וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות ביוון על רקע ביקור מרקל: "לא איכפת לה"

נדב נוימן

9.10.2012 / 13:44

האבטחה באתונה תוגברה לקראת הגעתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל שתיפגש עם ראש הממשלה, אנטוניס סמרס. מפגינה: "נפגין למען עתיד ילדינו ונכדינו"

מתיחות ביוון לקראת הגעתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הקנצלרית מגיעה היום (ג') לאתונה על מנת להיפגש עם ראש ממשלת יוון אנטוניס סמרס, על רקע צעדי צנע נוספים שעל הממשלה היוונית להעביר כדי לעמוד בתנאים שהוכתבו לה לקבלת סיוע נוסף. מרקל אמורה להגיע ליוון בסביבות השעה 14:30 (שעון ישראל) ותעזוב לאחר 6 שעות.

הגעתה של מרקל מסמנת תמיכה של גרמניה במאבק של סמרס להמשיך עם המדיניות הכלכלית הנוקשה של ממשלתו, לאחר חמש שנים של מיתון יווני. בנוסף מצביע הדבר על מחויבותה של מרקל להשארות של יוון בגוש האירו, לפחות עד לאחר הבחירות בגרמניה בעוד כשנה.

את מרבית הסיוע, כידוע, מקבלת יוון מגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ולכן היא זו שנתפשת על ידי העם היווני כאחראית לצעדי הצנע הקשים בהם עומדים האזרחים. צעדי בטחון חריגים ננקטו על מנת למנוע התלקחויות, כאשר 7,000 שוטרים ייפרסו ובעיר הבירה והפגנות נאסרו במרכז העיר ובמרחק של 100 מטר מכל מקום שאליו תגיע מרקל.

הגבלה זו לא צפויה לפגוע בשתי הפגנות גדולות שמתכננים מחר איגוד ועדי העובדים ביוון ומפלגות האופוזיציה, וגם מורים, רופאים, ועובדי ציבור רבים נוספים שובתים היום במחאה על הגעת מרקל למדינה.

היוונים זועמים על מרקל בימים שהם גרמניה והאיחוד האירופי דורשים מיוון סבב קיצוצים נוסף של 13 מיליארד אירו כדי לקבל תשלום נוספים בחבילות הסיוע שהובטחו לה.

עוד בטרם הגיעה מרקל ליוון, נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, אמר בפני הפרלמנט האירופי כי יוון השיגה התקדמות, אך יש צורך ב"עבודה נוספת". בהתייחסו למצב הכלכלי באירופה אמר דרגי כי נכונו עוד אתגרים בפני גוש האירו, אך הוא יצלח אותם ויעבור את המשבר.

"להפיל את המסוק של מרקל"

כבר אמש התאספו אלפים בעיר הבירה, נופפו בדגלי יוון ובשלטים עליהם נכתב, בין היתר: "אל תבכי עבורנו, אנגלה", ו"אנגלה, את לא מתקבלת בברכה".

"אנחנו יודעים שלא אכפת לה מהיוונים וממה שאנחנו עוברים", אמרה מריה קומריאנו, אזרחית בת 64. "על כולנו להפגין למען עתיד ילדינו ונכדינו".

עיתוני יוון שלהבו הבוקר את האווירה עם כותרות אנטי-גרמניות. אחד העיתונים יצא הבוקר בכותרת "הייל" עם תמונה לא מחמיאה של מרקל. עיתון אחר פרסם תמונה של מרקל על רקע צלב קרס, כשהיא לבושה כביכול במדים נאציים (תמונה מעובדת, כמובן).

"לא עשיתי שום דבר לגרמניה אז למה גרמניה עושה לי את זה", אמר אחד המפגינים אתמול. מפגינה אחרת הרחיקה לכת ואמרה: "צריך להפיל את המסוק של מרקל".

"רשימת לגארד"

יוון סוערת לא רק בגלל ביקורה של מרקל אלא גם בגלל פרשת "רשימת לגארד", רשימה המכילה פרטי חשבונות בנק שוייצריים של 1,991 יוונים, שעומדת במרכז חקירת שחיתות והעלמות מסים בה מעורבים אנשי עסקים ופוליטיקאים. מאז יום שישי, 2 יוונים ברשימה נמצאו מתים ועפ"י החשד התאבדו.

וכך התגלגלה הפרשה: ב-3 באוקטובר הועברה "רשימת לגארד" לר"מ יוון משר האוצר לשעבר אוונגלוס וניזלוס. באופן תמוה למדי, הרשימה "נעלמה" ושר האוצר הנוכחי יאניס סטורנרס התחייב לאתר אותה. העיתון "פייננשל טיימס" מדווח כי סטורנרס מנסה לאתר את הדיסק המכיל את פרטי הרשימה והעמיד זאת בראש סדר העדיפויות שלו. לדבריו, "למדתי על הפרשה מהעיתונים. אפנה לעמיתים באירופה כדי לאתר את הרשימה".

וניזלוס עצמו קיבל את הרשימה מקודמו בתפקיד, גיאורגוס פאפאקונסטנטינו, שקיבל אותה מכריסטין לגארד ב-2010 (מכאן שמה של הרשימה). לגארד מכהנת היום כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית.

ליאונידס צניס, שר יווני לשעבר שנחקר בפרשה, נמצא תלוי בביתו ביום שישי. אתמול נמצא ללא רוח חיים גם ולסיס קמבורוגולו, איש עסקים יווני אמיד שעשה את הונו בתעשייה הביטחונית. גופתו נמצאה בחדר בבית מלון בג'קרטה, אינדונזיה.

עדכון ראשון: 8:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully