וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתן לו כנפיים: המיליארדר מאחורי הקפיצה מהחלל

בריאן סולומון, פורבס

16.10.2012 / 8:36

מאחורי קפיצת השיא של האוסטרי פליקס באומגרטנר עומדת חברת רד בול - ושיטת השיווק התאגידי המיוחדת שלה. פורבס בדק מי הוא דיטריך מטשיץ, מקים החברה והוגה שיטת השיווק שלה

עריכה: מיכאל ברגמן

במהלך אחד שלעג למוות - הצניחה שוברת השיאים של פליקס באומגרטנר מהחלל - הראתה חברת רד בול לעולם כיצד יכול השיווק התאגידי להגיע למקומות רחוקים בהרבה מעבר לקניית ספוטים שמרנית, ואפילו לצאת מהסטרטוספרה. אך תרבות לקיחת הסיכונים הזו החלה הרבה לפני הקפיצה השאפתנית של אתמול, והיא משתקפת במיליארדר שנמצא מאחורי רד בול.

ודאי לא תופתעו לגלות שרד בול הוקמה על ידי איש שיווק לשעבר. האוסטרי דיטריך מטשיץ סיים לימודי תואר ראשון בשיווק מאוניברסיטת המסחר בווינה בגיל 28. לאחר מכן עבד בחברת יוניליבר ובחברת הקפה ג'ייקובס, לפני שנהפך לדירקטור שיווק בינלאומי בחברת בלנדקס, חברה גרמנית (אשר לאחר מכן נרכשה על ידי פרוקטר אנד גמבל) שמכרה משחות שיניים, קרם גוף ושמפו.

דיטריך מטשיץ. 551
ההון מרד בול: 5.3 מיליארד דולר/551

מטשיץ, אשר הסתובב בעולם במסגרת עבודתו, אמר לכתבת פורבס קרי דולאן ב-2005 כי הוא גילה את התרופה לג'ט לג באחת מנסיעותיו לתאילנד - משקה מי טוניק סירופי שכבר רשם הצלחה גדולה באסיה. ב-1983 התפטר מטשיץ מעבודתו והחל בשיתוף פעולה עם קאליאו יובידיה, בעל חברת משקאות בתאילנד. כל אחד מהם השקיע 500 אלף דולר בעסק החדש ולקח 49% (2% נוספים הוקצו לבנו של יובידיה, צ'לרם).

מטשיץ ניהל את החברה, ובמשך שלוש שנים שינה במשקה את הכל, מהנוסחה ועד האריזה. הוא קרא לזה רד בול, הפך אותו למשקה מוגז, ומכר אותו בפחית הרזה, שמאז הפכה לסמל למשקאות האנרגיה. חבר הגה את הסיסמה "רד בול נותן לך כנפיים", אשר נראית אחרי הקפיצה של אתמול כנבואית. מטשיץ התעלם מחברת מחקר שאמרה שאנשים לא אהבו את הטעם, הלוגו או את המותג, והמשיך בדחיפת המותג. "כשהתחלנו, אמרו לנו שאין שוק לרד בול", אמר מטשיץ ב-2005. "אך אמרנו שרד בול תיצור אותו. וזה מה שבסופו של דבר קרה".

עם רקע בפרסום מסורתי, החליט מטשיץ כבר מההתחלה להימנע כמעט כליל משיטות הפרסום הרגילות. הוא מימן את תחרות "פלוגטאג", שבה בנו אנשים מכונות עפות וניסו להטיס אותן מעל המים. הוא גם החליט שקהל היעד שלו יהיה סטודנטים וברים, ועודד אותם להשתמש במשקה כשהוא מעורבב עם אלכוהול. רד בול החלה לממן ספורטאים, בייחוד כאלה שעסקו בענפי אקסטרים - מהלך שהפך את החברה לשם נרדף לזריקת אנרגיה, הרבה מעבר למה שכל פרסומת יכולה לעשות. "תמיד חיפשנו דרכים יצירתיות יותר, נקודות מבט שונות להגיע לציבור", הסביר מטשיץ.

הטקטיקה השתלמה. ברשימת המיליארדרים הגדולים בעולם של פורבס לשנת 2012 הוערך מטשיץ ב-5.3 מיליארד דולר, הון שצבר רק מרד בול. החברה היא בעלת מניות בשתי קבוצות כדורגל, רד בול זלצבורג וניו יורק רד בולס, ובקבוצת פורמולה 1. מטשיץ עצמו מחזיק באחוזת יוקרה באי פיג'י, ובאוסף מטוסים היסטוריים.

יובידיה התעשר גם הוא מרד בול, אך נפטר במרץ בגיל 89. את הונו ירשו רעייתו וחמשת ילדיו. אחד מנכדיו, ווראיות יובידיה בן ה-27, היה מעורב בשערורייה סביב תאונת פגע וברח שבה נהרג שוטר בתאילנד בספטמבר האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully