וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן הראשי באוצר: הפגיעה במשק נמוכה

אדריאן פילוט

21.11.2012 / 20:08

מיכאל שראל: "מסתובבים כל מיני מספרים לגבי הנזקים האפשריים של מבצע 'עמוד ענן' ואני מציע לא להתייחס אליהם כי הם כוללים מרכיבים שאינם קשורים למבצע"

"מסתובבים כל מיני מספרים לגבי הנזקים האפשריים של מבצע "עמוד ענן", ואני מציע לא להתייחס אליהם כי הם כוללים מרכיבים שאינם קשורים למבצע, כגון הצטיידות לטווח ארוך". כך אומר היום (ד') הממונה על הכלכלה והכנסות המדינה באוצר, מיכאל שראל, בראיון בלעדי ל"גלובס". שראל הוא הבכיר הראשון באוצר שמתראיין מאז תחילת המבצע.
לדבריו, העלויות מתחלקות לכמה רבדים: הראשון מתייחס לנזקי הרכוש שמטופלים על ידי קרן רכוש של רשות המסים. נציין, כי אתמול חשף "גלובס" הערכות של בכירי רשות המסים לפיהם עד כה מדובר בנזקים קטנים שנאמדים בכ-30 ועד 40 מיליון שקל. הרובד השני, אומר שראל, הוא העלויות הצבאיות שלחלקן אין השלכות תקציביות ישירות, אך לחלקן כן כאמור, כדוגמת מילוי מלאים של צה"ל.

שראל מסביר כי קבוצת הביקורת המדויקת הייתה מלחמת לבנון השנייה, "שאנו יודעים בדיוק מה קרה שם ומה הייתה ההשפעה. נרשמה ירידה של 7% בצמיחת התוצר במונחים שנתיים (כלומר, במקום צמיחה של 5%, נרשמה צמיחה שלילית של 2%). עם זאת, מיד לאחר המלחמה - ברבעון הרביעי של 2006 ובשני הרבעונים הראשונים של 2007 - נרשמה צמיחה מאוד מהירה שפיצתה על אובדן התוצר", אומר שראל שמזכיר כי אז היה מדובר בחמישה שבועות של לחימה, כאשר מבצע "עמוד ענן" נכנס היום ליומו השמיני ולא נראה כי יגיע אפילו למחצית מהמלחמה בצפון.

"האינטנסיביות של הפגיעה במשק כעת נראית נמוכה הרבה יותר. אני מדבר על פחות מחצי הפגיעה של מלחמת לבנון השנייה. כלומר, ירידה בצמיחה של פחות מ-3% ואפילו 2%. גם אם המבצע יימשך 5 שבועות, תרחיש מאוד פסימי, ההשפעה תהיה הרבה יותר קטנה ולא דרמטית. היקף העובדים והמפעלים שמושבתים על רקע הלחימה הוא קטן יותר; הנמלים פתוחים; אינטל, מפעלי ים מלח וכי''ל פועלים כרגיל, כך שאין פגיעה בייצוא. כך שהפגיעה מאוד נמוכה ואיננה מהווה בעיה מאקרו-כלכלית משמעותית". לדבריו, הפגיעה צפויה להתרכז ברבעון הרביעי ב-2012 והיא תפוצה ברבעונים שלאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully