וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוועדה לשינוי חוק שעות עבודה תפגע בחלשים"

שי ניב

30.10.2012 / 8:30

ארגוני עובדים וזכויות אדם מאשימים: בוועדה יש רוב מוחץ למעסיקים. דורשים לקצר את שבוע העבודה בהתאם למקובל ב-OECD ולאפשר לעבוד שעות נוספות רק במקרים מיוחדים

הפורום לאכיפת זכויות עובדים, הכולל בין היתר את האגודה לזכויות האזרח ואת עמותת קו לעובד, טוען בנייר עמדה חדש שהציג, כי הוועדה הממשלתית שהוקמה לאחרונה לבחינת שינויים בחוק שעות עבודה ומנוחה, עלולה לפגוע בזכויות העובדים - בעיקר אלה החלשים והלא מאוגדים.

בפורום הזכירו כי בוועדה, שבראשה עומד אלי פז, בכיר לשעבר במשרד התמ"ת, יש רוב מוחץ למעסיקים. היא כוללת נציגים ממשרדי התמ"ת, האוצר והמשפטים וכן נציג של המעסיקים הפרטיים, ואילו לעובדים יש נציג אחד בלבד מטעם ההסתדרות הכללית. על פי הפורום, תמוה מדוע הוועדה לא כוללת ייצוג לארגוני נשים ולארגוני עובדים נוספים, שמסייעים בעיקר לעובדים חלשים ובלתי מאוגדים.

על פי נייר העמדה, השכיר הישראלי עובד יותר מעמיתיו במדינות ה-OECD, זאת גם לפי החוק הפורמאלי ובמיוחד ביחס לשעות העבודה בפועל. אנשי הפורום טוענים כי אם מתעקשים בכל זאת לבצע שינויים בחוק, הרי שיש לקצר את שבוע העבודה ל-40 שעות - בהתאם לממוצע ב-OECD. עוד הם דורשים כי הוועדה תבטל את ההיתר להעסקה בשעות נוספות, ותאפשר שעות נוספות רק במקרים ייחודיים ובכפוף להסכמת העובדים. החשש העיקרי הוא שהוועדה תאפשר העסקה של עובדים למשך 12 שעות ביום ללא תשלום שעות נוספות מעבר לשעה התשיעית - כאשר התשלום הנוסף יינתן רק לאחר שהעובד עבר מכסה של שעות נוספות בחישוב חודשי. בדרך הזו יהיה קשה יותר לאכוף את החוק.

"מציאות עגומה"

"משרד התמ"ת נכנע ללחצי המעסיקים והקים ועדה על פי טעמם, מבלי לאפשר לעובדים המוחלשים ביותר לבטא את קולם בדיונים על שכר בשעות נוספות", טוענת עו"ד מיכל תג'ר מקו לעובד, "מקומם במיוחד השימוש בטרמינולוגיה של 'גמישות' ו'התאמה למציאות', שמאחוריו מסתתרת מציאות עגומה שבה עובדים - בצווארון כחול ולבן - משתעבדים לשעות עבודה ארוכות ופעמים רבות אינם מקבלים את מלוא זכויותיהם כחוק", היא מוסיפה. לדברי עו"ד קרן שמש מארגון איתך-מעכי, משפטניות לצדק חברתי, "הארכת יום העבודה תדיר נשים מתפקידים רבים, תהפכן לפחות אטרקטיביות בשוק העבודה, תחסום את התקדמותן ותדחק אותן לשולי שוק העבודה".

גורם המעורה בהקמת הוועדה טוען כי בשום אופן אין להסיק כי בחינת שינוי חוק שעות עבודה ומנוחה תביא בהכרח להרעת תנאי העבודה של העובדים, וכי לא מן הנמנע כי דווקא שיקולים של הצבת המשפחה במרכז ואיזון בין עבודה לרווחת העובד הם שיעמדו בראש סדר היום. גורם בהסתדרות הבהיר כי שר התמ"ת הבטיח לארגון שלא יעשה כל שינוי ללא הסכמת ההסתדרות. בכל מקרה, חודשיים לאחר הקמת הוועדה היא עדיין לא התכנסה, ועל פי הערכות ספק אם עבודתה תתקדם לאור הבחירות הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully