וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה: בנק ישראל הוריד את הריבית ל-2%

29.10.2012 / 17:39

כלכלנים ציפו כי הריבית תישאר על כנה. במקביל, הכריז הבנק המרכזי על הטלת מגבלות נוספות על לקיחת משכנתאות: בין היתר נאסר מימון של יותר מ-50% לדירות להשקעה

בנק ישראל מפתיע: הבנק המרכזי החליט להוריד את הריבית במשק לחודש נובמבר ב-0.25% לרמה של 2%. זאת בניגוד לציפיות כלכלני המאקרו כי הריבית תישאר ללא שינוי, ברמה של 2.25%.

במקביל, הכריז הבנק המרכזי על הטלת מגבלות נוספות על לקיחת משכנתאות. נגיד הבנק סטנלי פישר הטיל מגבלה על שיעור המימון במשכנתאות (LTV). ההוראה קובעת שאסור לבנקים לאשר משכנתא בשיעור מימון גבוה מ-70% מערך הדירה למעט ברכישת דירה ראשונה (רוכשי דירות ראשונות יוגבלו לשיעור מימון של 75%). במילים אחרות, פישר מטיל מגבלה ישירה על משקיעי הנדל"ן.

בנוסף, פישר אוסר על הבנקים לאשר משכנתאות לדירות להשקעה בשיעור מימון הגבוה מ-50% .

בנק ישראל קיים היום (ב') עוד קודם להודעה דיון קדחתני סביב השאלה האם להטיל מגבלות חדשות ומרחיקות לכת בשוק המשכנתאות. זאת, כחלק מהדיונים שנערכו לקראת החלטת הריבית.

בבנק ישראל שוקלים להטיל מגבלות על משכנתאות הניטלות לשם רכישת דירות יקרות או דירות להשקעה. כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", אחד הצעדים אותם שוקל הבנק הינו להגביל משכנתאות על דירות בשווי של 1.5 מיליון שקל ומעלה, כך שנוטל המשכנתא יצטרך להעמיד הון עצמי של 50% מערך הדירה. מדובר בצעד שמכוון לדירות בעיקר במרכז הארץ ובאזורי הביקוש.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות דש ברוקראז', העריך היום כי בנק ישראל ידחה את ההכרזה על הגבלות נוספות בשוק המשכנתאות. "לא בטוח שבנק ישראל יפעיל מגבלות חדשות כבר החודש", כותב זבז'ינסקי בסקירה שהפיץ היום למשקיעים. "אומנם נרשם גידול חד במשכנתאות בחודשי הקיץ, אך במבט לשנה האחרונה גדל היקף המשכנתאות בקצב של כ-5%, בדומה לקצב הגידול באשראי לסקטור העסקי. סיבות חד פעמיות שקשורות להעלאת המע"מ מספטמבר הובילו לגידול במשכנתאות בחודשים יולי ואוגוסט. כמו כן, הנתונים הראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על ירידה בכמות המשכנתאות שניתנו. בנק ישראל צריך לקחת בחשבון שהטלת מגבלות על שוק המשכנתאות פוגעת בעיקר ברוכשי דירות לצורכי מגורים, והרבה פחות במשקיעים שתורמים לא מעט להתנפחות המחירים".

מצד שני בבית ההשקעות אקסלנס העריכו מוקדם יותר היום שהנגיד סטנלי פישר יטיל כבר היום הגבלות נוספות של שוק המשכנתאות "בניסיון למתן את ביקושי המשקיעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully