וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר על שהייה בבית בעמוד ענן? רק לבן זוג אחד

שי ניב

27.11.2012 / 12:24

על פי מתווה ההסכם שגובש בין ההסתדרות לרשות המסים, רק בטווח של עד 7 ק"מ מהרצועה שני בני הזוג זכאים לפיצוי במידה ונשארו בביתם. רק מעסיק שישלם לעובדיו יזכה לשיפוי

ההסתדרות צפויה לחתום הערב (ג') על הסכם עם רשות המסים ולשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, שלפיו העובדים ובעלי העסקים בדרום יפוצו בגין אבדן ימי עבודה או ירידה בפעילות העסקית במהלך מבצע "עמוד ענן".

על פי המתווה שגובש במהלך הלילה, שדומה מאוד לעיקרון שנקבע לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, רק מעסיק שישלם שכר מלא לעובדיו יהיה זכאי לשיפוי מטעם המדינה.

"יש התניה ברורה בין שכר העובדים לפיצוי שמקבל המעסיק", אמר היום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן, שניהל את המו"מ מטעם ההסתדרות. לדבריו, "מי שרוצה לקבל, בצדק, את הפיצויים, לא יוכל שלא לשלם את השכר לעובדים".

עובדים בטווח של עד 7 קילומטרים מרצועת עזה יקבלו פיצוי מלא גם אם שני בני הזוג במשפחה לא הגיעו לעבודה, וזאת בשל הוראות פיקוד העורף להיצמד למרחבים מוגנים. באשר לטווח של 7-40 קילומטרים מהרצועה, נקבע כי הפיצוי יינתן רק בגין אחד מבני הזוג במשפחה שבה ילדים עד גיל 14. זאת משום שפיקוד העורף הורה שלא לקיים לימודים במוסדות החינוך, אולם נמנע מהוראה דומה באשר למקומות עבודה. הסדר דומה הנוגע לפיצוי אחד מבני הזוג ניתן לפני כשנה, במסגרת סבב הסלמה קודם בדרום. יצוין כי בעבר היו מעסיקים שהעניקו לעובדיהם שכר מלא מבלי לבדוק האם בן או בת הזוג הגיעו לעבודה או לא.

מתווה ההסכם קובע כי הפיצוי למעסיקים יינתן לפי אחד משלושה מסלולים, בהתאם לבחירת בעל העסק: מסלול לפי שכר העובדים, מסלול לפי מחזור ומסלול לפי הוצאות. בכל מקרה, כאמור, הפיצויי יינתן רק לאחר תשלום השכר לעובדים. ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר את המתווה המוסכם ולאחר החתימה הרשמית הערב אמור משרד התמ"ת להעניק להסכם תוקף של חוק מחייב.

כמו בסבבי הסלמה קודמים בדרום, לא ניתנה הדעת למקרים שבהם ישנו מרחק רב ממקום המגורים למקום העבודה, כאשר הנסיעה כולה בטווח הרקטות. עובד שמתגורר באשדוד ומועסק בבאר שבע, למשל, נדרש לנסוע שעה שלמה בתוך טווח הרקטות, כאשר לעתים המשמעות היא "חוויה" של 5 אזעקות או יותר ונפילות של עשרות רקטות באזור. ככלל, נדמה כי בעוד שעובדים חזקים יחסית מבחינה כלכלית יכולים להרשות לעצמם להישאר בבתים או לנסוע צפונה גם אם בן או בת הזוג לא הלכו לעבודה, סביר להניח כי עובדים חלשים יותר, על סמך מנגנון הפיצוי שכבר גובש בעבר, ייאלצו להגיע לעבודה למרות הסיכון הביטחוני.

בהסתדרות הסבירו היום כי מדובר בהסכם הטוב ביותר שניתן היה להשיג במסגרת המגעים בין הצדדים, וכי משרד האוצר סירב לגבש מנגנון קבוע שיופעל בסבבי הסלמה עתידיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully