וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הגיע הסוף של אופיס דיפו?

אילנית חיות, אביב לוי וחן מענית

22.10.2012 / 17:30

הבעלים על התפטרות המנכ"ל: "זה תרגיל. הוא רוצה לשפר את התנאים שלו. הוא מנכ"ל שיושב בפוזיציה של קונה - וזו בעיה"

האם נגוזה התקווה האחרונה של רשת אופיס דיפו? המנכ"ל, צחי פישביין, הודיע אמש (א') על החלטתו להתפטר מהתפקיד. במכתב שמסר ליו"ר אופיס דיפו ומבעלי השליטה בקבוצת המשביר, רמי שביט, כתב פישביין כי "אחרי מחשבה מעמיקה ולאור הנסיבות שנוצרו בחברה כתוצאה מהתביעות ההדדיות עם אופיס דיפו העולמית, אי הזרמת הון ו/או מתן קו אשראי לפעילות תקינה של החברה, הגעתי למסקנה שאין ביכולתי להמשיך ולנהל את החברה".

בד בבד עם כהונתו כמנכ"ל ניהל באחרונה פישביין, לצד קבוצת משקיעים נוספים, מו"מ עם קבוצת המשביר לרכישת אופיס דיפו. פישביין כתב כי ימשיך במגעים לביצוע העסקה "היה וייווצרו התנאים שיאפשרו המשך תפקוד תקין של החברה", ורמז לכך שהחברה לא מתפקדת כראוי.

שביט עצמו דחה את טענותיו של פישביין, ואף טען כי "מדובר בתרגיל. הוא (פישביין - א.ח) רוצה לשפר את התנאים שלו. הוא מנכ"ל שיושב בפוזיציה של קונה - וזו בעיה. היום הגענו להסדר עם אופיס דיפו העולמית, ופישביין צריך לפרוע את השטר שהתחייב לקנות את החברה". פישביין סירב להגיב לדברים.

נציין כי באוגוסט 2012 דווח לבורסה כי הצדדים חתמו על מזכר עקרונות, ולפיו אופיס דיפו תועבר לפישביין וקבוצת משקיעים ללא תמורה, ופישביין ישקיע 30 מיליון שקל ברשת. מאז אותו דיווח, המגעים בין הצדדים נמשכו - אך לא הגיעו לידי עסקה.

התקוות הגדולות נגוזו מהר

אופיס דיפו החלה את פעילותה בישראל במאי 1994. בראשית הדרך הייתה החברה בבעלות משותפת של פישביין, סופר-פארם ואופיס דיפו העולמית. ב-2008 רכשה החברה העולמית את חלקם של שותפיה ברשת לפי שווי של 80 מיליון דולר, והפכה לבעלת השליטה המלאה. בדצמבר 2010 רכשה קבוצת המשביר את אופיס דיפו מידי החברה העולמית, תמורת 47 מיליון דולר.

הרשת הייתה אמורה להיות מנוע צמיחה ואחת מזרועות הפעילות של קבוצת המשביר, שבאופק העסקי שלה מעוניינת להיבנות כקבוצת אחזקות עם נגיעה במגוון פעילויות. קבוצת המשביר גם התחייבה להוביל את מכירות אופיס דיפו למיליארד שקל בשנה בתוך 3 שנים, לעומת מכירות של כ-620 מיליון שקל שהיו לרשת באותה העת.

את הגידול במכירות קיוו להשיג במשביר באמצעות רכישת חברות נוספות, ובכל מקרה התחייבה המשביר לשלם תמלוגים לפי יעד המכירות שנקבע. אלא שהתקוות הגדולות לגבי אופיס דיפו נגוזו במהרה.

ב-2009, השנה שקדמה לשנת הרכישה, עמד מחזור המכירות של הרשת על 620 מיליון שקל, שהניבו רווח תפעולי של 34 מיליון שקל. ב-2011, השנה שלאחר מועד הרכישה, עמד מחזור המכירות של הרשת על כ-600 מיליון שקל, אך הרשת צברה הפסדים שהגיעו בסוף השנה שעברה ל-37 מיליון שקל. גם כיום, הרשת ממשיכה לרשום הפסדים, וכפי שמסר באחרונה פישביין ל"גלובס", לרשת אין תוכניות להרוויח ב-2013.
בתקופת כהונתו סגר פישביין סניפים הפסדיים, וצמצם את רצפת המכירה בחלק מהסניפים - תוכנית שלא הושלמה עדיין. כיום מונה הרשת 55 סניפים. כך או כך, קבוצת המשביר לצרכן נאלצה לבצע מחיקה של 70 מיליון שקל בדוחות.

"כבר חצי שנה במו"מ לקנות את החברה"

בין קבוצת המשביר לאופיס דיפו העולמית קיימות תביעות הדדיות. היום הגיעו הצדדים להסכמה, ולפיה המשביר תשלם לאופיס דיפו העולמית מיליון שקל על חשבון תמלוגים ובנוסף יוטל עיקול על מלאי עד גובה 20 מיליון שקל. הצדדים התחייבו לנהל מו"מ ביניהם כדי להסדיר את התביעות, ולאפשר את מכירתה של אופיס דיפו לפישביין ומשקיעים.

"לרשת יש מלאי קבוע של יותר מ-100 מיליון שקל. יש עיקול צף של 20 מיליון שקל שנעשה בהסכמה, ושלא מפריע לפעילות השוטפת", אמר שביט ל"גלובס".

- מותר לכם למכור את המלאי המעוקל?

שביט: "מותר, והתמורה תישאר בחברה".

- פישביין טוען במכתב ההתפטרות כי יש בעיה של אשראי וכי אינכם מזרימים הון לחברה.

"הזרמנו 20 מיליון שקל לפני 4 חודשים. אם הוא קונה את החברה, איזה אשראי הוא רוצה? עם כל הכבוד, הוא כבר חצי שנה במו"מ לקנות את החברה. הזרמתי 20 מיליון שקל - ולא אזרים כסף נוסף. לחברה יש תזרים מזומנים שמניח את דעתנו עד סוף השנה, ואין צורך בהזרמה נוספת. אנחנו מעריכים שבחודש הקרוב החברה תעבור למשקיע, ונמצה את ההליכים".
- מי מבטיח שאופיס דיפו לא תלך להקפאת הליכים כעת?
"אנחנו עושים הכול כדי למכור את החברה כעסק חי. הודענו על זה לפני מספר חודשים. אם צחי פישביין יירד מהרכישה, נעמיד את החברה למכירה לקונה אחר. יש לנו את כל הסיבות להאמין שצחי, יחד עם קבוצת משקיעים, יקנה את החברה".

- יש תקווה לאופיס דיפו?
"כן".

- אתה אומר שיש תקווה, אבל בעצמך לא רוצה את החברה?
"הודעתי על מכירת החברה בשקל, כי הייתה שם בעיה. התמלוגים לאופיס דיפו העולמית ירדו בצורה משמעותית".

- האם מי מהבנקים דרש מכם להגדיל ביטחונות?
"לא".

- מסתכלים על אופיס דיפו כחלק מבעיה ביציבות הפיננסית שלכם.
"עם כל הכבוד, מחקנו כבר את ההשקעה באופיס דיפו - 70 מיליון שקל. אנחנו מוכרים את החברה בשקל; זה לא שמחר ננהל מו"מ עם מישהו אחר על סכום אחר. יש בקבוצה עסקים מצוינים, שאחד מהם הוא סיבוס והוא במו"מ למכירה".

- הממונה לא אישר לכם למכור את סיבוס למילפאס.

"יש עכשיו הליך אחר. סיבוס רשומה כפעילות למכירה. הסופרמרקטים נפתחים בחודש הבא, בכפר סבא ובעפולה. ייפתחו 30 סניפים, גם אם יכתבו 100 כתבות. הרשת תתפתח ותתרומם. היו עליי כתבות יותר גרועות".

- ואיך תתמודד עם התחרות?
"יהיה אוקיאנוס אדום - אבל יהיה בסדר. מן הסתם בנינו את עצמנו. עשינו פרויקט של חמש שנים. אין לי ספק שננצח".

- תסתכל מה קרה במעלה אדומים ובית שמש, ומה קורה במודיעין. קרב המחירים הוביל את הרשתות שם לרווח תפעולי שלילי.

"בגלל זה אנחנו פותחים 30 סניפים, ולא 3. אפשר להתחרות ברמה נקודתית - מודיעין, בית שמש; אי אפשר להתחרות בכל הארץ. החוכמה היא שיכולים לעשות תחרות נקודתית במקום מסוים, ואחרי שלושה חודשים היא נעלמת".

בור ההפסדים של אופיס דיפו

אופיס דיפו ישראל, שבשליטת המשביר לצרכן, נמצאת זה זמן בקשיים כספיים, המעיבים על התוצאות של החברה-האם. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה של אופיס דיפו הצטברו ל-19 מיליון שקל; חלק הארי של ההפסד נרשם ברבעון השני. הפסדי אופיס דיפו ברבעון הראשון של השנה עמדו על כ-5.5 מיליון שקל.

תוצאות אלה מצטרפות להפסד שנתי של כ-37 מיליון שקל אשתקד. חלק ניכר מהשורה התחתונה השלילית שהחברה מציגה בשנתיים האחרונות מיוחס לניהול באיכות ירודה ולתנאי שוק קשים. נוסף על כך התגלו אשתקד טעויות בדיווחים הכספיים של הרשת, הנוגעות לחיובי ספקים ולאומדן ההפרשות שהיא נדרשת לבצע.

בשל המו"מ למכירתה, תוצאות אופיס דיפו הוצגו בדוחות הכספיים האחרונים של המשביר כפעילות מופסקת המיועדת למכירה, ואינן מפורטות בנפרד.

בסיכום 2011 מחזור המכירות של אופיס דיפו עמד על כ-600 מיליון שקל, ואת הרבעון הראשון של השנה הנוכחית סיימה עם מכירות של כ-140 מיליון שקל. בינתיים, הפסדיה של אופיס דיפו גררו את הרשת של רמי שביט להציג הפסד של כ-18 מיליון שקל במחצית השנה ושל כ-17 מיליון שקל ברבעון השני.
בניטרול הפסדי אופיס דיפו, המשביר הציגה במחצית הראשונה של 2012 רווח נקי של 11 מיליון שקל.

רואי החשבון של המשביר לצרכן מציינים בדוחות כי "עיקר ההפסדים נובעים מהפסדי אופיס דיפו, והאמור לעיל מהווה להערכת החברה השפעה לא מועטה על האג"ח שלה, הנסחרות בתשואות לפדיון גבוהות".

למשביר שתי סדרות אג"ח, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של 27%-47%. ההון העצמי של המשביר עומד על כ-45 מיליון שקל. השקעתה של המשביר באופיס דיפו, בסוף 2010, הסתכמה ב-65 מיליון שקל בקירוב, ומאז היא מחקה את ההשקעה במלואה. רכישת הרשת בישראל נעשתה כחלק מאסטרטגיית צמיחה אגרסיבית - באמצעות רכישות שקידם שביט במשביר לצרכן - אשר הסבה בעיקר הפסדים.

שביט ציין באחרונה, עם החתימה על ההסכם להעברת הבעלות ברשת הציוד המשרדי, כי "שגיתי בעסקת אופיס דיפו, הבנתי את זה ואני ממשיך הלאה"
.
אופיס דיפו מפעילה כיום בישראל 52 סניפים למכירת ציוד משרדי, 5 מתוכם הם סניפי רשת דיונון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ביהמ"ש: עיקול בסך 20 מיליון ש' על מלאי אופיס ישראל

על רקע התפטרותו של מנכ"ל אופיס דיפו ישראל, צחי פישביין, נמשכים המגעים בין החברה לבין אופיס דיפו העולמית, בניסיון להגיע להסדר בתביעת הענק בסך 51 מיליון שקל שמנהלת החברה העולמית נגד שלוחתה בארץ.

היום (ב') אישרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אביגיל כהן, את הסכמת הצדדים להמשיך לנהל משא ומתן ב-21 הימים בקרובים, כאשר במהלך המו"מ יוקפאו ההליכים המשפטיים ביניהם. נוסף על כך הוחלט כי בינתיים יוטל עיקול בסך 20 מיליון שקל על מלאי אופיס דיפו ישראל, שעומד כיום על יותר מ-100 מיליון שקל, לטובת אופיס העולמית. כן הוסכם כי קבוצת המשביר לצרכן, בעלת השליטה באופיס ישראל, תשלם לאופיס דיפו העולמית מיליון שקל בתוך שבעה ימים מהיום.

נזכיר כי לפני כשלושה שבועות הגישה אופיס דיפו העולמית תביעה בסך 51 מיליון שקל נגד אופיס ישראל. זאת, בגין אי-עמידתה של החברה בישראל בהתחייבותה להעביר תמלוגים לחברה העולמית. התביעה החריפה את הקשיים המשמעותיים שאליהם נקלעה הרשת בישראל, הסובלת מירידה במכירות ורושמת הפסדים.

באחרונה הגישה המשביר לצרכן תביעה לביטול הסכם רכישת אופיס דיפו ישראל, ובענף מעריכים כי תביעה זו היוותה תמריץ לאופיס דיפו העולמית לתבוע את התמלוגים שלא שולמו.
עו"ד דוד פורר ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' שמייצג את אופיס דיפו העולמית מסר היום ל"גלובס", כי תוצאת ההסכמה הזמנית שבין הצדדים שזכתה לאישור ביהמ"ש "משביעת רצון, כי היא נותנת בטוחה ממשית לתשלום עתידי של החוב לאופיס דיפו העולמית". את אופיס דיפו ישראל מייצג עו"ד צביקה בר נתן ממשרד גולדפארב, זליגמן ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully