וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך "סייע" בנק הפועלים להסדר החוב של דנקנר

אבי שאולי

30.10.2012 / 8:16

אשראי שהעניק בנק הפועלים לדני דנקנר בשנת 2008 שימש את משפחת דנקנר לרכישת אג"ח של חברת אלרן השקעות שבשליטתה ולאחר מכן להשגת הסדר חוב נוח

כתב האישום החריף שהוגש אתמול נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, חושף כיצד, שלא במתכוון, סייע הבנק בידי משפחת דנקנר לרכוש את מרבית התחייבויות האג"ח של חברת אלרן השקעות שבשליטתה, ולהכתיב הסדר נושים שמסגרתו נמחקו כ-50% מחוב האג"ח, שעמד על כ-150 מיליון שקל. במסגרת החוב לא הזרימו הדנקנרים הון משמעותי לחברה, אך בכל זאת הם ממשיכים לשלוט בה גם כיום.

מכתב האישום עולה כי בשנת 2008 פנה דני דנקנר לציון קינן, אז מנהל החטיבה העסקית של בנק הפועלים והיום מנכ"ל הבנק, בבקשה לקבלת אשראי של כ-12 מיליון שקל. על פי כתב האישום, אמר דנקנר לקינן כי מטרת האשראי המבוקש היא מימון השקעה לבניית נכס נדל"ן ברחוב יבנה בת"א, אך בפועל הגיע מרבית הכסף לחשבונות הבנק של בני משפחת דנקנר, השולטים באלרן השקעות - האחים גדי ודני דנקנר, בן דודם דורי דנקנר ואביו שמואל.

הדנקנרים השתמשו בכסף לרכישת אג"ח של חברת אלרן השקעות, שנסחרו בשפל לאחר שהחברה נקלעה לקשיים. ערב תחילת המו"מ על הסדר חוב בחברה, הגיעו הדנקנרים להחזקה של כ-30% באג"ח מסדרה א' ולכ-65% מאג"ח ב' - בסך הכול כ-70 מיליון שקל ערך נקוב (שהומרו במסגרת ההסדר למניות החברה).

הסדר בתום שנה של סחבת

המו"מ להסדר חוב באלרן החל בשנת 2009 והסתיים רק בסוף 2010, לאחר יותר משנה של סחבת. את 2009 סיימה החברה הכושלת בהפסד של 66 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 156 מיליון שקל ב-2008. לחברה נוצר גירעון של 257 מיליון שקל בהון העצמי והתחייבויות בסך 266 מיליון שקל.

במסגרת הסדר החוב הומרו 60% מחובות האג"ח למניות, והיתרה, 23 מיליון שקל, הומרה לסדרת אג"ח חדשה מגובה בנכסים שאינם משועבדים לבנקים. האג"ח אמורות להיפרע בשלושה תשלומים בין השנים 2015-2017.

עוה"ד אופיר נאור ורונן מטרי שייצגו נושי אג"ח באלרן התנגדו בתוקף להסדר החוב, וטענו כי "זה הסדר איום ונורא... בעלי השליטה משכו דיבידנדים ומשכורות בשנים האחרונות בלמעלה מ-70 מיליון שקל".

אלרן השקעות נמצאת כאמור בשליטת שני בתי אב המשתייכים לשבט דנקנר - זה של שמואל דנקנר ובנו דורי (באמצעות שמדר החזקות), וזה של האחים דני, גדי ואלון דנקנר (באמצעות דנרן החזקות). הדנקנרים תכננו להקים חברת החזקות עם השקעות ברחבי העולם: אתרי נופש בתאילנד ובספרד, רשת שידורי לוויין (DTH) ורשת דראגסטורים (ניו-לייף) ברומניה, אטרקציה לילדים באילת (עיר המלכים), ועוד.

מרבית העסקים קרסו בדרך זו או אחרת, ומצב החברה קשה מאז המשבר שפקד אותה בשנת 2007. את המחצית הראשונה של 2012 סיימה אלרן השקעות בהפסד של 3.3 מיליון שקל, ולדוחותיה צורפה הערת "עסק חי" על רקע גירעון של 62 מיליון שקל בהון העצמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully