וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "עמוד ענן לא הזיק לכלכלת ישראל"

בשידו המיוחד של וואלה! חדשות אמר שר האוצר כי אינו יודע אם מערכת הביטחון תקבל תוספת תקציב בעקבות המבצע, אך הבהיר שאין לו השלכות כלכליות חמורות. "העלות למדינה קטנה"

כלכלת ישראל עברה את מבצע "עמוד ענן" בשלום, כך אמר היום (חמישי) שר האוצר יובל שטייניץ בשידור וואלה! חדשות. בתשובה לשאלה האם צפוייה הגדלה של תקציב הביטחון בעקבות המבצע אמר שטייניץ כי "לא יודע עדיין. מדובר במבצע, לא בפעולה כוללת ואני לא רוצה להיכנס לדיונים תקציביים - זמנם יגיע. אני רק יכול לומר בזהירות שלשמחתי, לא רק שאין נזק משמעותי למדינת ישראל, זה גם לא אירוע מקרו-כלכלי מבחינה תקציבית. כלכלת ישראל תעבור אותו בשלום". שטייניץ אמר כי הוא עוקב אחר התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, השלישייה והתשיעייה. "התנהלות ראש הממשלה גם בתחום הביטחוני היתה עם מטרות מוגדרות, בלי התלהמות, עם מטרות שקולות, וכך גם הניהול המדיני, השיחות עם מנהיגי העולם, העובדה שקיבלנו תמיכה", אמר שטייניץ.

- כמה עלה המבצע?

"בפן האזרחי, הודעתי שאנו פורשים כיפת ברזל כלכלית מעל יישובי הדרוום. דחינו תשלומי מסים. נשלם את שכרו של מי שנעדר בגלל המצב מהעבודה, נפצה עסקים קטנים כמו שנעשה בעופרת יצוקה. הפיצויים ברובם גם רכוש וגם נזקי היעדרות הם מקרן מיוחדת שכבר קיימת "קרן מס רכוש" ולכן העלות על המדינה קטנה מאוד. המדינה עומדת בגאווה מול המבצע. לא הורידו את דירוג האשראי. המשקיעים הזרים הודיעו שהם נשארים פה. הצלחנו ליצור כלכלה יציבה וגם לגבות אותה במהלך המבצע".

- התמיכה שלך בהתנתקות אתה שלם איתה עכשיו?

תמכתי בזמנו בהתנתקות אבל עמדתי על דבר שלא בוצע: הובלתי את ההתנגדות להפקרת ציר פילדלפי. לצערי היה רוב נגד. היום כולם מבינים שאם היינו נשארים בציר, זה לא היה פשוט, אבל לא היינו מגיעים למצב שטילי פאג'ר מאיימים על תל אביב וירושלים, טילי נ"מ ורקטות..

- עד כמה אתה חושב שזו הייתה טעות לא לעשות את המהלך להיכנס קרקעית?

מבחינה אטרטגית, ללא קשר לירי, ישראל לא יכולה להשלים עם מערך צבאי אירני רקטי בלב ארץ ישראל המערבית. דוקטרינת בן גוריון קבעה שלא יקום בין הירדן לים גורם צבאי עוין. יחד עם זה, המצבע נועד להרתיע, לגבות מחיר כבד, וככזה הוא היה מבצע מוצלח מאוד, במידה רבה מיצה עצמו. הכרזנו מראש שמטרת המבצע היא לגבות מחיר ולהרתיע. חמאס ספג מכה שלא הייתה כמוה מה שנים. מספר הטילים בעזה הוא בערך מחצית מלפני המבצע. התעשייה הצבאית החמאסית חוסלה. בנייני הממשל שם הושמדו.

שטייניץ התייחס גם לסוגיית פתיחת המעברים ואמר כי "אם יהיה שקט מוחלט, ואני לא יודע אם זה יהיה, נוכל להקל בחלק מהדברים. אם לא יהיה טרור, אולי נוכל להקל. יחד עם זאת, אני רוצה להדגיש שחמאס חטף מכה חריגה וכואבת. הם יחשבו 7 ו 77 פעם לפני שהם ישגרו שוב רקטות אל ישראל. מי שמסתכל על העובדות בשטח רואה תוצאה חדה וברורה. כמבצע לגביית מחיר וחיזוק ההרצעה זה היה מצוין".

- אתה מחמיא לשר הביטחון?

אני מחמיא קודם כל לראש הממשלה, הוא זה שמקבל את ההחלטות. שר הביטחון מייעץ לראש הממשלה. מי שרואה את כל מערכת השיקולים זה ראש הממשלה.

- שר הביטחון עשה עבודה טובה?

נכון. המבצע נוהל מבחינה ביטחונית בצורה הטובה ביותר. כל הגופים פעלו בצורה יוצאת מן הכלל. יש עוד שני רכיבים חשובים למבצע: כיפת הברזל המדינית וכיפת הברזל הכלכלית: חיזוק הרשויות, האזרחים בדרום, גיבוי העסקים, גם הדברים הללו מתנהלים במהירות, ביושר וביעילות.

המבצע לא גרם לשר האוצר חששות ביחס לבחירות הפנימיות בליכוד ולבחירות הכלליות המתקרבות. "אני רואה דבר אחד מאוד בולט בליכוד ובכלל אצל האזרחים - בסוף יש את מבחן התוצאה: ישראל היא המדינה המערבית היחידה שהצליחה להתאושש מהמשבר, למנוע אבטלת המונים של מיליונים. מדינת ישראל היא לא סתם יצאה יותר טוב מהמשבר - משנת 2010 היא מקום ראשון בצמיחה וביצירת מקומות עבודה חדשים. האזרחים מעריכים את המאמצים הללו. גם בליכוד מעריכים מאוד את המאבק האדיר שביצעתי בוועדת ששינסקי - 400 מיליארד שקלים לטובת מדינת ישראל ואזרחיה. כבישים ורכבות בפריפריה שלא היו מעולם". שטייניץ הוסיף כי "ברור שיש עוד מה לתקן. תפקידי לא הכי קל ולא הכי פופולרי, אבל אני חושב שכל אדם שעיניו בראשו רואה מה קורה בעולם ומבין שניהלנו כאן מדיניות כלכלית טובה יותר ששמרה על האזרחים מהקטסטרופה שהייתה במדינות האחרות במערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully