וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המבצע: מי אחראי לפצות את האזרחים?

חן מענית ויובל אזולאי

22.11.2012 / 8:45

מבצע עמוד ענן הסתיים והותיר אחריו פגיעות רבות בבתים. במקרה של פגיעה ברכוש אמונה מחלקת פיצויי פעולות איבה ברשות המסים על קביעת גובה הפיצוי. כל מה שצריך לדעת

במקרה של פגיעה ברכוש, אמונה מחלקת פיצויי פעולות איבה ברשות המסים על הערכת הנזק וקביעת גובה הפיצוי. לאחר פעולת איבה אמורים אנשי מחלקת הפיצויים להגיע לאזור הפגיעה בלוויית שמאים ומהנדסים ולאמוד את הנזק.

- במקרה של פגיעה בבית מגורים, איך נקבע גובה הפיצוי?

המדינה מפצה על נזק שנגרם למבנה על-פי שמאות של אנשי מקצוע מטעם קרן הפיצויים. הפיצוי על חפצי בית מתבצע לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" וגודל המשפחה. שווי הפיצוי נקבע בהתאם לשווי התיקון. במקרה שלדעת מנהל מס רכוש החפץ אינו ניתן לתיקון - שווי הפיצוי יהא בהתאם לשוויו של חפץ ביתי דומה חדש במקומו.

בכל מקרה, אין זכאות לפיצוי בגין אובדן כסף מזומן והמחאות, תכשיטים וחפצי אמנות שנפגעו.

- במקרה של פגיעה במרחב ציבורי, על איזה רכוש ניתן הפיצוי?

בעלי כלי רכב שניזוקו יפנו לעובדי מחלקת הפיצויים לצורך אומדן הנזק ויופנו מיידית לתיקון הנזק בכל מוסך שייבחרו, ובתנאי שהשמאי מטעם מחלקת פיצויים יאשר את התיקון לפני ביצועו .

במקרה של פגיעה בחפצים אישיים של עובר אורח, הוא זכאי לפנות לאנשי מחלקת הפיצויים. השתדלו להציג את החפצים שנפגעו על מנת שניתן יהיה לבצע הערכה לנזק שנגרם.

- במקרה של פגיעה בעסק או במפעל, איך נקבע הפיצוי על הפגיעה בציוד ובמלאי?

כיסוי הנזקים של ציוד עסקי שנפגע הנו בהתאם לשווי השוק של הציוד (שווי ממוכר מרצון לקונה מרצון בשוק החופשי), במצבו לפני הפגיעה. עליכם להוכיח את בעלותכם על התכולה שנפגעה.

הפיצוי על נזק למלאי שנפגע יינתן בהתאם לשווי העלות שלו (ללא מע"מ) לאחר שהמצאתם הוכחות כי המלאי היה בבעלותכם.

להוכחת הנזק עליכם להמציא רשימת ציוד/מלאי שנפגע, דוחות כספיים או מסמכים המעידים כי הציוד/המלאי בבעלותכם (חשבוניות רכישה, דוחות מלאי מאושרים על-ידי רואה חשבון וכיו"ב). את כל החומר יש להעביר לשמאים המועסקים על-ידי רשות המסים.

רשות המסים ממליצה שלא לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ אחר שנמצא בעסק, ללא תיאום מוקדם עם שמאי קרן הפיצויים.

בכל מקרה, אין זכאות לפיצוי בגין אובדן (או גניבה) של כסף מזומן והמחאות שנפגעו

- מי משלם את המשכורת לעובדים שנמנעה עבודתם?

במקומות שבהם נאסרה עבודה לפי הוראות פיקוד העורף, העובד יהיה זכאי לתשלום שכרו לפי שיעורים שנקבעו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים.

- האם אפשר לפטר עובד שלא מגיע לעבודה עקב מצב חירום?

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום אוסר על מעסיקים לפטר עובדים, שנעדרו ממקום עבודתם כאשר ההיעדרות נובעת מהוראה של פיקוד העורף.

- איך משפיעה על עובדים העובדה שמקום עבודתם הוכרז כמפעל חיוני?

עובדים במפעל חיוני חייבים להתייצב לעבודה בשעת חירום, ואינם זכאים לקחת חופשה. בין העובד למעביד מתקיימים יחסי עובד-מעביד, אך לא יחולו הוראותיהם של אחדים מדיני העבודה, לרבות חוק שעות עבודה ומנוחה וחוק עבודת נשים. מכאן שבשעת אסון לאומי מותר להעסיק עובדים במפעל חיוני גם בשבת ובחג ואין הגבלה על כמות השעות הנוספות.

- איזה הקלות חלות על מעסיקים במצב חירום?

בהתאם לחוק שיקים ללא כיסוי, המפקח על הבנקים רשאי לקבוע כי לא יוגבלו חשבונות בנק בשל המחאות שסורבו למשך עד 90 ימים.

בנוסף, מומלץ לבדוק עם רשות המסים אילו הקלות חלות על בעלי עסקים, כגון אי-הטלת קנסות ואי הפעלת הליכי גבייה, דחיית מועד תשלום המסים ובדיקת זכאות לפיצויים.

- האם צריך להשתתף בהוצאות הנסיעה של עובד שהעתיק את מקום מגוריו באופן זמני בשל מצב החירום?

תשלום הוצאות נסיעה ניתן לפי מחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית ממקום המגורים של העובד למקום עבודתו. שינוי מקום המגורים, גם באופן זמני, מצדיק שינוי מתאים בהחזר הוצאות הנסיעה. צו הרחבה בעניין החזר הוצאות נסיעה קובע תקרה להחזר.

- האם אפשר להכריח אישה בהיריון או אימא להתייצב במקום העבודה שהוכרז כמפעל חיוני?

החובה להתייצב לעבודה במפעל חיוני אינה חלה על אישה הנמצאת בהריון או בשנה שלאחר לידה. לגבי עובדת שלה ילדים הנתונים לטיפולה, יובאו בחשבון בעת הגיוס הקשיים העלולים להיגרם לאשה בטיפולה בילדיה ובדאגה להם.

- האם אפשר להכריח עובד חולה להתייצב לעבודה במפעל חיוני?

עובד המבקש להיעדר מחמת מחלה ולא קיבל אישור ממעבידו יכול לבקש בדיקה רפואית בפני רופא שמונה לכך על-ידי משרד התמ"ת, ורק לרופא זה יש סמכות לפטור את העובד מעבודה עקב מצב בריאותו.

  • עוד באותו נושא:
  • עמוד ענן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully