וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: "יוקר המחייה - אגדה אורבנית"

סטלה קורין ליבר

1.11.2012 / 16:02

"הם חושבים שאת המן אפשר לקבל מהשמיים, הם טועים". "אני יכול ורוצה לתת להם צדק, אבל מאיזה מקורות"? שלמה מעוז בראיון מיוחד על המחאה החברתית והפתרון שלו למצוקת הדיור

גלובס

"אני ממש לא דפוק, ולא טענתי שאני דפוק. לא באתי מבית דפוק, באתי משכונה חזקה, מבית חזק. מעולם לא היה חסר דבר. אבל אני בעד צדק חברתי אמיתי. קיבלתי את זה מאמא שלי, מאבא שלי. האחיות שלי רודפות צדק. גם אח שלי, ד"ר אילן מעוז, רודף צדק ידוע ומוכר. כשאני מדבר על קיפוח זה לא קשור אליי בכלל" - כך אומר פרופ' שלמה מעוז בראיון מיוחד ל"גלובס" המתפרסם היום (ה'), לרגל החלטתו להתמודד ברשימת "הליכוד ביתנו" בבחירות הקרבות לכנסת.

- אתה פרובוקטור. בכנסת יש משמעת סיעתית וחובה לשתוק כשהשותפים כושלים. נתניהו לא ביקש התחייבות לאיפוק?

"לחלוטין לא! הוא אמר לי: 'שלמה, תהיה איך שאתה. אני אוהב אותך כפי שאתה'. אני מכיר את נתניהו, והוא מכיר אותי. אני מדבר איתו כבר 10 שנים. אני מאוד מעריך אותו".

- התייעץ איתך?

"הוא מדבר אתי לפעמים. כשפיטרו אותי מאקסלנס נשואה, הוא צלצל ותמך בי. ולא היה אז שום קשר לבחירות".

- למה ליכוד?

"כי אני חושב שנתניהו עשה עבודה נפלאה - בניגוד לאלה שעסוקים כל הזמן בהשמצות. כך אומרות העובדות ואומרים המספרים, ואני יכול להוכיח חד וברור שהכול השמצות. אנחנו בין 7-8 המשקים החזקים בעולם, ורק משק חזק מאוד יכול לעזור לעניים, מסכנים שלא יכולים לעבוד או קשה להם לעבוד, לנכים, לעולים חדשים".

- ‎נתניהו מעורב ומכוון את כלכלת ישראל מאז נבחר לראשות הממשלה ב-1996. אחר-כך כיהן כשר האוצר, וזה כמעט 4 שנים, בכהונתו השנייה כראש הממשלה, שהוא מכהן גם כשר-על כלכלי. בינתיים מחירי הדיור מאמירים, ויוקר המחיה מתפרע.

‎‎‏"אכן, הייתה נסיקה במחירי הדירות, ואני רוצה ללכת ולטפל בנושא הזה. עניין יוקר המחיה זה יותר אגדות אורבניות".

-‏ ‎‎אתה עושה קניות למשפחה?

‎‎‏"אני כן. ועם זה, אני כלכלן - איש של נתונים. מדד המחירים לצרכן עלה בשנה האחרונה ב-2.1%. עובדה. העניין הוא שאנשים מרגישים תמיד מה שעולה, כמו מוצרי המזון שעלו בקיץ, וזה נורא מכאיב. אבל במקביל, כמה זמן וכמה כסף לוקח עכשיו לרכוש מכונת כביסה? טלוויזיה? מכונית? מחשב? טלפון סלולרי? הרבה-הרבה פחות ממה שהיה.

"תוסיפו סבסוד גנים לגיל הרך וריפוי שיניים בחינם לילדים, ותמצאו שבסופו של דבר יש ירידה במחירים, גם אם לא מאמינים בזה. זו עובדה. מחיר המזון היבש עלה בשנה האחרונה ב-1.6%. האינפלציה הייתה 2.1%. לכן, אפילו במונחים ריאליים, הייתה ירידה. עובדה".

‎- השבוע חגגת בראשונה בוועידת הליכוד. איך קיבלו אותך? ‏

‎‎‏"האמת, הייתי המום מקבלת-הפנים החמה. הרבה יותר ממה שצפיתי. ההתייחסות אליי פנטסטית. בחיים לא לחצתי כל-כך הרבה ידיים. כל אחד אמר לי מה התפקיד שלו, באיזה סניף. ראיתי תמיכה של 700 איש ואולי שני מתנגדים. הסתכלו עליי - בכנות אני אומר את זה - כאילו איזה משיח הגיע. אחד משלהם, אחד שמבין על מה הוא מדבר. היו לי דמעות בעיניים. אמרו שיעזרו לי להיבחר. ואני, יש לי תכונה מאוד מוזרה, מאמין לאנשים.

‏"אני גם מתכוון לנסות להפחית את הבערות ולתת לאנשים כלים מקצועיים - הכשרה, ידע, השכלה, מקצועות בסיס, מתמטיקה, אנגלית ומחשבים - כדי שיוכלו לעבוד, שיהיה להם יותר שכר, שרמת החיים תעלה, שהביקושים יעלו, שהצמיחה תעלה. אנחנו בעד נאורות - ולא בעד בערות. יש מפלגות ששולטות באנשים באמצעות הבערות".

- ‎כחבר כנסת, "תטפל" גם בבית המשפט העליון?‏ ‎‎‏

"כן, בטח. זה אחד הנושאים הכואבים לי. לא אתן שהמצב הזה יימשך. שהם, מי שזה יהיה, האליטה שכבר איננה אליטה, תיאות 'לתת' לי".‏ ‏ ‏ ‎‎

-איזו אליטה?

‎‎‏"האליטה השולטת, האוסטרו-הונגרית, שולטת בבית המשפט העליון. באוניברסיטאות. תבדקו כמה מרצים יש, מאיזה מוצא. הממצאים מדהימים".

*** הראיון המלא - במהדורה המודפסת של "גלובס".

  • עוד באותו נושא:
  • שלמה מעוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully