וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירות תאגידיות: דין פיצוציה כדין בנק

עו"ד גיא נאמן

29.11.2012 / 15:55

כאשר דמויות מפתח בעולם הכלכלי מואשמות בעבירות תאגידיות זוכה הדבר להד תקשורתי נרחב. גיא נאמן מזהיר כי עבירות אלה לא נוגעות רק לתאגידים ציבוריים גדולים אלא גם לקטנים

לאחרונה נפתח משפטו של ‎‎דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, המואשם, בין היתר, במעשי מירמה והפרת אמונים. כיוון שכתבי אישום נגד דמויות מפתח בעולם הכלכלי זוכים לכיסוי תקשורתי נרחב, ניתן לחשוב שהדין הפלילי נעצר אצל החברות הציבוריות בלבד, אבל לא כך הם הדברים. חוק החברות וחוק העונשין הישראלי אינם מבחינים בין תאגיד פרטי לתאגיד ציבורי ובהתאם, חוק העונשין רווי בעבירות "תאגידיות" החלות גם על קברניטי התאגיד הפרטי.

כל קשת התאגידים

הבעיה היא, שבעלי תפקידים בחברות ותאגידים פרטיים אינם ערים לרגישויות ולסכנות הממשיות הכרוכות בניהול תאגיד. החוק קובע שורה של עבירות תאגידיות קשות, גם לנושאי המשרה בתאגיד עצמם, שהעונשים בצידן עלולים להגיע אף למאסר. כך למשל, מייסד, מנהל, חבר או פקיד של תאגיד, שרושם או שגורם לרישום פרט כוזב במסמך של התאגיד, בכוונה לרמות, צפוי לחמש שנות מאסר. חוק העונשין קובע סנקציות קשות על נושא משרה בכיר או עובד אחר של תאגיד, שעשה דבר הפוגע ביכולתו של התאגיד לקיים את התחייבויותיו, או בדרך הפוגעת בניהול תקין של עסקיו. הדבר תופס גם לגבי עובד אשר נהג אגב מילוי תפקידו במרמה או בהפרת אמונים הפוגעת בתאגיד.

חוק החברות הישראלי מפרט את חובת האמונים של נושא המשרה וקובע כמה כללים ברורים, שהינם בלתי ניתנים להתנייה. לדוגמא, נושא משרה יימנע מכל פעולה שיש בה ניגוד עניינים או תחרות עם עסקי החברה; ימנע מניצול הזדמנות עסקית של החברה במטרה להשיג טובת הנאה לעצמו או לאחר; יגלה לחברה כל ידיעה וימסור לה כל מסמך הנוגעים לענייניה שבאו לידיו בתוקף מעמדו בחברה.

עוד קובע חוק החברות שורה של הוראות, שהפרתן מהווה הפרה של חובת האמונים, על השלכותיה הפליליות, כגון: מקרה בו דירקטור לא הפעיל שיקול דעת עצמאי בהצבעה בדירקטוריון או היה צד להסכם הצבעה; דירקטור שהפר את חובת הגילוי כנדרש בקשר למינויו וכהונתו; נושא משרה שקיבל התחייבות לשיפוי או ביטוח עקב הפרת חובת אמונים כלפי החברה; נושא משרה שלא גילה עניין אישי בעסקה קיימת או מוצעת של החברה – וזאת בלא דיחוי ולא יאוחר מישיבת הדירקטוריון שבה נדונה העסקה לראשונה.

חשוב להבין, אם כן, כי עבירות קשות אלו חלות על כל קשת התאגידים, החל בתאגידי הענק ובתוכם הבנקים, המשך בתאגידי הביניים, וכלה בחברות המפעילות עסקים משפחתיים או אחרים, ואפילו פיצוציה שהתאגדה כחברה. מוטב, אפוא, כי כל הנהנים מיתרונות החוק בהתאגדות כחברה, ילמדו אותו בתבונה וינהגו בו במשנה זהירות ורגישות, תוך הנהגת כללי ממשל תאגידי ראוי.

הכותב הינו שותף במשרד נאמן, צפורי, קינן ושות', המתמחה בדיני תאגידים וניירות ערך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully