וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק נדל"ן סוגרת את משרדיה ומפטרת את כל העובדים

אבי שאולי

16.10.2012 / 17:06

בשבועות הקרובים יעזבו את דלק נדל"ן כל 42 העובדים, לאחר שאושר הסדר החוב בחברה הכולל "תספורת" של 1.4 מיליארד שקל לחובות האג"ח. החברה, שבשיאה היתה שווה 4.3 מיליארד שקל, תממש את רוב נכסיה

שבע שנים מאז שהונפקה לראשונה בבורסה בת"א ושלוש שנים וחצי לאחר שהופרדה מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, הגיעה דלק נדל"ן לסוף דרכה. ל"גלובס" נודע כי בשבועות הקרובים צפויה החברה לפטר את רוב העובדים מתוך 42 עובדיה. המנכ"ל ערן מיטל, שנמצא בתפקיד שלוש שנים, התבקש להשלים את המהלך והנכסים שנותרו בידי החברה צפויים להימכר. בד בבד עם מימוש הנכסים, תעזוב דלק נדל"ן בקרוב את משרדיה במגדל גיבור ספורט שברמת גן.

השבוע הודיעה החברה כי הבנקים חילטו את הנכס המרכזי שלה - פורטפוליו של 127 חניונים בבריטניה - והיא נותרה כיום עם נכסים ספורים במערב אירופה ושתי חברות הפועלות בישראל - אלעד מגורים (בעלת פרויקטים בשיכון בבלי ובשוק בצלאל בת"א), ומגדלי חוף הכרמל (בעלת פרויקט על חוף הים של חיפה). רוב הנכסים הללו צפויים כאמור להימכר.

חברת הנדל"ן, שביצעה רכישות אגרסיביות של נכסים בעיקר במערב אירופה בשנים 2003-2007, נסחרה בשיא בשווי של 4.3 מיליארד שקל. אך המשבר בשווקים שפרץ בשלהי 2008 פגע בערך נכסיה, והמינוף האדיר שנטלה לצורך רכישותיה גרם לקריסת החברה ולהסדר חוב שבו מחקו מחזיקי האג"ח כ-1.4 מיליארד שקל (כ-65% מהחוב המתואם).

המניה נגרעה ממדדי הבורסה

סנונית ראשונה לצפוי להתרחש בחברה בשבועות הקרובים הוא דיווח לפיו עו"ד עירית אבירם, היועצת המשפטית ומזכירת החברה, מסיימת את תפקידה שבו כיהנה משנת 2009. זאת "נוכח אישור הסדר החוב של החברה בביהמ"ש והפיכתה בקרוב לחברה פרטית". הבוקר (ג') נגרעה מניית דלק נדל"ן ממדדי הבורסה השונים. במסגרת הסדר החוב בחברה התחייב תשובה, המחזיק ב-51% ממניותיה, לרכוש את מניות הציבור תמורת 21.5 מיליון שקל ולהפוך אותה לחברה פרטית בבעלותו המלאה.

הרוח החיה מאחורי מסע הרכישות של דלק נדל"ן בחו"ל היה מנכ"ל החברה לשעבר, איליק רוז'נסקי, שפרש מתפקידו בסוף שנת 2009. תחת ניהולו האגרסיבי של רוז'נסקי הייתה החברה מעורבת בשורה של עסקאות ענק, בעיקר בבריטניה, בהיקף של מיליארדי שקלים. דלק נדל"ן רכשה בתי מלון, חניונים ובנייני משרדים, לרוב לצד איש העסקים יגאל אהובי.

החברה גייסה בזמנו בקלות מאות מיליוני שקלים באג"ח בישראל ומבנקים בחו"ל, על רקע רווחים עצומים משערוך הנכסים שרכשה. מנהלי החברה, ורוז'נסקי בראשם, זכו לשכר בעלות אסטרונומית. אלא שלהתרחבות היה מחיר כבד בשורת ההתחייבויות. מאזן החברה הגיע בשיאו לכ-28 מיליארד שקל.
התפנית הדרמטית הגיעה בשנת 2008, עם ירידה חדה בשווי הנכסים. הבנקים החלו לדרוש הגדלה של הביטחונות או פירעון של החוב, ולדלק נדל"ן לא היה מהיכן לשלם. בצעד מבריק מבחינתו הפריד תשובה את דלק נדל"ן מקבוצת דלק שבשליטתו, בדרך של חלוקת דיבידנד בעין (במאי 2009) ובכך הסיר מהקבוצה משקולת כבדה.

בהמשך תמך אמנם תשובה בדלק נדל"ן באמצעות הזרמות הון, והוא אף רתם לכך את החברות הציבוריות שבשליטתו שהעניקו לה הלוואות ורכשו מידיה נכסים. תחת ניהולו של מיטל יצאה דלק נדל"ן למסע מימושים נרחב, בהיקף של יותר מ-7 מיליארד שקל. אלא שהסחף היה גדול מדי, מאז שנת 2008 ועד היום צברה החברה במצטבר הפסדים של 4.3 מיליארד שקל.
אשתקד פנתה החברה למחזיקי האג"ח לצורך גיבוש הסדר חוב. המו"מ עם המחזיקים נמשך יותר משנה, בעיקר בגלל חילוקי הדעות הרבים בין סדרות האג"ח השונות, פיצול שקברניטי החברה ידעו לנצל היטב. בחודש שעבר אושר ונחתם הסדר חוב, שבמסגרתו נמחק חוב של 2.15 מיליארד שקל. במקומו יקבלו הנושים הבלתי מובטחים חבילת תגמול בשווי של 757-848 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully