וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתרחיש קיצון: הבנקים יפרישו 10 מיליארד שקל

עירית אבישר

18.11.2012 / 18:03

במסגרת "נקודת מפנה 6" נערך גם תרגיל של המערכת הפיננסית שדימה הפרשה גדולה של הבנקים להפסדי אשראי וזינוק שער הדולר לשער של עד 5 שקלים

לפני כשלושה שבועות נערך תרגיל העורף השנתי, "נקודת מפנה 6", שנועד לדמות תרחיש של רעידת אדמה חזקה מלווה בגל צונאמי. בתרגיל לקחה חלק גם המערכת הפיננסית, ובראשה הבנקים ובנק ישראל. ל"גלובס" נודע מספר פרטים מרכזיים שדומו בתרחיש שכזה, הכוללים הפרשה גדולה של הבנקים להפסדי אשראי וזינוק שער הדולר לשער של עד 5 שקלים.

אמנם התרגיל נועד לדמות אירוע של רעידת אדמה, אולם ניתן להניח כי תרחיש שכזה רלוונטי באירועי קיצון אחרים כגון מלחמה. חשוב להדגיש כי מדובר בתרחיש קיצון, ולא במצב הנוכחי של אירועי מבצע "עמוד ענן". עוד נציין כי לא ניתן להעריך בוודאות את ההשלכות הכלכליות של אסון שכזה, ועל כן מדובר בתרחיש תיאורטי בלבד, המדמה מצב קיצוני.
אז מה עלול לקרות בתרחיש קיצוני? ראשית, צפוי נזק פיזי למשק, המתבטא בהריסת מפעלים ותשתיות, כגון כבישים וגשרים. הריסות אלו יקשו על חברות לעמוד בתשלומי חוב, ולכן לפי הערכות הבנקים, המערכת הבנקאית תבצע הפרשה להפסדי אשראי בהיקף של מעל 10 מיליארד שקל.

פגיעה נוספת בבנקים תגיע מכיוון שוק האג"ח. במסגרת תרחיש הקיצון הוערך, כי בעקבות האירוע יזנקו תשואות האג"ח הממשלתיות. הדבר יביא להפסדי הון למשקיעים. נזכיר כי לבנקים בישראל חשיפה גבוהה לאג"ח מדינה. רק בסוף השבוע פרסם בנק ישראל את הדוח המסכם את המחצית שנה הראשונה של 2012 בבנקים, וממהדוח עלה כי תיק ני"ע של בנק גדל במחצית הראשונה של השנה בכ-15% ל-168 מיליארד שקל. עיקר העלייה נבע מהגדלת חשיפה משמעותית לאג"ח מדינה. במונחים שנתיים הבנקים הגדילו את החשיפה לאג"ח מדינה בכ-30%.

כמו כן, אירוע קיצון צפוי להביא לבריחה של מט"ח החוצה הן מצד משקיעים זרים שיוציאו את כספם, והן מצד ישראלים שיעדיפו להעביר את כספם למט"ח. במסגרת בניית תרחיש הקיצון, הוערך כי הדולר יגיע לשער של 4.7-5 שקלים.
החשש שנבדק הוא כי זינוק חד בשער הדולר עלול לגרום לבנקים בעיית נזילות במט"ח. במקרה שכזה עשוי בנק ישראל להירתם לסיוע. נזכיר כי לבנק ישראל יתרות מט"ח גבוהות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, שאותן הוא יכול להעמיד הן לרשות הבנקים והן לחברות הביטוח. עם זאת, בנק ישראל צפוי לנצל את היכולת הזו רק כמוצא אחרון, במקרה שהדבר יאיים על יציבות המערכת הפיננסית.

באשר לבורסה לני"ע, היא ערוכה לאירוע של תרחיש קיצון. הבורסה אינה מתכוונת להפסיק את המסחר. במקרה של פגיעה בפעילות הבורסה בת"א, לבורסה יש מתקן גיבוי בנתניה. מדובר במתקן חדש וממוגן, שנחנך לפני כשנתיים וחצי (לפני כן המתקן החלופי של הבורסה היה ברעננה).
מבחינת הבורסה קיום מסחר רציף הוא ערך עליון בתדמית ובאמון של הבורסה כלפי המשקיעים. על כן כל עוד לא יהיה עוצר, שיכלול איסור יציאה מהבית, הבורסה מתכוונת להפעיל כרגיל את מערכות המסחר גם במקרה של אירוע קיצוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully