וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצאי קידוח מצביעים כי מאגר הגז "שרה" כמעט יבש

עמירם ברקת

20.10.2012 / 12:24

לאחר הכישלון בקידוח "מירה", אכזבה נוספת בקרב משקיעי הכשרה. מממצאים ראשונים מקידוח בשכבת המטרה עולה כי אין סימני גז משמעותיים. 60 מיליון דולר צפויים לרדת לטמיון

אכזבה קשה נוספת למשקיעים ברישונות "שרה" ו"מירה". לאחר הכישלון בקידוח "מירה", ממצאים ראשוניים שנאספו בשכבת המטרה של קידוח "שרה", אליה הגיע הקידוח בסוף השבוע עולה כי לא נמצאו סימני גז משמעותיים. בכך ירדו ככל הנראה לטימיון 60 מיליון דולר נוספים שהושקעו בקידוח "שרה".

כזכור, גם קידוח "מירה" שבו תלו תקוות רבות התגלה כיבש לאחר שהושקעו בו כ-100 מיליון דולר, על-פי האומדן המקורי. לאחר סיום קידוח "מירה" מיהרו בעלי הרישיון, הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי, שותפות מודיעין ו-IPC לקדוח את "שרה" שבה קיוו לגלות 0.8 טריליון רגל מעוקבת גז טבעי (TCF). כאמור גם "שרה" מצטייר בשלב זה כקידוח יבש.

קידוח תמר. צלם: יחצ, גלובס
אכזבה נוספת למשקיעים. אסדת קידוח/גלובס, צלם: יחצ

בהודעה לבורסה שפורסמה במוצאי השבת על ידי הכשרת אנרגיה נכתב כי: "הקידוח הגיע לעומקו הסופי (כ- 3,928 מטר). במהלך הקידוח המפעיל ביצע בקידוח בדיקות לוגים תוך כדי קדיחה בהן לא נמצאו סימני פטרוליום משמעותיים. על פי מידע שמסר המפעיל לשותפים ברישיון, נמצאו בקידוח חולות באיכות גבוהה אך רוויים במים בנקודת הקידוח".

הכשרה אנרגיה ו-IPC חשופות במיוחד לתוצאות הקידוח בעוד שמודיעין נהנית מהגנה מסויימת בשל פיזור אחזקותיה על-פני רישיונות רבים יחסית. התוצאות הראשוניות ב"שרה" תואמות הערכות של גיאולוגים שאינם קשורים לשותפים בקידוח. גיאולוגים אלה ציינו כי ל"שרה" חסרו מספר מאפיינים מקדימים היכולים להעיד על הימצאות גז.

נזכיר כי בחודש שעבר, לפני תחילת הקידוח ב"שרה", התפטרו מנכ"ל הכשרה אנרגיה אוהד מראני וסגן יו"ר הקבוצה אלי כהן מחברותם בדירקטוריון מפעיל הקידוחים GGR. השניים שימשו כחברי דירקטוריון ב-GGR הקנדית לאחר שהכשרה אנרגיה הפכה בעלת שליטה בחברה בתחילת השנה. התפטרותם של מראני וכהן מ-GGR, הפעילה בהודו, נומקה בזמנו ברצון להתמקד בפעילות בישראל, בין היתר לאור הבדלי השעות באזורי הפעילות השונים של GGR. יצויין כי ההתפטרות עשויה להקל על הכשרה אנרגיה למקרה שתרצה ליזום הליכים משפטיים נגד GGR.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההערכות תואמות הערכות של גיאולוגים. אסדת קידוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכישלון המסתמן ב"שרה" מתווסף, כאמור, לכישלון שחוו השותפויות ברישיון "מירה" שכלל גם לא מעט תקלות במהלך הקידוח שהוביל לעלייה בעלויות הקידוח. על פי הודעה של השותפויות במהלך הקידוח ב"מירה" עלות הקידוח המתוכננת הייתה כ-80 מיליון דולר אך בשל התקלות שאירעו במהלך הקידוח העלויות עלו לקרוב ל-90 מיליון דולר.

בקידוח "מירה" הושקעו 88.5 מיליון דולר ועוד 7 מיליון דולר יידרשו כהוצאות נטישה של הקידוח. בקידוח "שרה" הושקעו לפי הערכות כ-60 מיליון דולר. הזכויות ברישיונות מתחלקות בין קבוצת הכשרה אנרגיה השולטת ב-46.5% (באמצעות עמנואל אנרגיה 22.43%, עמנואל אנרגיה - חיפושי נפט 19.16% וחברת הכשרת היישוב 5%) שותפות מודיעין של צחי סולטן וקונצרן אי.די.בי (1855 4.82%-) השולטת ב-34.8% (מודיעין 29.212% ואי.די.בי 5.6%) ושותפות אי.פי.סי נפט וגז בשליטתם של מולי רבינא והווארד קופר המחזיקה ב-13.6%. המפעיל חברת GGR מחזיקה את 5% הנותרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully