וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: תעריפי החשמל יזנקו באפריל ב-10%

עמירם ברקת

14.11.2012 / 18:42

העלאת התעריפים תהיה גבוהה מהצפוי, זאת בשל הגירעון בקופתה של חברת החשמל ולאור ההתייקרות הבלתי צפויה בעלויות הדלקים לייצור חשמל. אם תוקדם כניסת הגז מ"תמר" - החשמל יתייקר בשיעור נמוך יותר

תעריפי החשמל עשויים לזנק באפריל הקרוב ב-10% ואף יותר, זאת לאור ההתייקרות הבלתי צפויה בעלויות הדלקים לייצור חשמל, כך מעריכים היום (ד') במשק החשמל.

למרות שהעלאת התעריף לא עלתה כלל לדיון במסגרת צעדי הסיוע לחברת החשמל שעליהם החליט השבוע האוצר, ניתן להעריך כבר היום כי שיעור ההתייקרות יהיה כפול מכפי שהיה צפוי עד כה, זאת כתוצאה ישירה ממצבה של החברה ו-1.5 מיליארד שקל שחסרים בקופתה.

מדובר בהתייקרות שנובעת כמעט כולה מהפסקת הזרמת הגז המצרי לישראל. את מקום הגז החסר משלימה חברת החשמל באמצעות רכישת סולר ומזוט לייצור חשמל, שמחירם יקר עד פי חמישה מהמחיר ששולם עבור הגז המצרי. מנכ"ל האוצר, דורון כהן, העריך בעבר כי הנזק הכולל למשק כתוצאה ממשבר הגז המצרי יגיע ל-15 מיליארד שקל, מתוכם 12 מיליארד נזק כלכלי ישיר כתוצאה מהעלות העודפת של רכישת הדלקים, ועוד 3 מיליארד שקל - השווי הכלכלי של נזקים סביבתיים שייגרמו עקב שריפת הסולר והמזוט המזהמים.

חברת החשמל מקבלת כיסוי מלא על הוצאותיה לרכישת דלק לייצור חשמל באמצעות תעריף החשמל. בתחילת 2012, דרשה החברה להעלות את התעריף מיידית ב-38% על מנת לממן את העלות העודפת של רכישת הדלקים. ואולם, האוצר חשש שהעלאה כה דרמטית תביא לתגובה ציבורית קשה, תיפגע אנושות בתחרותיות התעשייה ותיצור לחצים אינפלציוניים. לפיכך, הוביל מנכ"ל האוצר תוכנית לפריסת ההתייקרות בתעריף על פני שלוש שנים, כשחברת החשמל מקבלת ערבויות מדינה לגיוס המימון לגישור על הפער התזרימי שייווצר בתקופת הביניים, עד שיוחזרו לה מלוא הוצאותיה באמצעות התעריף.

על פי התוכנית, תעריף החשמל התייקר באפריל האחרון ב-8.8%, ובשנים 2013 ו-2014, היה אמור להמשיך לעלות בשיעור של 4.2% ו-3.6% - ובכך "נמחקה" למעשה הירידה שהייתה צפויה בתעריף כתוצאה מכניסת הגז הישראלי ממאגר "תמר" שצפויה באפריל 2013.

תמונת המצב השתנתה ב-23 בספטמבר, כשלחברת החשמל התברר שהוצאותיה ל-2012 גבוהות ב-1.5 מיליארד שקל ממה שצפתה בתחזית התזרים. חלק הארי של ה"בור" נוצר כיון שכמויות הסולר והמזוט שנרכשו בפועל היו גדולות בהרבה מהכמויות בתחזית - זאת כתוצאה משתי סיבות: הקיץ האחרון היה מהחמים ביותר ב-60 השנה האחרונות, ותקלות קשות שהביאו להשבתת יחידות ייצור גדולות בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין בחדרה. חלק נוסף מההתייקרות הנוספת נובע מכך שחברת החשמל רכשה מיצרני החשמל הסולארי כמויות גדולות בהרבה של חשמל מכפי שחזתה.

כל ההוצאות הנוספות והבלתי צפויות האלה, אמורות להיות מכוסות במלואן על ידי תעריף החשמל. סכום של 1.5 מיליארד שקל הוא יותר מ-5% מהתעריף, ומשום כך אפשר לקבוע בביטחון יחסי כי ההתייקרות הצפויה תהיה גבוהה ב-5% יותר מההתייקרות המתוכננת - כלומר, כ-10%.

עם זאת חשוב להדגיש, כי קיימים גורמים לא ידועים שעשויים עדיין לשנות את שיעור ההתייקרות הסופי. כך למשל, אם יחול עיכוב בכניסת הגז מ"תמר", או אם יוגדל היקף רכישת הגז הנוזלי היקר במקום גז בצנרת - עשוי שיעור ההתייקרות לעלות בהרבה על 10%. לחילופין, אם תוקדם כניסת הגז מ"תמר" - החשמל יתייקר בשיעור נמוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully