וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מקבלת הבורסה האמריקאית נשיאים חדשים?

ליטל איסטמטי

11.11.2012 / 11:34

מתוך 9 מערכות הבחירות האחרונות בארה"ב, רק 3 נשיאים זכו לקבלת פנים צוננת מהמשקיעים. ג'ורג' בוש הבן הוא הנשיא היחיד שבמהלך הקדנציות שלו הניב 500 S&P תשואה שלילית

בתום ערב ארוך ומורט עצבים, ארצות הברית בחרה בברק אובמה כנשיאה ה-44.

בוול סטריט לא נותרו אדישים למינוי, ויום המסחר הראשון לאחר הבחירות ננעל בירידות שערים חדות.

אך בעוד זהותו של הנשיא החדש כבר ידועה, עתיד הכלכלה האמריקנית נותר לוט בערפל, וכך גם האופן שבו השווקים צפויים לקבל את אובמה. על רקע זה, החליטו באימפקט ניהול תיקי השקעות לבחון את ביצועי הבורסה האמריקנית בתקופות שאחרי הבחירות. מה מספרים נתוני העבר, וכיצד צפויים המשקיעים להגיב בשבועות הקרובים למינוי אובמה?

וול סטריט מגיבה לנשיאים. גלובס
וול סטריט מגיבה לנשיאים/גלובס

"בניגוד למה שראינו אתמול, התגובה הראשונית של המשקיעים אחרי הבחירות בארה"ב היא לרוב די אוהדת, והמדדים האמריקניים נוטים לעלות. כמובן שמדי פעם יש מקרים נקודתיים של ירידות שערים, כתוצאה מההתרחשויות בשוק, אבל בגדול - המגמה חיובית", אומר צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט.

ואכן, מבחינת הנתונים ב-9 מערכות הבחירות האחרונות (מאז בחירתו של ג'ימי קרטר בשנת 1976 ועד ברק אובמה ב-2008), עולה כי רק 3 נשיאים זכו לקבלת פנים צוננת מהמשקיעים. מדובר ברונלד רייגן (1984), ג'ורג' בוש הבן (2000) וברק אובמה (2008), אשר בחודשיים מאז היבחרם בתחילת נובמבר ועד סוף אותה השנה, איבד מדד 500 S&P כ-1.9%, 7.8% ו-10.2% בהתאמה. ביתר המקרים הגיב מדד המניות האמריקני בעליית שערים ממוצעת של כ-4.4%.

השיאים של קלינטון

"מאחורי תגובת השוק לבחירות עומדים שני גורמים: זהותו של הנשיא הנבחר, ומצבה של הכלכלה האמריקנית באותה התקופה", אומר רודניק, שמציין כדוגמה את ירידות השערים שליוו את מינוי אובמה בשנת 2008. "התגובה הראשונית של הבורסה למינוי הייתה בהחלט כואבת. השוק הגיב בירידות שערים, אבל קשה להפנות אצבע מאשימה כלפי אובמה. צריך לזכור שנובמבר 2008 היה אחד החודשים הכי רעים אי פעם בבורסה, בין היתר בעקבות משבר הסאב-פריים".

אובמה לא זכה לקבלת פנים אוהדת, אולם ארבע השנים שבהן כיהן כנשיא נחתמו בזינוק של 46% במדד. הזינוק המרשים ביותר נרשם במהלך שתי הקדנציות של ביל קלינטון: כ-240% הוסיף לערכו מדד 500 S&P בין נובמבר 1992 לנובמבר 2000. קלינטון אף שבר שיא, שכן במהלך הקדנציה השנייה שלו זינק המדד בכ-103% - שיעור חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית.

"קלינטון היה דמוקרט, ולכן הוא נתן לכלכלה האמריקנית את הקרקע הפורייה, אשר לה היא נזקקה כדי לצמוח. עם זאת, אי אפשר לייחס לו את ההתקדמות שחלה בכלכלה האמריקנית. גם לגורמים נוספים, כמו הצמיחה שליוותה את יתר השווקים, התקרבות המזרח למערב, הגידול בצריכה העולמית והדמוקרטיזציה בעולם, הייתה השפעה מכרעת - כל אלו חיזקו את מעמדה של ארה"ב כמעצמה הכלכלית הגדולה בעולם", אומר רודניק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בוש שילם את המחיר

בצדה השני של הסקלה ניצב ג'ורג' בוש הבן. במהלך כהונותיו של האחרון, מנובמבר 2000 עד נובמבר 2008, נחתך המדד בכ-32%. זאת ועוד, בוש הבן הוא הנשיא האמריקני היחיד, שבמהלך הקדנציות שלו הניב המדד תשואה שלילית - שעה שיתר הנשיאים חתמו את הקדנציות שלהם עם תשואה ממוצעת של כ-55% לכהונה.

מדוע תקופת הכהונה של בוש הבן יוצאת דופן? "מערכת הבחירות הראשונה של בוש הבן, בשנת 2000, הייתה מעניינת מאוד. הוא קיבל לידיו מדינה, שנהנתה מ-8 שנים של צמיחה בשיעורים גבוהים אבסולוטית, תקופה שבמהלכה הבורסה כמעט שילשה את עצמה. לכן מפתיע שהמדד הגיב בירידות שערים", אומר רודניק. לדבריו, את הירידה שרשם המדד אחרי הזכייה אפשר בהחלט לייחס לזהותו של הנשיא, ולא לרקע הכלכלי: "לדעתי, הבחירה של בוש הבן הוציאה למשקיעים את הרוח מהמפרשים, מה גם שאבא שלו לא היה זכור לטובה והשוק הגיב בהתאם".

רודניק מעלה את האפשרות, כי בוש הבן נאלץ להתמודד עם הנדוניה שקיבל מקלינטון, הנשיא הקודם: "יכול להיות שחלק מהאירועים במהלך הקדנציה הראשונה של בוש הבן, למשל התפוצצות בועת ההייטק ב-2011, התרחשו בגלל המדיניות המתירנית של קודמו בתפקיד. נראה כי בוש הבן נאלץ לספוג את השלכות הצמיחה הלא מבוקרת שקלינטון סיפק".

הסביבה הכלכלית תכריע

ומה עכשיו? אובמה, שחוזר לכהונה נוספת, נאלץ להתמודד עם ביקורת קשה על מדיניותו הכלכלית. עם זאת, גורמים בשוק מאמינים כי סביר שהוא ישמור על האסטרטגיה הכלכלית הנוכחית - דבר שיקשה על שיפור מהיר בכלכלה האמריקנית.

"כרגע אנו במצב שבו הסביבה הכלכלית היא שמכריעה את הכף, ואת ההוכחה לכך קיבלנו אתמול בוול סטריט, אבל אני מאמין שבסופו של דבר השווקים יקבלו את אובמה בתגובה חיובית", אומר רודניק, ומסכם: "האמריקנים נמצאים בתקופה טובה יחסית. אובמה הצליח להוריד את שיעור האבטלה, הבנקים במצב סביר ויש התעוררות מסוימת בשוק הנדל"ן, כך שהסביבה הכלכלית די אוהדת. אני חושב שאובמה הצליח לשכנע בקמפיין שלו שהמצב הכלכלי משתפר, והשווקים יגיבו בהתאם".

* אין לראות בכתבה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות מכל סוג שהוא. המידע המוצג הוא לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully