וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר רשות ני"ע: "יש לנו עוד הרבה חקירות בקנה"

הלל קורן

10.12.2012 / 14:24

בוועידת ישראל לעסקים התייחס שמואל האוזר לחקירתו של נוחי דנקנר. "כולם שווים בפני החוק, ולא משנה מי עבר את העבירה. לא נוותר לאף אחד"

"יש הרבה מאוד חקירות שהציבור לא יודע עליהן. זה מגיע לעיתון רק כשזה מגיע לבית משפט. זה לא קרה 'פתאום'. מבחינתנו, האכיפה זה חלק חשוב מאוד מהפיקוח. אף אחד לא מעלה על דעתו שאפשר לסחור בניירות ערך בלי לשקף את הערך האמיתי" - כך הגיב היום (ב') פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" בהתייחסו לחקירות של אנשי עסקים בכירים כגון נוחי דנקנר ומתיו ברונפמן לאחרונה.

האוזר הוסיף כי "יש לנו בקנה עוד הרבה חקירות. כולם שווים בפני החוק, ולא משנה מי עבר את העבירה. לא נוותר לאף אחד ולא משנה מה מעמדו. צריך לזכור שבאופן טבעי תחנות הצדק טוחנות לאט אבל חקירה לוקחת זמן - צריך לברר עובדות, ואנחנו חוקרים יסודית. כשזה מגיע לפרקליטות, זה מקום אחר וטוב שכך. אח"כ זה מגיע לבית משפט, וזה לא בידיים שלי למרות שבית משפט כלכלי קיצר את הזמנים, וזה עוד בלי לדבר על אכיפה מינהלית, שמטבע הדברים הוא קצר יותר".

האוזר נשאל האם המשק מוכן להקלת הרגולציה (בהקשר של מחטפי השכר על רקע כניסתו הצפויה של תיקון 20 לחוק החברות) ואמר כי "הרשות פרסמה מפת דרכים ששואלת היכן חסרה רגולציה אבל ישבנו מול פעילי השוק וביקשנו לשמוע מה מפריע להם. יצא סט גדול מאוד של הקלות שפתוחות להערות הציבור, ולקחנו בחשבון גם את העלות. פעם ראשונה הרשות לני"ע פורסת את השאלה מה אנחנו הולכים לעשות בשנים הבאות. לגבי מחטפי השכר, התיקון נכנס לתוקף רק מחרתיים וישנם דברים חוקיים אבל אינם ראויים. מבחינתנו, החלטה בניגוד לסטנדרט היא חוקית והכלים שלנו מוגבלים לגילוי וסמכות על הדירקטוריון".

כזכור, אתמול נחשף ב"גלובס" כי יו"ר החברה לישראל יוותר על האופציות בעקבות הביקורת הציבורית. האוזר אמר בהקשר זה כי "לא נוותר על מחטף ורואים חברות שחזרו מהכוונה להעלות שכר. יש לא מעט חברות שחושבות מחדש. כשרשות ני"ע אומרת משהו, יש חברות שלוקחות את זה בחשבון כי הרשות מסמנת דרך ראויה להתנהלות". האוזר אמר שאם הדירקטורים יצביעו בעד, "זה חוקי אבל יש לנו הליך של גילוי שהוא הליך חזק שיכול להגיע למצב של תביעה נגזרת".

"לא הייתה החלטת ממשלה של דה-רגולציה"

בפאנל "למה לי רגולציה עכשיו" בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" השתתפו, מלבד האוזר, גם ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר נמל אשדוד רו"ח גדעון סיטרמן, יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר, איש העסקים אליעזר פישמן, הממונה על הגבלים עסקיים לשעבר רונית קן ומנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו.

"אני לא מכיר תהליך של דה-רגולציה במשק הישראלי; יש שיפור או ייעול אבל לא הייתה החלטת ממשלה של דה-רגולציה", אמר קנדל. "להיפך, בממשלה הנוכחית הייתה רגולציה מסיבית בכל מיני תחומים... התקשורת דורשת לעתים רגולציה נוספת אבל יש פה עלויות. אחת העלויות של רגולציה - אם אנחנו רוצים לעצב את השוק, אנחנו מפריעים לכוחות השוק החופשי לפעול. אם חושבים שלתחרות יש יתרון, עודף רגולציה תגרום לפעילים בשוק לחשוב איך להתאים פעילות לרגולציה".

קנדל הביא כדוגמה את תגליות הגז, שם "ראינו 6 רגולטורים שכל אחד משך לכיוון שלו, וזו בעיה. מי משלם על הרגולציה? הציבור, למרות שהממשלה באה להגן על הציבור בבואה לעשות רגולציה... בארה"ב היה תהליך של דה-רגולציה לאחר שהמדינה החלה בשנות ה-20 של המאה הקודמת להפעיל רגולציה כמעט על כל תחום במשק. היה ברור כי המטוטלת הלכה רחוק מדי בכיוון הלא-נכון. אנחנו לא נמצאים היום במצב של ארה"ב אבל החוכמה היא לא להגיע לשם ואז לתלוש שערות וללכת אחורה. יש כמה דרכים לעשות את זה: צריך כל הזמן למדוד את היתרונות של הרגולציה לצד העלויות וצריך לעשות התאמה של פעילות בין כל הרגולטורים יד ביד עם המדיניות. בסופו של דבר, צריך לעודד רגולציה עצמית ולהיזהר מאוד מרגולציה פופוליסטית, שהתוצאות שלה יכולות להיות הרסניות".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully