וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט אובמה: וול סטריט ננעלה בירידות

פאדי מועלם

7.11.2012 / 23:31

פיץ' מזהירה: ללא פתרון ל"צוק הפיסקלי" - נחתוך דירוג ארה"ב. נשיא ה-ECB: המשבר באירופה מתחיל להשפיע על גרמניה. בעקבות נצחונו של אובמה: איפה כדאי לשים את הכסף?

יום המסחר הראשון בוול סטריט לאחר הבחירות בארצות ננעל בירידות שערים חדות, על רקע מספר גורמים שמפחידים את המשקיעים. תחילה, נצחונו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה על יריבו הרפובליקני מיט רומני, המקנה לו 4 שנים נוספות בחדר הסגלגל בבית הלבן, מעלה מחדש את סוגיית ה"צוק הפיסקלי". ובנוסף, החששות מגוש האירו צפים שוב, בעקבות דבריו של נשיא הבנק המרכזי האירופי בנוגע למצב בגרמניה.

הנפקת אג"ח מוצלחת ל-10 שנים שנערכה הערב בארה"ב מצביעה על בריחת המשקיעים מהמניות לאג"ח. השאלה שמעסיקה את רוב האנליסטים כעת היא - איך יצליח אובמה להתמודד עם בעיית הצוק הפיסקאלי המתקרבת בצעדי ענק, במיוחד לאור העובדה שבית הנבחרים האמריקאי (הקונגרס) נשאר תחת שליטה רפובליקנית?

גם סוכנות הדירוג פיץ' הזהירה היום את אובמה כי אם לא ימצא פתרון לבעיה, דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ייפגע.

כאמור, כל המדדים, וגם הנפט, נפלו היום בחדות. מדד הדאו צנח מעל 300 נקודות, ומדובר ב-sell off שלאחר בחירות השני בחריפותו מאז שנות הארבעים. ה-sell off החריף ביותר היה, כמובן, לאחר בחירתו של אובמה ב-2008, אז צלל הדאו 5%.

רנדי פרדריק, מנהל מחלקת מסחר ונגזרים בצ'ארלס שוואב ושות', אומר כי חרף הירידות החדות במסחר, מדד ה-VIX מראה שלא מדובר בפאניקה. המדד עולה היום כ-7%. "נדיר לראות את ה-S&P 500 יורד מעל 2% ללא מכירה בפאניקה, שמשתקפת בדרך כלל ב-VIX. ה-VIX הוא לא תמיד החוזה הכי טוב לשווקים, אבל זה מפתיע עד כמה הוא מאופק". לטענת פרדריק, אם ה-S&P 500 יסגור היום מעל 1,400 נקודות, זה אומר שמדובר בתיקון מטה קצר בלבד במניות.

פיטר בוקבר, אסטרטג במילר טבק, מסכם את דאגות היום: "השוק הולך לרדת. השוק לא רוצה עוד 4 שנים של אובמה בבית הלבן. השוק לא רוצה העלאות מסים בזמן שהכלכלה שברירית. יש לנו כלכלה שבקושי לא גולשת למיתון. הבעיות באירופה מעמיקות. עכשיו יש לנו גם חשש מהעלאות מסים".

עוד 4 שנים לאובמה

כאמור, לילה מותח עבר על שתי המפלגות במה שהוגדר אחת ממערכות הבחירות היותר צמודות שידעה ארצות הברית בתקופה האחרונה. זה התחיל טוב עבור שני המועמדים כשכולם מנצחים במדינות שהם אמורים לנצח בהן, אך רשתות הטלוויזיה בארצות הברית נמנעו מלהכריז על מנצח באף אחת ממדינות המפתח ועל פי המדגמים שלהם קבעו שהמרוץ בכל מדינות המפתח היה צמוד מדי מכדי לבחור מנצח (Too close to call).

אך ככל שהתקדם הערב התחילה להתפתח מגמה לפיה מצליח אובמה להוביל בכל מדינות המפתח, כולל בפלורידה, על פני מיט רומני. ואז, בסביבות השעה 6:20 (שעון ישראל) התחילו רשתות הטלוויזיה בארצות הברית לקבוע, בהתבסס על המדגמים שלהם וחלק ניכר מתוצאות האמת, כי הנשיא ברק אובמה זכה בבחירות לנשיאות והוא יישאר בבית הלבן ל-4 שנים נוספות.

השאלה המרכזית עכשיו איך יצליח אובמה להתמודד עם בעיית הצוק הפיסקאלי, ביוחד לאור העובדה שהקונגרס נישאר בידיים רפובליקניות? כבר לפני הבחירות הודיע הממשל בארצות הברית לפורום שרי האוצר של ה-G20 כי לא משנה מה תהיה תוצאת הבחירות לנשיאות, ארצות הברית מתחייבת לקחת את כל הצעדים הדרושים על מנת להימנע מהצוק הפיסקאלי, או במידת הצורך, להפחית את ההשפעה שלו הכלכלה האמריקאית.

הדברים של הממשל האמריקאי באו לאחר כינוס של פורום שרי האוצר של מדינות ה-G20 שנערך במקסיקו ובו הביעו המשתתפים את הדאגה שלהם מההשלכות של הצוק הפיסקאלי על הכלכלה העולמית, ובצורה עקיפה גם על הכלכלה העולמית.

גידול חד באשראי הצרכני

הצרכנים האמריקנים הגדילו את היקף החוב שלהם בחודש ספטמבר בשיעור של 11.4 מיליארד דולר. מדובר בחודש השני ברציפות של עלייה חדה בחוב ובעלייה חדה יותר מכפי שצפו האנליסטים - כ-10 מיליארד דולר. כמו כן, הגידול באשראי של חודש אוגוסט עודכן כלפי מעלה ל-18.3 מיליארד דולר, לעומת הנתון המקורי שעמד על 18.1 מיליארד דולר. ברבעון השלישי בכללותו, עלה שיעור האשראי הצרכני ב-4% בשיעור שנתי.

משרד האוצר האמריקני ערך היום הנפקת אג"ח מוצלחת במסגרתה מכר 24 מיליארד דולר באג"ח ל-10 שנים, בתשואה של 1.675%, הנמוכה ביותר מאז יולי. מספר בנקים מרכזיים זרים רכשו נתח גדול יותר מכרגיל, מה שמהווה סימן חיובי לעניין של משקיעים באג"ח אמריקאיות.

אירופה (שוב) במוקד

באירופה, נגיד ה-ECB מריו דרגי אמר היום כי משבר החוב מתחיל לתת את אותותיו בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת. "עד כה גרמניה הייתה די מבודדת מחלק מהקשיים בשאר מדינות גוש האירו. אולם הנתונים הטריים מצביעים על כך שההתפתחויות הללו מתחילות להשפיע על הכלכלה הגרמנית", אמר דרגי היום בפרנקפורט. בגרמניה דווח היום כי התפוקה התעשייתית התכווצה בשיעור של 1.8% בספטמבר לעומת צפי לירידה של 0.4%.

מיד עם פרסום דבריו החלו שוקי המניות בעולם לרדת והאירו נחלש. האירו נסחר סביב 1.276 דולרים, ירידה של 0.4%. מוקדם יותר היום הוא נשק ל-1.29 דולרים.

האיחוד האירופי חתך היום בחדות את תחזית הצמיחה ליבשת מוכת החובות, על רקע העמקת המשבר ברבות ממדינות אירופה. על פי האיחוד, כלכלת גוש האירו תתרחב ב-2013 ב-0.1% בלבד, לעומת תחזית של 1% בחודש מאי האחרון. גרמניה עצמה תתרחב על פי תחזית זו ב-0.8%, לעומת 1.7% בתחזית הקודמת.

ביוון יצביע הלילה הפרלמנט על שורה של צעדי צנע חדשים בהיקף 13.5 מיליארד אירו, מה שעשוי להחליש עוד יותר את הפרלמנט השברירי של המדינה מוכת החובות, כשברקע הפגנות סוערות של אזרחי יוון.

אמדוקס פרסמה את הדוחות

חברת אמדוקס הישראלית, פרסמה אתמול, בתום המסחר בוול סטריט, את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה. החברה דיווחה על רווח של כ-115 מיליון דולר ועם הכנסות של 822.12 מיליון דולר. החברה פרסמה גם הערכות לרבעון הנוכחי של השנה ובהן היא מצפה שההכנסות והרווחים ישארו כמעט זהים.

חברת Time Warner פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה בו היא רשמה רווח נקי של 838 מיליון דולר שמהווים רווח של 86 סנט למניה, וזאת לעומת רווח של 822 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל אשתקד.

גם חברת מג'יק הישראלית פרסמה היום את דוחותיה הכספיים, מהן עולה שהחברה רשמה הכנסות שיא של 32.6 מיליון דולר ברבעון השלישי של השונה ורווח של 12 סנט למניה. צפי האנליסטים היה להכנסות של 30 מיליון דולר ורווח של 11 סנט למניה.

סודהסטרים גם היא דיווחה על תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי מהן עולה כי הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2012 גדלו ב-48.7% ל-112.5 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה דיווחה על רווח נקי של 16.8 מיליון דולר ברבעון השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully