וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח קשה של קרן המטבע: הצמיחה תעמוד על 3.6%

אדריאן פילוט, טוקיו

9.10.2012 / 6:23

בקרן המטבע מעריכים שהאבטלה תיוותר גבוהה ב"הרבה מדינות בעולם".הסיבות לפסימיות: חשש לעתידו של גוש האירו והמדיניות הפיסקאלית השגויה בארה"ב. ומה לגבי ישראל?

"ההתאוששות בכלכלה העולמית סובלת שוב מנסיגות וחוסר ודאות משמעותית ומכבידה על התחזיות. הסיבה העיקרית לכך היא שהמדיניות שננקטה על ידי הכלכלות המפותחות לא הצליחה להשיב את האמון בטווח הבינוני. הסיכונים, הקשורים בעיקר להמשכיות גוש האירו (האיום המרכזי על כלכלת העולם) ולטעויות במדיניות הפיסקאלית האמריקנית, ממשיכים להדאיג את המשקיעים" - כך כותב ד''ר אוליבייה בלנשארד, הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומי (IMF) בדו"ח התחזית הכלכלית העולמית (WORLD ECONOMIC OUTLOOK) שהוצג הבוקר (ב') בטוקיו, לרגל המפגש השנתי של הקרן ושל הבנק העולמי.

כלכלני הקרן הורידו שוב את תחזית הצמיחה העולמית לשנתיים הבאות, לפיהן, התמ''ג העולמי יגדל השנה רק ב-3.3% וב-3.6% ב-2013, שיעור המצביע על התאוששות מאוד מוגבלת. יתרה מזו, ב-IMF מציינים כי גלו הסיכויים להאטה נוספת כאשר ישנה הסתברות של 1 ל-6 לקצב צמיחה של מתחת ל-2%, מצב שמתיישב עם מיתון בכלכלות המפותחות וצמיחה נמוכה בשווקים המתפתחים.

עדכון התחזיות בדו"ח הנוכחי לעומת זה שפורסם באפריל האחרון הוא לרעה באופן מובהק, כאשר ניכרת ההרעה בתחזיות של אירופה הפריפריאלית בעיקר ל-2013, של אסיה ושל מדינות אמריקה הלאטינית. לפי כלכלני הקרן, הצמיחה ב-2012 באירופה תהיה שלילית (מצב של מיתון), ותעמוד על (0.3%-) כאשר כלכלות איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון ישרו במיתון עמוק עם שיעורי אבטלה דו-ספרתיים. לגבי 2013, למרות שהמצב ישתפר והצמיחה באירופה צפויה לעמוד על 0.4%, השיפור יהיה הרבה פחות משמעותי ממה שהיה נראה במחצית הראשונה של 2012.

אנגליה צפויה לסיים את השנה במיתון

כמו כן, הצמיחה בארה"ב צפויה לעמוד על כ-2.1% הן השנה והן בשנה הבאה, כאשר ההתאוששות המשמעותית צפויה בכלכלת אנגליה שצפויה לסיים את השנה במיתון (צמיחה שלילית של 0.4%-) אך לרשום צמיחה חיובית של יותר מ-1% ב-2013. "האבטלה תישאר גבוהה בהרבה מדינות בעולם והמצב הפיננסי יישאר שברירי", נכתב בדו"ח.

בקרן מדגישים כי התחזית מבוססת על המשך נקיטת מדיניות שתקל על הסיכונים הפיננסים של מדינות אירופה, בעיקר בפריפריה: "בהקשר הזה, הבנק המרכזי האירופי עשה את שלו. כעת הכל תלוי בממשלות של כל המדינות שתתחילו להפעיל את המנגנון היציבות האירופי (EUROPEAN STABILTY MECHANISM) ובעיקר לנקוט בצעדים אמינים לאינטגרציה פיסקאלית ולאיחוד במערכת הבנקאות".
ההנחה השנייה היא שממשלת ארה"ב תמנע את ביטול הפטורים על מסים ואת הקיצוצים המתוכנים בהוצאה הממשלתית לפי החוק הקיים (סוגיית "הצוק הפיסקאלי"), תוך הרחבת המסגרת התקציבית והחוב, כל זה, תוך התקדמות לבניית תוכנית כוללת שתבטיח מצב פיסקאלי בר קיימא. לכן, בקרן מדגישים כי מדיניות נכונה היא המפתח להחזרת אמון השווקים והמשך התאוששות.

כלכלני הקרן מברכים על כמה מהצעדים שננקטו לאחרונה, לרבות הזרמת נזילות למערכות הפיננסיות אשר תרמה להגדלת הצמיחה והקטנת האבטלה, כלשונם. עם זאת, ההערכה היא כי השפעה חיובית זו "תלך ותדעך". כמו כן, בקרן מציינים את הניסיונות לצמצם גירעונות גדולים, אם כי ניסיונות אלו לא תורגמו לגידול בתוצר ואף להקטנתו שכן "חוסר הוודאות גבוה והסקטור הפיננסי חלש".

בישראל - הצמיחה תגדל ב-2013

לגבי המדיניות, הדו"ח מציין כי בניית מדיניות פיסקאלית אמינה בטווח הבינוני ומניעת תרחישי הקיצון המרכזיים נותרו האתגרים המרכזיים. לגבי כלכלת אירופה, שמוגדרת כאיום המרכזי לכלכלה הגלובלית, כלכלני הקרן מברכים על צעדי הבנק המרכזי האירופי וממליצים כי ה-ESM חייב להתערב במערכת הבנקאית ולהעניק תמיכה לממשלות. לדבריהם, הדבר דורש איחוד פיסקאלי ומוניטרי, כולל מסגרת פיננסית אירופית אחידה.

"ללא התקדמות, השיפור והתאוששות שהושגה ייפגעו", נכתב בדו"ח. כמו כן, בקרן מבקרים את המדיניות הקשורה לחיזוק הרגולציה הפיננסי ש"נבנתה טלאי על טלאי" ומגדירים אותה כלא מספיקה. לגבי חוסר האיזונים בכלכלה הגלובלית, כלכלני הקרן מצביעים על שיפור אך עדיין מציינים כי יש עוד דרך לעשות כאשר מציינים כמה מהם: העודף בחשבון השוטף של גרמניה והולנד לעומת מדינות הפריפריה האירופית, וחוזקם המוגזם של הדולר, האירו והין היפני לעומת המטבעות של המדיניות המתפתחות.

כלכלני הקרן מפגינים אופטימיות לגבי ישראל וסבורים כי למרות שהמשק הישראלי יצמח ב-2.9% ב-2012, הצמיחה תגדל ב-2013 והיא תעמוד על 3.2%. כמו כן, תחזית האבטלה חיובית ועומדת על 7% בלבד בשנתיים הקרובות.

  • עוד באותו נושא:
  • קרן המטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully