וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "לאירן אפקט נמוך על הכלכלה בישראל"

אדריאן פילוט, טוקיו

11.10.2012 / 8:35

במסיבת עיתונאים בטוקיו אמר נגיד בנק ישראל כי כלכלת ישראל במצב "טוב אך לא מצויין". "אנחנו רואים מצב די טוב בשוק העבודה. האבטלה היא בערך בין 6% ל-7%"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מכנה את שוק העבודה בישראל "מרשים" וטוען כי השפעת המצב הביטחוני על המשק הישראלי נמוכה.

"אני נשאל לעיתים קרובות על השפעת המצב הביטחוני על הכלכלה, לרבות המתיחות מול אירן. יש אפקט מסוים שמורגש בשוק המניות בצורה מסוימת, אבל התחושה שלי היא שאם יש אפקט, הוא נמוך", אמר היום (ה') פישר במסיבת עיתונאים שנערכה באיגוד העיתונאים היפני בטוקיו, לרגל הכנס השנתי המסורתי של קרן המטבע הבינלאומית.

פישר אמר שכלכלת ישראל "במצב טוב אך לא מצוין" והסביר ש"התאוששנו מהמשבר הכלכלי העולמי בצורה די מהירה וצמחנו בשיעורים קרובים ל-5% בשנים האחרונות. השנה אנו בהאטה, נצמח ב-3.3% בלבד ב-2012 והתחזית ל-2013 היא לצמיחה של 3%. חלק גדול מההאטה נובע מההאטה בעולם עקב הירידה ביצוא".

כאמור, הנגיד התייחס גם לאבטלה בישראל ואמר כי "אנו רואים מצב די מרשים בשוק העבודה: האבטלה היא בערך בין 6% ל-7%. אני אומר 'בערך' כי יש לנו שיטת מדידה חדשה שאנו לא לגמרי מבינים אותה נכון, לעת עתה. אבל בעיקר אנו רואים גידול בשיעור ההשתתפות, דבר שחשוב במיוחד שכן ישראל סובלת משיעורי השתתפות נמוכים".

בנוגע למצב הפיסקאלי והגירעון התקציבי אמר פישר כי היעד המקורי - גירעון של 2% תוצר - היא "קצת שאפתני" וכי "כאשר המצב התבהר, כמה אנשים, כולל אותי, הציעו שעל הממשלה לטפל בו באופן מיידי, וזאת למרות העובדה שכולנו הבנו שמדובר בשנת בחירות. להפתעתנו, למרות הבחירות הקרבות, הממשלה החליטה לפעול והעלה מסים לרבות מע"מ, העלאת מסי הכנסה, מסי סיגריות ואלכוהול. היו צעדים די משמעותיים בתחום המסים".

עם זאת, פישר קרא לבצע קיצוצים "משמעותיים" נוספים בתקציב: "הקיצוצים הם קשים ולכן זו הסיבה מדוע הממשלה לא הצליחה לשכנע את הקואליציה לעשות אותם ולכן אנו הולכים לבחירות בחודשים הקרובים. הטיפול בתקציב יהיה רק אחרי הבחירות. עד הקמת הממשלה החדשה, המדיניות הפיסקאלית תהיה מאוד מצומצמת כי ההוצאה תקטן (בגלל שיטת 1 חלקי 12) והמסים יגדלו. זה מצב מעניין, נראה מה קורה אחרי הבחירות. כולם אומרים שיהיה קל יותר להעביר את התקציב אחרי הבחירות".

פישר התייחס גם למצב הכלכלה העולמית ואמר כי תוכנית רכישות האג"ח החדשה של הבנק המרכזי האירופי היא בבחינת "התפתחות חשובה". לגבי המצב בארה"ב, פישר אמר כי "הכלכלה האמריקאנית חזקה יחסית. ארה''ב עשויה להפוך למדינה עצמאית מבחינה אנרגטית עד 2020. הכל נראה טוב שם למעט דבר אחד: הצוק הפיסקאלי. אם הכלכלה האמריקנית תתגבר עליו היא יכולה לחזור לצמיחה מהירה יחסית של 3%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully