וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה האוצר מתנגד לפיתוח מיזמים סולאריים?

עמירם ברקת

12.11.2012 / 19:32

שר האנרגיה עוזי לנדאו רוצה להקל על פיתוח מיזמים שיספקו הכנסה ליישובי חבל עזה, אך משרד האוצר מתנגד משיקולים תקציביים

התנגדות האוצר להקצאת מכסות מסכנת המשך פיתוח של מיזמים סולאריים בדרום, בין היתר ביישובי חבל עזה. ל"גלובס" נודע כי האוצר מתנגד להצעת ההחלטה שתובא מחר לאישור ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות שלפיה יוקצה למיזמים סולאריים חלק ממכסה בלתי מנוצלת שהייתה מיועדת למתקני ייצור חשמל מאנרגיית רוח.

ב-2010 הקצתה הממשלה 800 מגה-ואט למתקני רוח אך לא דאגה למתן אפשרות חוקית להקים מתקנים כאלה בישראל. מאז ההחלטה לא הוקם אפילו מתקן אחד, בעוד בענף הסולארי יש ביקושי יתר בהיקף מאות מגה-ואטים. על רקע זה ביקש שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו להסיט כ-300 מ-800 המגה-ואט שהוקצו לרוח למתקנים הסולאריים. המכסה החדשה תחולק לפי ההצעה שווה בשווה בין מתקני PV קטנים, בינוניים וגדולים. הסטת המכסה תאפשר גם עמידה ביעד שקבעה הממשלה של ייצור 5% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2014. מדובר ביעד הנחשב לשמרני ביותר ביחס למדינות ה-OECD, אך נכון להיום ישראל רחוקה מלהשיגו.

"חשד למחטף"

ההחלטה על הקצאת המכסה אינה נוקבת בתעריף שיקבלו המתקנים הסולאריים - משום שהנושא הוא בסמכותה הבלעדית של רשות החשמל. עם זאת, ההחלטה קובעת כי התעריף לא יטיל עלות עודפת על המשק, בהתחשב בין היתר בתועלת הסביבתית של החשמל הסולארי ובתרומתו ליישובי הפריפריה.
ואולם בישיבה מקדימה שנערכה אצל מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח הביע נציג האוצר הסתייגות מההצעה. הנציג, רכז האנרגיה באגף התקציבים אורן משה, טען כי העלות התקציבית של ההחלטה תגיע ל-1.5 מיליארד שקל שימומנו על ידי צרכני החשמל. משה טען כי החלטה בעלת משמעויות תקציביות כה כבדות הייתה צריכה להתקבל משיקולים משכנעים יותר ולאחר שנעשה ניסיון אמיתי למצות את מכסת המגה-ואטים לרוח. באוצר מעריכים כי המתקנים הסולאריים יקבלו תעריף של 65 אג' לקוט"ש לעומת 50 אג' לקוט"ש שהובטחו בזמנו לרוח - פער השווה לכ-130 מיליון שקל בשנה.

גורמים באוצר אמרו היום ל"גלובס" כי הדיון בהצעה היה בלתי ממצה ומעלה אף חשד למחטף. לעומתם טוען ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר כי "יש כאן איוולת שלטונית. נניח שזה עולה כסף - מה זה משנה, זה אמור לשרת מטרות כמו עצמאות אנרגטית ואנרגיה ירוקה". שוסטר הדגיש כי ענף זה תורם רבות ליישובי הפריפריה ובהם יישובי עוטף עזה הסובלים ממטחי הפצמ"רים והרקטות מרצועת עזה. לדבריו, "מדובר במקור הכנסה של מאות אלפי שקלים לשנה שמספק הכנסות יציבות ל-20 שנה".

גורמים במשרד האנרגיה אומרים בתגובה כי טענות האוצר הן "מניפולציה של מספרים": "זה קל להגיד 1.5 מיליארד שקל אבל כשהממשלה החליטה ב-2009 לעודד אנרגיה מתחדשת התעריפים היו הרבה יותר גבוהים, והיום ברור שהמכסה של מתקני הרוח לא תנוצל. האחריות על אי עמידה ביעד שקבעה הממשלה תוטל גם על האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully