וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר הבה"דים: 33 אלף משרות, 350 מיליון שקל צריכה

דרור מרמור

6.11.2012 / 7:10

עומס הצפיות החברתיות-כלכליות לקראת פתיחתה של עיר הבה"דים בנגב בעוד שלוש שנים שובר שיאים; מחקר חדש מציג את המספרים והתחזיות בנוגע להשפעה הכלכלית האמיתית של הפרויקט

לא פעם נדמה בחודשים האחרונים שאזור הדרום עלול לקרוס מעומס הציפיות הכלכליות-חברתיות בשל מעבר בסיסי צה"ל לנגב בשנים הקרובות. כל קניון שנפתח בשנתיים האחרונות בבאר שבע (עוד כארבעה מרכזים מסחריים חדשים מתוכננים לקום בעיר בשנים הקרובות), כל דירה חדשה שמוקמת באזור באר שבע (3,378 דירות עמדו למכירה במחוז דרום בסוף אוגוסט 2012, לעומת 3,164 דירות במחוז תל אביב, למשל), מיד מדברים על הביקוש העצום שיגיע בקרוב לנגב, ביחד עם עשרות אלפי חיילים חדשים.

כדאי לזכור שהרבה לפני שקם לתחיה החזון הגרנדיוזי להעברת צה"ל לנגב, הצבא כבר היה בנגב ובגדול. הערכות מדברות על 108 בסיסי צה"ל הממוקמים כבר היום בדרום הארץ. 55% משטח נפת באר שבע מוגדר כשטח אימונים של צה"ל וישנם לא פחות מ-50 שטחי אש במרחבי הנגב, מה שעדיין לא הפך את דרום הארץ לאזור שוקק ופורח, גם אם בימי ראשון וחמישי הטרמפיאדות הוצפו חיילים בירוק.

עד כמה, אם כן, העברת צה"ל לנגב בשנים הקרובות הוא באמת מהלך מכונן? לקראת הוועידה הכלכלית של הנגב, NegeVision 2012, שתיערך היום (ב') בירוחם, הכינה חברת נגבקו מחקר מקיף על משמעותיות העברת צה"ל לנגב. לא מעט צעדים אמורים הפעם להעיר את כל אזור הדרום, כד שלא נמצא את עצמנו בעוד עשור רק עם עוד כמה בסיסי אימונים, אליהם ומהם ייסעו עשרות אלפי חיילים בחזרה לאזור המרכז בכל בוקר וערב.

אחד המהלכים המשמעותיים שמקדמת המדינה הוא הענקת תמריצים לעידוד העתקת מגורי החיילים לאזור הדרום, בעזרת סבסוד עלויות קרקע וסיוע בשכר דירה (או החזרי משכנתא) לאנשי קבע שיעברו לדרום.

3,600 תושבים חדשים בנגב

כמות משרתי הקבע הרווקים שיעברו לנגב מוערכת היום ב-1,500 חיילים. היקף משפחות משרתי הקבע שיעברו דרומה נאמדת ב-1,100 משפחות.

האופטמיות מוסברת בין היתר בתוכנית שמקדם המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שעיקרה הקצאת מגרשים לבנייה עצמית ל-500 משפחות של אנשי קבע. ההיקף הכספי הכולל של הפרויקט מסתכם בכ-22 מיליון שקל, שימומנו גם על ידי משרד השיכון ומשרד הביטחון. על פי התוכנית, סבסוד המגרשים יינתן לאנשי צבא הקבע שאין בבעלותם דירה באזור באר שבע והנגב והם לא יוכלו למכור את הנכס במשך חמש שנים לפחות.

עיר הבה. גלובס
עיר הבה/גלובס

על פי החלטת ממשלה מיולי 2010, הסיוע בשכר דירה או בהחזרי משכנתא למשרתי הקבע יעמוד על 800 שקל בבאר שבע, 1,000 שקל בעיר דימונה ו-1,200 שקל לחודש בערד, בירוחם ובאופקים.

נוסף לאנשי הקבע, רווקים או משפחות, מעריכים בנגבקו כי כרבע ממשרתי החובה יישארו בדרום הארץ בסיום השירות, למטרת לימודים, מגורים, הכשרה מקצועית, תעסוקה מועדפת וכיוצ"ב. במספרים, מדובר על כ-1,000 חיילים משוחררים בכל שנה, שגם יזכו בתמריצים ומענקים מהמוסדות האקדמיים בדרום הארץ.

עד כמה הם יתרמו לנגב? בנגבקו מזכירים כי אנשי הקבע הם קהל צרכני מובחר. בשנת 2010 עמד השכר הממוצע לחודש בצה"ל על 12.3 אלף שקל - בטווחי שכר שנעו בין 8,990 ועד ל-28,979 שקל בחודש. על פי נגבקו, מעבר משרתי צה"ל לדרום ייצור תזרים משכורות משמעותי, בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה, "אשר יופנה להשקעות בנדל"ן, להגדלת התעסוקה בנגב ולצריכה פרטית בהיקף של 350 מיליון שקל בשנה".

במפעל של אינטל בקרית גת, התווספו על כל עובד שהועסק באינטל 1.34 משרות לשוק המקומי, ובהתאם לכך יצרו בנגבקו פרמטר מכפיל עבור מעבר בסיסי צה"ל לנגב, הצופה גידול משמעותי בתעסוקה: למעלה מ-33 אלף משרות חדשות, תוספת של 19 אלף משרות אזרחיות על 14 אלף המשרות הישירות שיעבדו בבסיסים ועבורם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

6 מיליארד לתל"ג

על פי הערכות אגף התקציבים בצה"ל, התועלת הכלכלית במעבר צה"ל לנגב נאמדת בהגדלת התל"ג של ישראל ב-6 מיליארד שקל - 2.2 מיליארד שקל הודות להיווצרות עסקים ומקומות עבודה חדשים, 1.8 מיליארד שקל מרכישות ושירותים על ידי המשרתים ובני משפחותיהם, 1.1 מיליארד שקל מרכישות ושירותים על ידי יחידות צה"ל עצמן, 800 מיליון שקל תוספת השקעה בחינוך, בריאות, תחבורה ותשתיות מוניציפליות ו-150 מיליון שקל כמענקי מקום ומעטפת תמיכה למשפחות שיעברו לגור בדרום.

בנגבקו גם מציינים כי במכרז קריית ההדרכה שילבה מערכת הביטחון סעיפים חברתיים מרחיקי לכת, מעבר לנהוג במכרזים דומים, כמו החובה ש-30% מהעובדים יהיו תושבי הנגב, העדפת אנשי מילואים והתחייבות הזכיין לרכוש לפחות 25% מתוצרת כחול לבן. במקביל, במכרזים שיפורסמו להקמת קרית המודיעין וקמפוס התקשוב, נקבע כי לפחות 10% מההתקשרויות יהיו עם קבלנים וספקים מהדרום.

ארבע אבני דרך

מעבר בסיסי צה"ל לנגב בשנים הקרובות כולל ארבע אבני דרך מרכזיות: העברת בסיס התובלה של חיל האוויר (בח"א 27) מנתב"ג לנגב, צעד שבוצע כבר בקיץ 2008; הקמת קמפוס טכנולוגי של אגף התקשוב לפארק המדע מול האוניברסיטה בבאר שבע, שבו 250 דונם ישמשו את הצבא ועוד 200 דונם בשימוש אזרחי (אכלוס ב-2018); העברת קרית המודיעין מהבסיסים בגוש דן לאזור צומת שוקת (אכלוס ב-2018); גולת הכותרת היא ללא ספק הקמת קרית ההדרכה על שטח בן 1,600 דונם בצומת הנגב, מה שמכונה עיר הבה"דים.

הקריה החדשה, שתיפתח בשנת 2015, תאכלס באופן שוטף 10-11 אלף חיילים, אליהם יתווספו כ-100 אלף חניכים שיעברו קורסים בבסיסי ההדרכה בכל שנה. על פי הערכות, כדי להקים את הקריה החדשה ישהו בשלב ההקמה הראשוני בקריה 1,300 עובדים ומנהלים, ובשיא ההקמה יידרשו להיות במקום בין 2,000 ל-2,500 עובדים ואנשי מקצוע שונים, שיצרכו כמובן לא מעט שירותים מקומיים (הסעדה, לינה ועוד).

קבוצת חברות הכוללת את מנרב, אלקטרה ובינת תקשורת זכו בפברואר השנה במכרז להקמה ותפעול עיר הבה"דים למשך 25 שנה (BOT), ולפי התכנון, הקריה החדשה תאוכלס בשנת 2015 ותכלול 250 אלף מ"ר - 78 אלף מ"ר מגורים, 77 אלף מ"ר רובעי הדרכה ייעודיים, 41 אלף מ"ר קרית הדרכה, 21 אלף מ"ר מבני ציבור ורווחה, 7,000 מ"ר קרית ספורט ו-4,000 מ"ר מפקדה. 65% מהמבנים היו בני קומה או שתיים והשאר בני 3-4 קומות.

בנוסף, ישנה כוונה להקים בסיס תובלה גדול סמוך לעיר אופקים.

עלות הקמת הבסיסים והתפעול במשך 25 שנה מוערכת ב-27 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully