וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה - לא הזמן להכניס פאניקה לתיק ההשקעות

בני שהינו

20.11.2012 / 15:10

אולי בניגוד לצפוי הבורסה הישראלית מגיבה באיפוק לסבב האלימות האחרון בדרום הארץ. בני שהינו סבור כי על המשקיעים להיזהר ולקבל החלטות שקולות בזמן זה

מבצע "עמוד ענן" מטריד בוודאי את אזרחי ישראל, וגם עיני העולם נשואות לעבר ההתפתחויות. התגובה הטבעית והראשונית של כולנו היא כמובן להיערך למציאות בתנאי אי וודאות בכל תחומי החיים, ובכלל זה גם ברמה הכלכלית.

אולי תופתעו לדעת, אבל דווקא הבורסה, שכל כך רגישה בדרך כלל לשינויים פסיכולוגיים של הסוחרים, נשארה עד כה מחוץ למלחמה ואפילו הפתיעה בעליות נאות. אפילו מחירי הנפט בניו יורק עלו בסיכום שבועי באחוז אחד בלבד, ל-86.92 דולר לחבית, מה שמעיד על כך שהעולם לא חרד מפני התלקחות כלל אזורית במזרח התיכון. נזכיר, שבתקופות עימות ומלחמה אחרות, נטה הזהב השחור לתנודתיות ותזזיתיות בהיקף של יותר מאחוז אחד לכאן או לכאן, כפי שאנו חווים כעת.

העולם, כנראה, מוטרד בימים אלה יותר מהאטה כלכלית גלובלית, ואם לא יוסדר בקרוב נושא ה"צוק הפיסקאלי" בארצות הברית, אזי ייתכן שנראה בקרוב מאוד קיצוץ משמעותי בתקציבה של ממשלת ארה"ב שיכניס את כל העולם להאטה מסוימת.

אז מה עושים עם תיק ההשקעות?

בחודשים האחרונים היינו עדים למצב של חוסר ודאות בעולם סביב הסוגייה האירנית והשלכותיה האפשריות על שוק ההון המקומי. אולם, עם הבחרו של אובמה לכהונה נוספת בארה"ב, ירדה הסוגייה האירנית מהכותרות הכלכליות. את מקומה כעת תפסו האירועים הבטחוניים בדרום (ולאחרונה גם במרכז) הארץ. אלה החזירו את חוסר הוודאות והחשש בקרב משקיעים וגררו את הבורסה לסכם את שבוע המסחר האחרון בירידה של כ-3% במדדים המובילים. הירידות נבעו ככל הנראה מפעולות שנעשו תחת לחץ לאור המצב הביטחוני ויש שיכנו זאת אפילו חוסר רצון לקחת סיכונים.

אולם יציאה מהירה מהבורסה לאור מלחמה אין פירושה בהכרח הורדת הסיכון. אנו מאמינים שבתקופות של חוסר ודאות, הדבר הכי נכון הוא דווקא לא לבצע שינויים בתיק ההשקעות שלנו. על פי מחקרים ומניסיון העבר אנו למדים, כי משקיעים שביצעו שינויים תכופים בתקופות שכאלה, יצאו בסופו של דבר כששכרם בהפסדם. כך לדוגמא, אנשים שבחרו למכור את תיקיהם ביום חמישי האחרון לאחר תחילת המבצע, ספגו הפסד מיותר בימים שלאחר מכן. זאת למרות שהבורסה הישראלית דווקא הפגינה בגרות ולא צללה כלפי מטה מהאפקט הפסיכולוגי.

נזכיר עוד, שבעימות הנוכחי מצבה של ישראל שונה מזה שהיה בסיבובים האחרונים בדרום - ההגנה האקטיבית מטילים ורקטות שמספקת "כיפת ברזל", וההתקפות הנקודתיות והמדויקות בעזה, הביאו את העימות והאירועים לכדי החלה בקרב הציבור והדבר בא לידי ביטוי גם בבורסה. כך גם קרה בימיה הראשונים של מלחמת לבנון השנייה, אז השווקים הגיבו בפאניקה יתרה ורק קרי הרוח ידעו לנצל את האי ודאות ולשמר את כספם ואף לעיתים להרוויח מכך. להערכתנו, גם בימים הקרובים תמשיך המגמה בשוק ההון הישראלי להיות מושפעת יותר מהנעשה בעולם ופחות מהסלמה ביטחונית ברמה כזו או אחרת.

ואם אני בדיוק בונה לי תיק השקעות חדש?

בימים של אי וודאות וחוסר יציבות ביטחונית, מומלץ להיכנס לשוק דרך מדדי מניות (תעודות סל) כגון מדד ת"א 100 ות"א 25 ולא דרך מניות באופן ישיר. תעודת הסל יקנו הגנה מסוימת על התנודתיות שקיימת במניות באופן ישיר אך עדיין ישאירו אותנו חשופים לעליות בשוק במידה ותתחזק מגמת העלייה.

והכי חשוב לזכור תמיד: לאיש אין יכולת אמיתית לחזות באופן מדויק את העתיד, והדבר נכון גם לגבי המסכים הירוקים או האדומים של שוק ההון. לכן, בימים של תנודתיות ועמימות, חשוב לשמור על קור רוח, לא להגיב בפאניקה, וכך לשמור על הכסף שלנו.

בני שהינו, מנכ"ל הון ליין – שירות ניהול חסכונות בהתאמה אישית למשקי הבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully