס
גם ארצה הסכימה להצעת נשיא המועצה האירופית. אנגלה מרקל/רויטרס

על פי התוכנית של ואן-רמפוי שהוצגה לראשונה בחודש שעבר, הוא קרא להקמת משרד אוצר משותף למדינות גוש האירו, ו"תקציב מרכזי שהתפקיד שלו והייעוד שלו ייקבעו בהמשך". התוכנית בנוגע לתקציב מרכזי עבור מדינות גוש האירו הוצג במסגרת תוכנית שהגה ואן-רפוי להשגת איחוד פיסקאלי ומוניטרי בגוש האירו בנסיון לסייע לו לצאת מהמשבר הכלכלי שנמצא בו.

התוכנית של ואן-רמפוי, כולל ההצעה להקמת משרד אוצר לגוש האירו ותקציב מאוחד, תעמוד במרכז הדיונים בפסגת מנהיגי אירופה שתיערך ב-18 וב-19 החודש. דיונים ראשונים בנושא הזה יתקיימו מחר במהלך פגישת היורוגרופ - פורום שרי האוצר של מדינות גוש האירו.

למרות שעדיין לא מוגדרת המשמעות של תקציב מרכזי לגוש האירו, גרמניה כבר הביעה את הסכמתה למהלך, כמו גם צרפת ובריטניה אך כל אחת מהן הסכימה ממניעים שונים. בשל כך צפויים לא מעט דיוניום ומאבקים בין המדינות השונות לגבי ההגדרה והייעוד של התקציב הזה.

מטבע יורו. AP
משמעות התקציב לא ברורה עדיין/AP

בגרמניה למשל, מעדיפים הקמת תקציב מאוחד שכזה שכן זה יעזור לפקח טוב יותר על התקציב יהווה תחליף להצעה של הבנק המרכזי האירופי ומדינות נוספות באירופה לשתף את החובות של מספר מדינות בין כל החברות בגוש האירו.
בצרפת לעומת זאת רואים במהלך שכזה כסוג של גישור על הפערים החברתיים והכלכליים של המדינות השונות בגוש האירו. צרפת טוענת שתקציב מרכזי שכזה יכול למדינות שיש להן שיעור אבטלה גבוהה במיוחד להמשיך לשלם למובטלים אצלה דמי אבטלה.

גם בריטניה, שאינה חלק מגוש האירו, תומכת במהלך הזה אך התמיכה שלה נובעת בעיקר מהרצון שלה להרחיק את עצמה מהמשבר של גוש האירו. "יבוא זמן ובו יהיו שני תצקיבים נפרדים באירופה, תקציב אחד עבור מדינות גוש האירו, כי הן חייבות לתמוך אחת בשנייה, ותקציב רחב יותר עבור שאר המדינות", אמר היום ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון.

אך למרות ההסכמה הרחבה יחסית בעניין הזה, ולמרות שהמנהיגים ידונו בנושא במהלך הפסגה הקרוב, רוב ההערכות מדברות על כך שתהליך כזה ייקח מספר שנים, שכן מהלך דרמטי שכזה מחייב שינוי באמנת האיחוד האירופי, שהינו תהליך מורכב בפני עצמו. בשל כך האנליסטים מעריכים שעניין מורכב שכזה יצא אל הפועל, אם בכלל, רק אחרי הבחירות למועצה האירופית שיתקיימו בחודש יוני 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully