וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ לוואלה!: "נפרוש כיפת ברזל כלכלית בדרום"

במשדר מיוחד לסיום מבצע "עמוד ענן" שיבח שר האוצר את התנהלותם של נתניהו וברק. הוא אמר כי אינו יודע אם מערכת הביטחון תזכה בתוספת תקציב, אך כי "העלות של המבצע קטנה"

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! חדשות

"כלכלת ישראל עברה את מבצע 'עמוד ענן' בשלום", כך אמר הבוקר (חמישי) שר האוצר יובל שטייניץ במשדר וואלה! חדשות. בתשובה לשאלה האם צפויה הגדלה של תקציב הביטחון בעקבות המבצע אמר שטייניץ כי "אני לא יודע עדיין. מדובר במבצע, לא בפעולה כוללת, ואני לא רוצה להיכנס לדיונים תקציביים - זמנם יגיע. אני רק יכול לומר בזהירות שלשמחתי, לא רק שאין נזק משמעותי למדינת ישראל, זה גם לא אירוע מקרו-כלכלי מבחינה תקציבית. כלכלת ישראל תעבור אותו בשלום".

שטייניץ ציין לשבח את תפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בימי המבצע. "התנהלותו, גם בתחום הביטחוני, הייתה עם מטרות מוגדרות, בלי התלהמות, עם מטרות שקולות, וכך גם הניהול המדיני, השיחות עם מנהיגי העולם, ולראיה - העובדה שקיבלנו תמיכה", אמר שטייניץ. באופן מפתיע, כאשר נשאל על כך, הסכים שטייניץ לומר גם מילה טובה גם על שר הביטחון אהוד ברק. לשאלה אם הוא מחמיא גם לו, השיב: "אני מחמיא קודם כל לראש הממשלה, הוא זה שמקבל את ההחלטות. שר הביטחון מייעץ לראש הממשלה. מי שרואה את כל מערכת השיקולים זה ראש הממשלה. גם שר הביטחון עשה עבודה טובה".

במקביל, הבטיח שר האוצר כי הממשלה תפצה את תושבי הדרום שנפגעו בלחימה. "בפן האזרחי, הודעתי שאנו פורשים כיפת ברזל כלכלית מעל יישובי הדרוום. דחינו תשלומי מסים. נשלם את שכרו של מי שנעדר בגלל המצב מהעבודה ונפצה עסקים קטנים כמו שנעשה ב'עופרת יצוקה'", אמר שטייניץ. לדבריו, "הפיצויים ברובם, גם רכוש וגם נזקי היעדרות, מגיעים מ'קרן מס רכוש', ולכן העלות למדינה קטנה מאוד. המדינה עומדת בגאווה מול המבצע. לא הורידו את דירוג האשראי. המשקיעים הזרים הודיעו שהם נשארים פה. הצלחנו ליצור כלכלה יציבה וגם לגבות אותה במהלך המבצע".

"המבצע נוהל מבחינה ביטחונית בצורה הטובה ביותר", הוא אמר, "אבל יש עוד שני רכיבים חשובים למבצע: כיפת הברזל המדינית וכיפת הברזל הכלכלית: חיזוק הרשויות, האזרחים בדרום, גיבוי העסקים. הדברים הללו מתנהלים במהירות, ביושר וביעילות".

שטייניץ התייחס גם לבחירות הפנימיות בליכוד ולבחירות הכלליות המתקרבות. "אני רואה דבר אחד מאוד בולט בליכוד ובכלל אצל האזרחים - בסוף יש את מבחן התוצאה: ישראל היא המדינה המערבית היחידה שהצליחה להתאושש מהמשבר, למנוע אבטלת המונים של מיליונים. מדינת ישראל לא סתם יצאה יותר טוב מהמשבר - משנת 2010 היא מקום ראשון בצמיחה וביצירת מקומות עבודה חדשים. האזרחים מעריכים את המאמצים הללו. גם בליכוד מעריכים מאוד את המאבק האדיר שביצעתי בוועדת ששינסקי - 400 מיליארד שקלים לטובת מדינת ישראל ואזרחיה. כבישים ורכבות בפריפריה שלא היו מעולם". שטייניץ הוסיף כי "ברור שיש עוד מה לתקן. תפקיד שר האוצר הוא לא הכי פופולרי, אבל אני חושב שכל אדם שעיניו בראשו רואה מה קורה בעולם ומבין שניהלנו כאן מדיניות כלכלית טובה יותר ששמרה על האזרחים מהקטסטרופה שהייתה במדינות האחרות במערב".

חמאס חטף מכה חריגה וכואבת

שר האוצר התייחס במשדר גם לעובדה כי תמך בזמנו בתכנית ההתנתקות. הוא הדגיש כי ביקש להשאיר נוכחות צבאית בציר פילדלפי. "לצערי, היה רוב נגד. היום כולם מבינים שאם היינו נשארים בציר, זה לא היה פשוט, אבל לא היינו מגיעים למצב שטילי פאג'ר מאיימים על תל אביב וירושלים". בהתייחס לשאלה האם היה נכון להימנע מפעולה קרקעית אמר השר: "מבחינה אטרטגית, ללא קשר לירי, ישראל לא יכולה להשלים עם מערך צבאי אירני רקטי בלב ארץ ישראל המערבית. דוקטרינת בן גוריון קבעה שלא יקום בין הירדן לים גורם צבאי עוין. יחד עם זה, המבצע נועד להרתיע, לגבות מחיר כבד, וככזה הוא היה מבצע מוצלח מאוד, ובמידה רבה מיצה את עצמו. הכרזנו מראש שמטרת המבצע היא לגבות מחיר ולהרתיע. חמאס ספג מכה שלא הייתה כמותה כמה שנים. מספר הטילים שנותרו בעזה הוא בערך מחצית מאשר לפני המבצע. התעשייה הצבאית החמאסית חוסלה. בנייני הממשל שם הושמדו".

באשר לפתיחת המעברים, הישג לכאורה של חמאס, אמר שטייניץ כי "אם יהיה שקט מוחלט, ואני לא יודע אם זה יהיה, נוכל להקל בחלק מהדברים. יחד עם זאת, אני רוצה להדגיש שחמאס חטף מכה חריגה וכואבת. הם יחשבו פעמים רבות לפני שהם ישגרו שוב רקטות אל ישראל. מי שמסתכל על העובדות בשטח, רואה תוצאה חדה וברורה. כמבצע לגביית מחיר וחיזוק ההרצעה זה היה מצוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully