וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "עמוד ענן לא השפיע מהותית על המשק"

משה גולן

10.12.2012 / 13:39

מפרוטוקולי דיוני הוועדה המוניטרית עולה הערכה כי חלה ירידה בקצב הפעילות הכלכלית הריאלית בחודש נובמבר יחד עם שיפור ניכר בהיצע הדירות וירידת מחירי הדיור

בנק ישראל פרסם היום (ב') את פרוטוקולי החלטת הריבית לחודש דצמבר, המנמקים את החלטתו להותיר את הריבית על כנה ברמה של 2%. מהפרוטוקלים עולה כי בנק ישראל העריך כי למבצע "עמוד ענן" לא היו השפעות מהותיות על המשק בישראל. עם זאת, מרבית חברי הוועדה המוניטרית העריכו כי חלה ירידה בקצב הפעילות הכלכלית הריאלית בחודש נובמבר וכי חל שיפור ניכר בהיצע הדירות ובירידת מחירי הדיור.

"שררה הסכמה בקרב חברי הוועדה כי למבצע הצבאי האחרון בעזה לא היו השפעות משמעותיות על קצב הצמיחה הנוכחי והעתידי במשק, וכי גם ההשפעות על שוק המט"ח וההון היו מתונות בלבד", נכתב בפרוטוקולים. "חברי הועדה צופים תוספת חד פעמית להוצאות הביטחון לשם חידוש המלאים, אך מוקדם להעריך אם תהיה לכך השפעה על התקציב הכולל".

ההתפתחויות בשוק הדיור המשיכו להיות אחד הנושאים המרכזיים שעמדו לנגד עיניהם של חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה. ביחס לשוק הדירות סברו חברי הועדה כי מוקדם מדי להעריך את ההשפעה של הצעד שננקט בחודש האחרון ע"י המפקח על הבנקים המגביל את שיעור המימון ממחיר הדירה.

"הפעילות בענף הבנייה מצויה ברמה גבוהה ביחס לרמותיה בעשור האחרון", נכתב בפרוטוקלים. "רמת התחלות הבנייה עדיין גבוהה, והיא צפויה להמשיך לבוא לידי ביטוי בגידול בהיצע הדירות. יחד עם זאת, רמת התחלות הבנייה מצויה מתחת לשיא שנרשם בה באמצע 2011, וניכרת ירידה בקצב שיווק הקרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל".

ומה לגבי שוק העבודה והכלכלה הריאלית? חברי הוועדה ציינו כי "הנתונים משוק העבודה מצביעים על תמונה מעורבת; אמנם קיים המשך שיפור בתעסוקה, אולם שיפור זה ניכר בעיקר בסקטור הציבורי, בעוד בסקטור העסקי קיים קיפאון. בנוסף, נראה כי חלה ירידה בניצולת גורמי הייצור לצד ירידה ברמת הפריון". (העולה בקנה אחד עם עלייה בשיעור ההשתתפות).

בהתייחסם למצב הכלכלי בעולם, הביעו חברי הוועדה את חששם מהצוק הפיסקלי בארה"ב ואת השפעתו השלילית וכן את משבר החוב האירופי שחילחל גם למדינות החזקות בגוש האירו כגון גרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully