וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבור התזרימי בחברת החשמל: מי ישלם את המחיר?

עמירם ברקת

5.11.2012 / 22:05

גורם ממשלתי אומר כי הבדיקה חשפה "ליקויים קשים וחמורים בהתנהלות חברת החשמל המגיעים לכדי כשל מערכתי". בכיר במשרד האוצר: המדינה מצפה מיו"ר החברה "לקבל אחריות מפקד"

משרד האוצר נועד בשעה זו עם הנהלת חברת החשמל על רקע הגרעון בתחזית תזרים המזומנים של החברה. "משרד האוצר ימשיך לעקוב אחר פעולות הביקורת ותיקון הליקויים על ידי דירקטוריון חברת חשמל. משרד האוצר פועל ביחד עם חברת החשמל בכדי לבחון את החלופות לפתרון מימוני", כך נמסר מהאוצר.

מוקדם יותר היום (ב') אמרו באוצר כי "על יו"ר חברת החשמל לקבל אחריות ולוודא הפקת לקחים", זאת לקראת ישיבת דירקטוריון חברת החשמל שתעסוק בפרשת הבור התזרימי.
גורם ממשלתי בכיר שנחשף לממצאים מדוח הבדיקה החיצונית אמר כי הבדיקה חשפה "ליקויים קשים וחמורים בהתנהלות חברת החשמל המגיעים לכדי כשל מערכתי". דוח הבדיקה של חברת גורן קפיטל הוזמן על ידי הדירקטוריון במטרה לבדוק כיצד "פספסה" חברת החשמל גירעון של 1.5 מיליארד שקל בתחזית תזרים המזומנים שלה.

ממצאים מטיוטת דוח הבדיקה יוצגו לדירקטוריון חברת החשמל שיתכנס לישיבה מיוחדת בנושא זה.

"בעיית תקשורת בחברה"

טיוטת הדוח אינה כוללת בשלב זה מסקנות אישיות נגד בכירים בחברת החשמל, ושאלת הדחתו של מנכ"ל החברה אלי גליקמן או של בכירים אחרים אינה צפויה לעלות היום בישיבת דירקטוריון החברה.

יחד עם זאת, אותו גורם ממשלתי אמר היום ל"גלובס" כי "הדוח מצביע על בעיה קשה של תקשורת פנימית בין יחידות שונות בחברת החשמל בנושאים חיוניים כמו עדכון תזרים המזומנים".
גורם בכיר במשרד אוצר אמר היום כי המדינה מצפה מיו"ר חברת החשמל, האלוף במיל' יפתח רון-טל - שצבר ניסיון של שנים רבות בפיקוד על אנשים - "לקבל אחריות מפקד" ולוודא שיופקו הלקחים לתיקון הליקויים העולים בדוח. בקרב חברי דירקטוריון חברת החשמל נשמעו לקראת הישיבה הערב הבדלי גישות לגבי חומרת הפרשה.

רו"ח מיכה לזר, ותיק הדירקטורים של חברת החשמל, אמר כי להערכתו העיסוק בנושא הבור התזרימי "נופח מעל ומעבר". גורמים בדירקטוריון החברה אמרו ל"גלובס" כי דברי רו"ח לזר מבטאים גם את השקפתו של יו"ר הדירקטוריון רון-טל לגבי הפרשה. לעומת זאת, דירקטורים אחרים אמרו כי הם מצפים לקבל תשובות ברורות מהנהלת חברת החשמל, בין השאר על רקע שאלת האחריות האישית שלהם לפיקוח על הנעשה בחברה.

גורמים באוצר: יוגדלו הערבויות

בתוך כך העריכו היום גורמים במשרד אוצר כי חברת החשמל תקבל בסופו של דבר את רוב מבוקשה וכי המדינה תסכים להגדיל את הערבויות לגיוס חוב בשיעור של יותר ממיליארד שקל. זאת, על מנת לאפשר לחברת החשמל לרכוש את הדלקים החסרים לה לייצור חשמל. במשרד האוצר דורשים כי חברת החשמל תממש נכסים, תרוקן את קופת הנאמנות ותדחה את ביצוע הרפורמה עד לאחר הבחירות.

שאלות ותשובות

מה קרה בחברת החשמל?

ב-23 בספטמבר התברר להנהלת חברת החשמל כי היא עובדת על פי תחזית תזרים מזומנים שגויה וכי עד סוף השנה יחסרו לה 1.5 מיליארד שקל לצורך רכישת דלק לייצור חשמל. לפני שבועיים פנתה החברה לאוצר וביקשה לקבל ערבויות מדינה לצורך גיוס הסכום החסר באמצעות הנפקת אגרות חוב. מדובר בערבות מדינה של 0.5 מיליארד שקל שכבר אושרה עקרונית לחברה שאותה מבקשת החברה להגדיל עד ל-2 מיליארד שקל.

על מה כועסים באוצר?

באוצר מאוד לא אוהבים לחלק ערבויות מדינה, בטח לא לגוף רעוע כמו חברת החשמל, כשהחשש העיקרי הוא מפני הורדת דירוג החוב של מדינת ישראל. למרות זאת, לנוכח משבר הגז המצרי שמאלץ את חברת החשמל לרכוש סולר יקר במקום גז טבעי והחשש כי לחברה לא יהיה כסף לרכוש מספיק דלק לייצור חשמל, הסכים האוצר שלוש פעמים מתחילת השנה להעניק לחברה ערבויות, בהיקף מצטבר של 6.5 מיליארד שקל. באוצר נדהמו לשמוע על הבקשה הנוכחית, כיוון שבפעם השלישית והאחרונה שהסכימו להעניק לחברת החשמל ערבויות, ניתנה הסכמת האוצר תמורת התחייבות של הנהלת חברת החשמל כי לא תבקש ערבויות נוספות עד סוף השנה. כעת מתברר כי כבר במועד אותה ההתחייבות ידעו עובדים בחברה כי הסכום שגויס לא יספיק, אך ההנהלה למדה על קיומו של "הבור התזרימי" הזה רק חודש אחר כך, ב-23 בספטמבר.

מהו הבור התזרימי וכיצד נוצר?

המונח תזרים מזומנים מתייחס להוצאות ולהכנסות השוטפות של החברה. כל גוף עסקי חייב לדעת מראש מה יהיו הוצאותיו והכנסותיו בחודשים הקרובים על מנת שיוכל להחזיק בקופתו את סכום המזומנים הנחוץ לו כדי שיוכל לפרוע את התחייבויותיו. הכנת תחזית תזרימית לחברת ענק כמו חברת החשמל, המגלגלת מעל 20 מיליארד שקל בשנה, היא פעולה מורכבת במיוחד - אך לשם כך מחזיקה החברה במנגנון יקר וגדול הכולל עשרות עובדים ותוכנות מחשב מתקדמות.
למרות זאת, בשל תקשורת לקויה בין האגפים, לא עודכן אגף הכספים, שמכין את תחזית התזרים, בכך שעלויות רכש הדלקים צפויות להיות גבוהות ביותר ממיליארד שקל מהתחזית. בנוסף, אגף הכספים לא עודכן שהחברה תידרש לשלם סכומים גבוהים בהרבה ליצרני חשמל סולארי, מכפי שהעריכו לפני הקיץ.

איך התגלתה התקלה?

קשה להאמין אבל הבור התזרימי כנראה לא היה מתגלה אלמלא החליטה הנהלת החברה לרכוש מערכת בקרת תזרים בשם "מבט ממוקד". המערכת הופעלה בספטמבר במסגרת ניסוי פיילוט והבחינה מיד בפערים חריגים בין דיווחי היחידות השונות בחברה. למרבה המזל, הבינה המלאכותית של המערכת הוכיחה את עצמה יותר מהבינה האנושית של עובדי החברה ומנעה בזמן תקלה מביכה בהרבה שהייתה עשויה להביא את החברה למצב של חדלות פירעון או למחסור חמור בחשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully