וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חקירת דנקנר: גובר הלחץ להסדר חוב

רון שטיינבלט

29.11.2012 / 9:25

אי.די.בי מסרבת להיכנס למו"מ על הסדר חוב, מחשש כי הדבר יתפרש כאילו היא אינה עומדת בהתחייבויותיה. המסחר באג"ח מעיד על סיכוי נמוך להזרמת הון נוסף לחברה

חקירת רשות ני"ע שנחשפה שלשום, ושבמסגרתה חשוד נוחי דנקנר, בעל השליטה והיו"ר באי.די.בי אחזקות (1355 -0.73%), ב"פעילות תרמיתית" במהלך גיוס ההון שביצעה החברה בחודש פברואר, הייתה ככל הנראה הקש ששבר את מחזיקי האג"ח של החברה, בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל.

אם עד עתה העניק השוק פרמיה לאג"ח אי.די.בי אחזקות ביחס לשווי הנכסים של החברה, בשל ההערכה שדנקנר יצליח להביא משקיעים שיזרימו לאי.די.בי כסף חדש, הרי שלפחות על פי המסחר היום, חקירת הרשות הורידה משמעותית את הסיכוי להתרחשות אירוע שכזה.

ירידות שערים חדות נרשמו היום בסדרות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, ו"מנתק הזרם" הופעל בניירות אלה לעתים תכופות, בשל עוצמת הירידות. היום צנחו אג"ח אי.די.בי אחזקות ב 14.9%-18.5%, והן נסחרות במחיר של 34-21 אגורות בטווח תשואה של 75%-390%. מניית החברה ירדה אתמול ב-10.2%, והשלימה ירידה דו-יומית של 18.5%.

בעוד פחות מחודש צריכה אי.די.בי לפרוע תשלום ריבית למחזיקי אג"ח ד', בהיקף של כ-65 מיליון שקל. האג"ח מסדרה זו מהוות כ-75% מחוב האג"ח של אי.די.בי אחזקות. החברה עצמה מעוניינת לבצע את התשלום מקופתה, המכילה היום כ-200 מיליון שקל.

נציגות מחזיקי האג"ח, המורכבת מפסגות, אקסלנס, הראל וקופות גילעד, מעוניינת שתשלום הריבית יבוצע ע"י הזרמת הון חיצונית, בדיוק כפי שבוצע תשלום הקרן למחזיקי אג"ח ב'. היקף פירעון הקרן לאג"ח אלו, אשר היה אמור להיות משולם בחודש ספטמבר, הועבר אל מחזיקי אג"ח ב' באחרונה, לאחר שהושלמה הנפקת הזכויות באי.די.בי, שבמסגרתה גייסה החברה כ-41 מיליון שקל.

מרבית הסכום גויס מגנדן, החברה שבאמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי אחזקות, וזאת לאחר שאדוארדו אלשטיין השקיע בה כ-25 מיליון דולר בחודש ספטמבר, בתמורה ל-10% ממניותיה. כמו כן קיבל אלשטיין אופציה להשקיע 75 מיליון דולר נוספים בחברה.

ההצעה של אי.די.בי

כדי שתשלום הריבית יבוצע שוב באמצעות הנפקת זכויות בהשתתפות גנדן, צריך אלשטיין לממש את האופציה, ולקבל את אישור המפקח על הביטוח באוצר (בשל החזקתה של אי.די.בי בחברת כלל ביטוח). לאחר ההשקעה, אם תתבצע, יצטרך דנקנר להגיע להסכמות עם הבנקים לגבי היקף הסכום שאותו "יוריד" לאי.די.בי אחזקות, שכן לגנדן עצמה יש חובות של למעלה מחצי מיליארד שקל לבנקים לאומי ומזרחי-טפחות.

בשל העובדה כי לתהליך זה (אם אכן יתרחש) יידרש למעלה מחודש לכל הפחות, הרי שאי.די.בי אחזקות לא תספיק לשלם את החוב בדרך זו. לכן הגישה החברה, המנוהלת על-ידי חיים גבריאלי, הצעה מעניינת למחזיקי האג"ח: היות שסדרה ד', אשר אמורה לקבל את תשלום הריבית הקרוב, מהווה כ-75% מכלל החוב למחזיקי האג"ח, יועמד ליתר הסדרות, המהוות 25%, סכום שמהווה רבע מהתשלום שישולם למחזיקי אג"ח ד'.

כך תתבטל הטענה ל"העדפת נושים" מצד יתר מחזיקי האג"ח, שכן הם מקבלים את חלקם מקופת המזומנים של החברה - אותו מצב שהיה מתקבל אם החברה הייתה נשלחת לפירוק.

אלא שנציגות מחזיקי האג"ח מסרבת לקבל את ההצעה של אי.די.בי, ודבקה בשני תסריטים: או הגדלת ההון העצמי של החברה באמצעות הזרמה חיצונית מצד דנקנר או גורם מטעמו, אשר ייתן אופק לחברה, או כניסה למו"מ על הסדר חוב. בתרחיש השני, אם גנדן או דנקנר לא יביאו הון חדש, יהפכו מחזיקי האג"ח לבעלי השליטה באי.די.בי.

בין נציגות מחזיקי האג"ח לבין ראשי אי.די.בי קיים מאבק, שאף גלש לפסים אישיים, ונציגות מחזיקי האג"ח תקפה את ההתנהלות העסקית של דנקנר לאחר שאי.די.בי ביקשה מנאמני האג"ח לבדוק ניגודי עניינים בקרב חברי הנציגות, ובראשם בית ההשקעות פסגות (המתנגד הקולני ביותר לדנקנר).

עקב כך, באי.די.בי לא מעוניינים לנהל כעת מו"מ על הסדר חוב (אפילו אם זה לא יכלול תספורת, אלא רק פריסה של החוב לטווח רחוק יותר), שכן כניסה למו"מ על הסדר עשויה לסמן שאי.די.בי לא עומדת בהתחייבויותיה, ולמעשה היא חדלת פירעון, וזאת בשעה שבקופתה יש מזומנים לפירעונות החוב, שיכולים להספיק בשלב זה עד יוני 2013.

בשל מצב עניינים זה, נראה שלא יהיה מנוס, ובית המשפט יצטרך להכריע בסוגיה. היות שאי.די.בי מתכוונת לבצע את התשלום מקופתה כסדרו, זימנו היום הנאמנים אסיפה של מחזיקי כלל סדרות האג"ח (מלבד סדרה ד') ליום ראשון, ובה יתבקשו המחזיקים להסמיכם להגיש צו מניעה כנגד ביצוע תשלום האג"ח הקרוב מקופת החברה, ואף לנקוט הליך של חדלות פירעון.

הנאמנים מפרטים מהו סעיף "חדלות הפירעון" - הגשת בקשה למינוי נאמן, בקשה לצו מניעה, בקשה לפירוק החברה או כל בקשה והליך אחר הנדרש לצורך הגנה על זכויות מחזיקי האג"ח.

עוד מבקשים הנאמנים לקבוע מועד שבו אי.די.בי תצטרך לעמוד בתנאים הבאים: קבלת התחייבויות בכתב של בעלי השליטה, או צד שלישי כלשהו, כי תשלום הריבית יבוצע עד סוף חודש ינואר 2013 ממקורות חיצוניים; וכן קבלת התחייבות כי סך של 200 מיליון שקל לפחות מסכום השקעתו העתידית של אלשטיין (כ-70% מהיקף הכסף שאמורה גנדן לקבל אם תמומש האופציה), יוזרמו ויושקעו בהון החברה. נוסף על כך דורשים הנאמנים כי ייחתם מתווה להסדר בין הנציגות, החברה ובעל השליטה. עקב הדברים הללו, מסתמן שההכרעה על עתידו של הקונצרן הגדול במשק תגיע לפתחו של בית המשפט.

לאי.די.בי אחזקות גירעון של 1.7 מיליארד שקל בהון עצמי, ועקב הפסדי הענק שצברה הקבוצה בשנתיים האחרונות נצברה לה יתרת עודפים שלילית לחלוקה, של כ-3 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully