וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמון בישראל: גייתנר חתם על הארכת הערבויות

רן דגוני

24.10.2012 / 23:22

האמריקנים החליטו להעלות את דרג החותמים על המזכר להארכת הערבויות מסגן שר האוצר לשר. מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן: "ההסכם החדש משיק מסגרת לדו שיח כלכלי חדש בינינו"

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, ומנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, חתמו הערב (ד') על מזכר הבנה להארכת הערבויות האמריקניות לישראל. בטקס השתתפו גם שגריר ישראל לוושינגטון, מייקל אורן ושגריר ארה"ב בישראל דן שפירו.

בטקס אמר גייתנר: "ישראל היא שותף חיוני ובעלת ברית של ארה"ב. הזמינות המתמשכת של הערבויות תאפשר לישראל להמשיך להינות מגישה לשוקי ההון בשערים נוחים בשנים הבאות". גייתנר שיבח את הכלכלה הישראלית וציין שהמשק הפיננסי מנוהל היטב ונמצא בידיים טובות והארכת הערבויות משקפת את האמון שנותנת ארה"ב בישראל.

כהן הודה לגייתנר על תמיכת ארה"ב ועל הארכת הערבויות. "ישראל מעריכה את התמיכה הארוכה ויוצאת הדופן של ארה"ב בישראל, וליחסים בין שתי המדינות יש הרבה מן המשותף". תוכנית הערבויות (JEDG) תרמה לביטחון וליציבות של הכלכלה הישראלית והתוכנית תמשיך לקדם את היחסים בין שתי המדינות".

בראיון ל"גלובס" אמר כהן כי המזכר החדש פותח לישראל אפשרות להשתמש בשארית הערבויות שעומדות לרשותה, בסך 3.8 מיליארד דולר, במשך 3 שנים נוספות, עם אופציה לשנה נוספת, כלומר, עד 2016.

"אנו שמחים על הארכת הערבויות ואנו מקווים שלא נזדקק להשתמש בהם", אמר כהן. מזכר הערבויות הראשון נחתם ב-2003 והעניק לישראל זכות להשתמש בערבויות ממלכתיות של ארה"ב בסך עד 9 מיליארד דולר, כנגד הלוואות מגופים מסחריים. ישראל השתמשה עד עתה ב-52 מיליארד דולר.

הערבויות מורידות במידה מהותית את עלויות גיוס הכספים של ממשלת ישראל בשווקים זרים. עצם קיומים של הערבויות מוזיל את עליות החוב של ישראל, גם אם ישראל אינה משתמשת בערבויות בפועל, משפני שהן מצביעות על האמון שנותנת ארה"ב בכלכלת ישראל.

כהן אמר, שהאמריקנים ביקשו לצקת תוכן חדש למסגרת הערבויות. עד עתה, דיווחה ישראל לארה"ב על עמידתה בקריטריונים כלכליים שנקבעו כתנאי לקבלת הערבויות. עתה, נוצק תוכן חדש למסגרת הזו. שוב אין מדובר ביחסים בין "אח גדול לאח קטן" אלא ביחסים שיוויוניים, לפי בקשת האמריקנים. לדברי כהן, ההסכם החדש משיק מסגרת לדו שיח כלכלי חדש, דו שיח בין שותפים שווים בין ישראל לארה"ב. הוא ציין כי העלאת דרג החותמים על המזכר, מסגן שר האוצר לשר עצמו, מעידה על החשיבות שמיחסים האמריקנים ליחסים הכלכליים בין שתי המדינות.

גורמים אחרים אמרו אמש ל"גלובס" כי העובדה שגייתנר עצמו חתם על המזכר, תאפשר לממשל אובמה להצביע על צעד נוסף של תמיכה בישראל. לדעתם, הדבר מכוון בעיקר לאוזניהם של בוחרים יהודים בפלורידה, שהינה מדינה מתנדנת בעלת חשיבות בבחירות.

כהן אמר בנוסף, שבמגעים הבאים עם האמריקנים במסגרת הערבויות, ידונו נושאים בעלי חשיבות לשתי המדינות - מדיניות כלכלית, פיסקלית ומוניטרית, בטיחות סייבר בפרמטרים מסחריים ודרכים להתמודד עם איומים על שוקי העבודה. "יש לנו הרבה מה ללמוד מהאמריקנים ואני מקווה שנצליח להוסיף משהו משלנו לאמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully