וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום נגד דני דנקנר בגין שוחד והלבנת הון

חן מענית

28.10.2012 / 10:25

בפרקליטות טוענים: יו"ר בנק הפועלים לשעבר השתתף באופן פעיל בהליך רכישת בנק פוזיטיף הטורקי במשותף עם קרן RP ולא גילה לדירקטוריון הפועלים על קשריו המורכבים עם הקרן

הפרקליטות תגיש היום (א') בשעות הצהריים כתב אישום נגד איש העסקים ויו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, בסדרת פרשות ובראשן פרשת פרשת הבנק הטורקי פוזיטיף.

בספטמבר 2011 הודיעה הפרקליטות לדנקנר כי היא שוקלת להעמידו לדין בכפוף לשימוע בפרשה, שעניינה רכישת בנק פוזיטיף על-ידי בנק הפועלים בשנים 2005-2008. לטענת הפרקליטות, דנקנר השתתף באופן פעיל בהליך רכישת הבנק ובדיוני דירקטוריון הבנק, שאישר את רכישת בנק פוזיטיף במשותף עם קרן RP.

לדברי הפרקליטות, במהלך תקופה זו לא גילה דנקנר לדירקטוריון על הקשרים העסקיים המורכבים בין קבוצת RP לבין אלרן השקעות ואלרן נדל"ן, שבה החזיקו הוא ובני משפחתו מניות בשיעור ניכר, שהיוו את עיקר הונו. דירקטוריון הפועלים החליט באותה תקופה לשלם לקרן RP פיצוי בסך 25 מיליון דולר, ועל-פי הראיות היה דנקנר מעורב באופן פעיל בניהול המשא-ומתן בין הפועלים לקרן בנוגע לעסקת פוזיטיף בכלל, ובנוגע לרכישת זכויותיה של RP בפוזיטיף בפרט, קבע למעשה את גובה הפיצוי ש-RP קיבלה לבסוף, והוביל לאישור הפיצוי בדירקטוריון.

במשך כל הזמן הזה, כך נטען, דנקנר לא גילה לדירקטוריון על הקשרים העסקיים של אלרן השקעות ואלרן נדל"ן עם קבוצת RP, קשרים עסקיים שהיו משמעותיים מאוד באותה תקופה לאלרן, על רקע מצבה הכלכלי המידרדר של החברה.

מפרשת בנק פוזיטיף הסתעפו שתי פרשות נוספות, שבהן נשקל להעמיד את דנקנר לדין בכפוף לתוצאות השימוע. פרשה אחת, עניינה קבלת הלוואה מבנק DHB. בנובמבר 2008 ביקש דנקנר הלוואה בסך של 5 מיליון אירו מבנק DHB, השייך להליט צ'נגלולו, איש עסקים טורקי, המחזיק גם בבנק פוזיטיף, יחד עם בנק הפועלים.

דנקנר קיבל את כספי ההלוואה במארס 2009, מבלי שדיווח לדירקטוריון הפועלים או ליועץ המשפטי של הבנק על ההלוואה שביקש מבנק DHB, לא דיווח על אישור ההלוואה ולא דיווח על העברת הכסף לחשבונו, עד ליום פתיחת חקירת המשטרה בעניינו.

ההלוואה ניתנה לדנקנר בשיאו של משבר האשראי העולמי, שעה שדנקנר או בני משפחתו לא יכלו לקבל הלוואה דומה בכל בנק אחר, לאור מצבם הכלכלי באותה תקופה ולאור מצבה של חברת אלרן באותו מועד. במהלך התקופה שבין בקשת ההלוואה על-ידי דנקנר ועד קבלת הכסף, פעל דנקנר לכאורה כיו"ר דירקטוריון הבנק, על מנת שהדירקטוריון יאשר חלוקת דיבידנד בבנק פוזיטיף, חלוקה שהיטיבה עם צ'נגלולו, וכן שדירקטוריון הבנק יאשר רכישת 4.82% מניות של בנק פוזיטיף מידיו של צ'נגלולו בסכום של כ-15 מיליון דולר.

בפרקליטות ראו במעשים אלה של דנקנר בקשת ולקיחת שוחד מידיו של צ'נגלולו. לצורך קבלת ההלוואה מבנק DHB הציג דנקנר מסמך החתום על-ידו, ובו הצהרה כוזבת כי ההון העצמי שלו הינו 50 מליון אירו.

הפרשה השלישית שבה מעורב דנקנר היא בשימוש בחשבונה של חגית מלכה בין אפריל 2000 ליולי 2009, מזכירתו באותה תקופה, ובה מואשם דנקנר באי-דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון. מלכה, לפי החשד, איפשרה לדנקנר לעשות שימוש בחשבון שאותו פתחה על שמה. זאת, למרות שמלכה הצהירה כי היא הנהנית היחידה בחשבון. סך הפעילות בחשבון בתקופה זו עמד על 13.8 מיליון שקל.

לפני כשלושה חודשים התייצב דנקנר לשימוע בפני המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. באמצעות סנגוריו, עוה"ד נבות תל-צור, יוסי בנקל ורותי ליטבק ניסה דנקנר לשכנע את צוות הפרקליטים בראשות עו"ד אביה אלף שלא להגיש את כתב האישום נגדו. אולם, מאמציו כשלו וכעת הוא יידרש להגן על עצמו בבית המשפט.

  • עוד באותו נושא:
  • דני דנקנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully