וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: האבטלה תעלה והביקוש לדירות יירד השנה

29.11.2012 / 11:28

כלכלני הבנק מסבירים שהיצע הדירות החדשות מספיק לשנה ולא צפוי לחץ כלפי מעלה במחירים בשל ההאטה במשק. על פי ההערכות גם מחירי השכירות יילחצו מטה

העלייה באבטלה וההרעה בצמיחה במשק תפגע בביקושים לדירות - כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם. השבוע נודע כי התחלות הבנייה ירדו ב-20% מתחילת השנה ובמקביל הביקוש לדירות עלה בכ-10% באותה תקופה. כמו כן, נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מעידים על נטילת משכנתאות ב-4.2 מיליארד שקל בנובמבר, חרף מבצע "עמוד ענן" וההגבלות של בנק ישראל.

מגמות בשוק הנדל. גלובס
מגמות בשוק הנדל/גלובס

"הריבית הנמוכה על המשכנתאות תמשיך להוות גורם אשר מזין את הביקוש לרכישת דירות, כאשר המגבלות הרגולטוריות בשוק המשכנתאות יוכלו למתן במעט את השפעת הריבית", נכתב בסקירת לאומי. "ההאטה בפעילות הכלכלית אשר צפויה לבוא לידי ביטוי בעלייה מתונה בשיעור האבטלה תהווה גם כן גורם אשר עשוי למתן את הביקוש לרכישת דירות.

"מאפיין שתומך במידה רבה בביקוש לרכישת דירות בישראל הינו רמת החיסכון הגבוהה המאפיינת את משקי הבית ואשר מספקת את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה. כך, ביקוש זה מושפע במידה פחותה יותר מהשינויים ברמת השכר החודשי. לכן, רמת הביקושים הגבוהה לדירות נמשכת למרות ההאטה בפעילות הכלכלית המקומית, אשר באה לידי ביטוי בירידה של רכיבי הוצאה אחרים של הצריכה הפרטית של משקי הבית בישראל".

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, היצע הדירות החדשות מספיק ל-12.4 חודשים בהתחשב בקצב המכירות, מה שלטענת כלכלני לאומי תומך בירידה במחירי הדירות: "מדובר ברמה בה המלאי הקיים יכול להספיק לתקופה של כשנה קדימה. רמת חודשי היצע זו, אשר מאפיינת את השנה האחרונה, תומכת בהמשך התמתנות הלחצים לעליות מחירים".

מגמות בשוק הנדל. גלובס
מגמות בשוק הנדל/גלובס

יתרה מזאת, בלאומי טוענים כי "מאחר וסביבת חודשי ההיצע צפויה להמשיך ולהיות גבוהה גם בשנה הקרובה, לא צפויים לחצים לעליית מחירי הדיור". כמו כן, בבנק מעריכים כי מחירי השכירות יילחצו מטה בעקבות הירידה הצפויה במחירי הדירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully