וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מתכנן: 1.6 טריליון דולר ממס עשירים

רן דגוני

14.11.2012 / 8:14

נשיא ארה"ב ברק אובמה עולה על מסלול התנגשות עם המפלגה הרפובליקנית כבר בתחילת כהונתו השנייה. ביום שישי צפוי אובמה להציג תכנית שתקצץ 4 טריליון דולר מהחוב הלאומי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתעלם מהצהרות הרפובליקנים שאין בידו מנדט להעלאת מיסים על עשירים, כפי שטוען, למשל, פול ראיין , סגנו של מיט רומני במירוץ לנשיאות. להיפך, אובמה חש שהבוחרים נותנים לו גיבוי מלא ליישום אחד מעמודי התווך של מצעו בקמפיין: הכבדת נטל המס על בעלי הכנסות גבוהות, כלומר אלה שמשתכרים, או מרוויחים, יותר מ-250 אלף דולר לשנה.

בפגישה שקיים אתמול (ג') בבית הלבן עם ראשי "הבסיס", כלומר מוקדי התמיכה המרכזיים של הנשיא – האיגודים המקצועיים ותנועות ליברליות – הבהיר אובמה, שאין בדעתו לסגת מהכרזותיו בקמפיין ולקבל את דרישות הצד שהפסיד בבחירות להוריד את שיעורי המס לכל האזרחים, לרבות מיליונרים.

הסירוב ההחלטי הזו מעלה את הנשיא על מסלול של התנגשות עם מחוקקים רפובליקניים כבר בתחילת המו"מ בין הבית הלבן לקונגרס על גיבוש "עסקה גדולה" שתמנע את הידרדרותה של ארה"ב מ"הצוק הפיסקלי" מעורר החלחלה: העלאתה של תקרת החוב; ביטול קיצוצים מסיביים רוחביים בתקציבי רוב המשרדים הפדרליים, לרבות גילוח מקיז דם של תקציב הפנטגון; והסכם על מדיניות מיסים חדשה. בלעדי מדיניות כזו, ינסקו שיעורי המס לכל האזרחים.

גם הבית הלבן והדמוקרטים וגם הרפובליקנים רוצים להימנע מקיצוצי התקציב הדרסטיים של משרדי הממשל הפדרלי, מתכון בטוח להידרדרות להתכווצות כלכלית. אבל הרפובליקנים דורשים את ליטרת הבשר שלהם תמורת התמיכה בהעלאתה של תקרת החוב: לא רק הימנעות מהעלאות מס על בעלי הכנסות גבוהות אלא גם קיצוצים בתקציבי רווחה. אובמה יהיה פתוח לדיון על הביטוח הלאומי ועל מדיקייד, תכנית הביטח הרפואי לגימלאים, אבל אין בדעתו לוותר על מה שהוא רואה כעיקרון חצוב סלע: העשירים צריכים לשלם יותר.

"אני לא עומד להתכופף", הכריז הנשיא בפגישה עם ראשי האיגודים המקצועיים והקבוצות הליברליות. "אמרתי ב-2010 שאני מוכן לוותר פעם אחת בלבד בסוגיה זו, והתכוונתי לכך". (באותה שנה הותיר אובמה על כנם את הקיצוצים במס על עשירים שיזם הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, אך הכריז כי יבטל אותם בעוד שנתיים ). הציטוט מובא ב"האפינגטון פוסט". היום, עמד אובמה להיפגש עם ראש הקהילה העסקית בארה"ב.

בסבב הראשון של המו"מ עם ראשי הקונגרס, מחרתים (ו'), מתכנן אובמה להניח על השולחן תכנית שתזרים 1.6 טריליון דולר לקופת האוצר מהכנסות שיניבו מיסים חדשים על העשירים. (העלאת שיעורי המס על בעלי הכנסות גבוהות; הטלת מס מיוחד על מיליונרים; והגבלת הניכויים בדו"חות המס של עשירים). תכנית זו היא חלק מהצעת התקציב של הממשל ל-2013, שמתוכננת לגלח ארבעה טריליון דולר מהחוב בפרישה לעשר שנים.

הדרישה להטיל על בעלי הכנסות גבוהות 1.6 טריליון דולר במיסים חדשים גדולה משמעותית מהצעת אובמה במו"מ עם יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, בקיץ 2011. אז הסתפק אובמה ב-800 מיליארד עד 1.2 טריליון דולר, בכפוף לדרישות הרפובליקנים לקיצוצים בתקציבי הרווחה.

יש סימנים שמבצבצים בקיעים ראשונים בחומת ההתנגדות הבצורה של הרפובליקנים לכל העלאת מס שהיא. "אינני סבור שושינגטון צריכה לקבל אפילו חלק מאותה הכנסה נוספת ממיסים; אינני חושב שאנו זקוקים לזה", אמר אתמול יו"ר סיעת המיעוט הרפובליקני בסנט, מיץ' מקונל. "אבל במאמץ להשיג התקדמות במתן תנופה לכלכלה ולגנון על יכולתה של הממשלה לפרוע את חובותיה, רפובליקנים כמוני אומרים כבר למעלה משנה שאנו פתוחים לאפשרות של (גיוס) הכנסות חדשות תמורת רפורמות משמעותיות בתכניות הרווחה".

ובובי ג'ינדל, מושל מדינת לואיזיאנה ואחד מהפוליטיקאים הפופולריים ביותר בקרב הרפובליקנים, אמר אתמול לאתר "פוליטיקו" , כי הגיע הזמן להאבק ברעיון שהמפלגה הרפובליקנית היא 'המפלגה שמגינה על העשירים'.

"המפלגה הרפובליקנית צריכה להפסיק להיות 'המפלגה המטומטמת'; היא צריכה להתאמץ לחבוק קבוצות גדולות יותר בוחרים", אמר ג'ינדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully