וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: מצלמות שיתעדו ויקנסו נהגים - גם בתוך העיר

דובי בן גדליהו

8.12.2012 / 15:59

עם האוכל בא התיאבון: משטרת התנועה ממשיכה במרץ ביישום חזון "האח הגדול" - מערכת מצלמות אוטומטיות שיתעדו "עבירות חמורות המסכנות חיים" וגם עבירות בעדיפות "משנית"

אחת ההמצאות החשובות ביותר של העשור האחרון היא מצלמת הווידיאו האלחוטית הזעירה. עם הזמן ירדו מחירי הטכנולוגיות האלה. המשמעות: אפשר לפרוש כיום רשת צפופה של מצלמות אלחוטיות בתקציב סביר.

מי שהזדרז להפנים את המשמעויות של המהפכה הטכנולוגית הזו הן הרשויות האחראיות על אכיפת התנועה בישראל. הפיילוט היה מערכת מצלמות המעקב האוטומטיות א-3, שפרושה כיום בעשרות כבישים וצמתים ומתגלה כמכרה זהב אמיתי של קנסות למדינה. ההשפעה שלהן על תאונות הדרכים, אם בכלל, עדיין לא ידועה.

עם האוכל בא התיאבון, ובימים אלה שואפות רשויות האכיפה בישראל ליישם חזון של "משטרת תנועה אלקטרונית": רשת צפופה של מצלמות וידיאו אלחוטיות זעירות, שתיפרש לכל אורכה ורוחבה של הארץ - כולל בתוך הערים - ותתעד שלל עבירות תנועה, חמורות וקלות.

מצלמות מהירות חדשות. קובי ליאני
מכרה זהב אמיתי של קנסות למדינה. מצלמות מהירות/קובי ליאני

המכרז כבר יצא

מי שסבור כי מדובר בהזיה פרנואידית נוסח "האח הגדול", מוזמן לעיין במכרז לקבלת מידע (RFI) והדגמת ביצועים, שפרסמה משטרת ישראל באוקטובר אשתקד, והופנה לחברות שיש להן "אמצעי או מוצר שביכולתו לזהות ולתעד עבירות תנועה באופן אוטומטי".

המכרז מגדיר שתי קטגוריות של עבירות, שאינן נאכפות כיום באמצעות מכשור טכנולוגי. האחת מוגדרת "עבירות חמורות המסכנות חיים" וכוללת חציית שטח הפרדה/קו לבן; נסיעה על שולי הכביש; כניסה לצומת לא פנוי; סטייה מנתיב הנסיעה; אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל ואי-מתן זכות קדימה לכלי רכב.
על חלק מהעבירות האלה אין מחלוקת שהן עבירות חמורות, אבל אחרות - כמו כניסה לצומת לא פנוי, שמתרחשת לעיתים תכופות כאשר נהג נכנס לצומת כחוק אבל "נתקע" עקב שינויים בזרימת התנועה - הן הזמנה להנפקה סיטונאית של דוחות.

זו רק ההתחלה. על-פי המכרז המשטרה רוצה גם ציוד אוטומטי שיאכוף עבירות בעדיפות "משנית" כמו אי-שמירת רווח בין מכוניות, אי-ציות לתמרורים, פניו שלא כחוק וכדומה. תפיסת ההפעלה של המכשור, שמפורטת במכרז, גורסת כי "המערכת תצלם כל העת בווידיאו רציף את קטע הדרך הנאכף, תזהה באופן אוטומטי ביצוע עבירה, תתעד ותאגור סרטון וידיאו שבו נראה הרכב מבצע את העבירה ותעביר אותו למרכז פענוח משטרתי".

התיעוד, על-פי המכרז, יתבצע באופן רציף 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ויהווה ראיה משפטית.

בשלב זה אנחנו יכולים כבר לשמוע תשואות סוערות מהיציע של חובבי האכיפה, אבל נזכיר לכולם כי חלק גדול מהעבירות המוזכרות הן עבירות שמתבצעות בצורה סיטונאית על-ידי נהגים נורמטיביים, כתוצאה מהיסח-הדעת או מכורח נסיבות כמו התחמקות ממפגע בתנועה.

היתרון של שוטר בשר ודם במקרים כאלה הוא היכולת לראות את התמונה הכוללת ולהפעיל שיקול-דעת בהתאם לנסיבות. את מכשור האכיפה האוטומטי זה לא מעניין, וקרוב לוודאי שגם לא את מערכת המשפט, שתצטרך להתמודד עם מיליוני דוחות תנועה אוטומטיים בשנה. ואולי זו דווקא בשורה טובה: נמצאה הדרך לסתום את הגירעון בתקציב המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully