וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר נוטה להסכים למכירת כיל לפוטאש

אדריאן פילוט

4.11.2012 / 11:48

בכיר באוצר: "על פניה, לעסקה הזו יותר יתרונות כלכליים מאשר סיכונים". דובר האוצר ל"וול סטריט ג'ורנל": כשנקבל פנייה רשמית, נשקול אותה

האם מכירת כיל ( 4736 -2.35% ) לפוטאש ( 40.3 -0.62% ) תתבצע בסופו של דבר? חרף ההודעה הרשמית של דובר שר האוצר יובל שטייניץ לפיה העסקה לא עומדת על הפרק, במשרד האוצר רואים בעין טובה את מכירת פוטאש כיל על ידי החברה לישראל - כך עולה משיחות שערך לאחרונה "גלובס" עם בכירי המשרד. כמו כן, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי ישראל שוקלת את העסקה. תוך שהוא מתבסס גם כן על מקורות באוצר.

"על פניה, לעסקה הזו יותר יתרונות כלכליים מאשר סיכונים ויש לבחון אותה", מסר ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר. עם זאת, בכירי האוצר ציינו כי מדובר רק על תחילת הדרך והעסקה דורשת בחינה עמוקה.

"אני לא מקבל את הטענה שנשמעת כעת לפיה 'לא תעלה על הדעת עסקה כזו'. אין דבר כזה שלא יעלה על הדעת. העסקה הזו תיבחן כי יכולה להיטיב מאוד עם המשק וליצור יתרונות לגודל עצומים שהם רק לטובת המשק", אמר הגורם והוסיף כי אם עסקה כזו תצא לפועל, זה לא יקרה "מחר בבוקר, שכן בעסקה כזו מעורבים גופים כמו משרד הביטחון, המשטרה, הרשות להגבלים עסקיים ועוד. עם זאת, הדבר הזה לא צפוי להוות מכשול לעסקה".

כמו כן, באוצר דחו את הטענה לפיה ישנה אפשרות שפוטאש רוצה להשתלט על כיל על מנת לסגור אותה או לפגוע ביכולת היצור שלה, זאת על מנת לשלוט על מחיר האשלג בעולם, והגדירו אותה כ"משוללת כל יסוד".

"אי אפשר לעשות את זה כי זה לא כדאי כאשר מדובר על כמויות האשלג שמיוצרות בישראל", הסבירו באוצר.

באוצר קיימת תמימות דעים לגבי שתי סוגיות מרכזיות חוסר הרלוונטיות של לאום המשקיע והעובדה כי אם עסקה כזו תיחתם ותצא לפועל בסוף, הממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה במצבי חירום.

"מה זה משנה אם מדובר במשקיע זר או במשקיע מקומי?", תהה בכיר אחר באוצר. "מה שחשוב הוא איזה סוג של משקיע הוא, האם מדובר במשקיע אסטרטגי, בעל איתנות פיננסית? אגב, רק בשבועות האחרונים ראינו משקיעים אסטרטגיים זרים שנכנסו לשוק המלט הישראלי ומנסים להיכנס לשוק הגז הישראלי. מה הבעיה עם זה? שוק הגז והמלט הם פחות חיוניים משוק האשלג?".

כאמור, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח גם כן שבישראל שוקלים את הצעת פוטאש לרכוש את השליטה בכיל וטוענים כי דובר האוצר מסר להם ש"כאשר נקבל בקשה רשמית, נשקול את כל האינטרסים והחלטה תתקבל בהתאם".

  • עוד באותו נושא:
  • כיל
  • פוטאש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully