וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצוק הפיסקאלי: הרפובליקנים בדרך להיכנע

רן דגוני, ארה"ב

11.12.2012 / 8:53

מתקרב התאריך האחרון להשגת הסכם בין הבית הלבן והקונגרס על מנת למנוע את הנפילה מהצוק הפיסקאלי. מסתמן: הרפבליקנים יוותרו ויילחצו על אובמה בפברואר בנושא תקרת החוב

הזמן הוא עתה. הבית הלבן והסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים השחקנים הראשיים בדרמה למניעת נפילתה של ארה"ב מהצוק הפיסקלי - מבינים שתמה עונת התיפופים על החזה וההכרזות הלוחמניות. בתכנית שיח פוליטית ברדיו על העימות בין ממשל אובמה לקונגרס, פצח אתמול (ב') אחד הפרשנים בשיר הוותיק של אלוויס פרסלי, It’s Now Or Never. לוח השנה מכתיב פעולה מיידית, מחר או מחרתיים, לא בסוף דצמבר, אם כי, לכאורה, ההידרדרות בפועל מהצוק המאיים תתרחש רק ב-1 בינואר.

הנה לוח הזמנים: חג המולד חל ב-25 בדצמבר. שני בתי המחוקקים יוצאים לפגרת חג-המולד בסוף השבוע שלפני החג, כלומר ביום ו', 21 בדצמבר. הם יחזרו לוושינגטון רק בשבוע הראשון של ינואר, אחרי הנפילה (אם השכל הישר לא יבלום אותה). המחוקקים דורשים לפחות שלושה ימי דיונים על כל פתרון פשרה אפשרי שיתגבש בין הבית הלבן לבית-הנבחרים. כלומר, הטיוטה של הצעת חוק פוטנציאלית צריכה להיות מונחת על שולחנות המחוקקים ב-17, מקסימום ב-18 בחודש.

המשמעות היא שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ויו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, צריכים לסגור עסקה בימים הקרובים. יש שמועות על "פסגה בנוסח קמפ דייוויד" בין שניהם בחלק מסוף השבוע הקרוב, בין 14 ל-16 בדצמבר, את הקרקע לעסקה בין השניים צריכים עוזריהם להכשיר ב-72 השעות הקרובות.

"העתיד הקרוב הוא עכשיו", אמר אתמול אנליסט והמציאות הזו, יחד עם ההכרה שלאחר הכל אובמה, לא מיט רומני, זכה בבחירות, מתחילה לחלחל לתודעתם של חלק מהצירים הרפובליקניים בבית-הנבחרים. בחומת עמדתם הבצורה נגד העלאות מיסים על המאיונים העליונים, כפי שתובע אובמה, מתחילים לבצבץ סדקים.

כבר נשמעים דיבורים על טקטיקה רפובליקנית חדשה: ניכנע לאובמה עתה, נאפשר לו להעלות את שיעורי המס על ה"עשירים" כדי למנוע את הנפילה מהצוק הפיסקלי ונכופף אותו בעוד חודשיים שלושה, כאשר יגיע זמנה של ההצבעה על העלאתה של תקרת החוב. אז נסחט ממנו טריליוני דולר מתקציבי רשת הביטחון החברתי בתמורה לתמיכה בהעלאת התקרה. ובמילים אחרות: כניעה עכשיו, מלחמה עד הסוף אחר-כך.

הסנטור הרפובליקני בוב קורקר, מטנסי, נתן ביטוי לעמדה החדשה בראיון בפוקס ניוז ביום א': "ישנה קבוצה גדולה של אנשים שבוחנים את המצב והם מבינים שאין בידינו מספיק קלפים למנוע העלאת שיעורי המס... למעשה, אני מתחיל להאמין שהרעיון הזה (כניעה טקטית לאובמה) היא הדרך הטובה ביותר שזמינה לנו עתה".

קורקר אמר, כי מספר הולך וגדל של מחוקקים רפובליקניים מוכן לקבל העלאת שיעורי המס לשני המאיונים העליונים (כלומר אלה שהכנסותיהם עולות על 250 אלף דולר בשנה) לרמה שנקבעה בתקופת ממשל קלינטון.

למעשה, מעצם הגדרתו של הצוק הפיסקלי, הרפובליקנים אינם יכולים למנוע את העלאת שיעורי המס לבעלי הכנסות גבוהות. הצוק הוא בעצם יישומם של כמה חוקים שייכנסו באופן אוטומטי לתוקף ב-1 בינואר (אלא אם כן תגובש הסכמה בין הקונגרס לממשל על אימוץ חוקים אחרים): לפי החוקים שייכנסו לתוקף, יבוטלו כל הקיצוצים וההנחות במס לכל שכבות האוכלוסיה, עשירים כעניים. המשמעות היא, עליה אוטומטית של מאות, ולפעמים אלפי דולר בחבויות המס השנתיות של משפחות מעמד הביניים. במקביל, יתבצעו אוטומטית קיצוצים רוחביים בכל משרדי הממשלה, לרבות קיצוץ רב-מיליארדים בתקציב משרד ההגנה. אנליסטים אומרים, כי יישום בו-זמני של כל החוקים יחולל האטה מיידית במשק וידרדרו חזרה למיתון. זו הנפילה.

הצעה שלא ניתן לסרב לה

אובמה מציע לבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקנים, ולסנאט, בשליטת הדמוקרטים, הצעה פשוטה: בואו נשאיר את המצב על כנו, נבטל מראש העלאות המס ל-98 המאיונים התחתונים, ונמשיך לריב על העלאת שיעורי המס לשני המאיונים העליונים בהמשך. אם לא נעשה דבר, 100% מאזרחי ארה"ב ישלמו יותר מיסים.

הרפובליקנים אינם יכולים להתנגד להצעה הזו. הם מבינים, שאם ידחו אותה, יאשים אותם הציבור בזריקת כל האזרחים לכלבים במאמץ להציל את בעלי ההון. ואכן, סקר חדש של "פוליטיקו" מצביע על תמיכה חזקה של הציבור האמריקני בעמדת אובמה: 60% מהנשאלים הביעו תמיכה בהעלאת שיעורי המס על כל מי שהכנסותיהם עולות על 250 אלף דולר בשנה. רק 38% קונים את הטיעון הרפובליקני שהעלאות כאלה יפגעו בכלכלה. ואף זאת: 64% מצדדים בהעלאות המס על תאגידים גדולים. (ואגב, 46% מהנשאלים אומרים שארה"ב צריכה להפסיק כליל את סיוע החוץ).

פועל יוצא הוא שהממשל אינו חושש כל כך מנפילה מהצוק הפיננסי. לאסטטרגים של הבית הלבן ברור את מי יתלו האזרחים על תורן גבוה בכיכר העיר. וכך, כאשר נשאל שר האוצר, טימותי גייתנר, בראיון ב-CNBC, האם אובמה מוכן לכך שהאומה תמצא עצמה בתהום שלמרגלות הצוק ב-1 בינואר, הוא השיב ללא היסוס: "או, בהחלט".

הרפובליקנים בשני בתי המחוקקים נאלצים להסתגל למציאות הזו בחירוק שיניים. כה אמר סנטור לינדסי גראהם, מקרוליינה הדרומית, בראיון בפוקס ניוז, בפניה רטורית לאובמה: "זה עתה נבחרת מחדש. אולי תעשה משהו גדול שאינו ליברלי? אולי תעשה משהו גדול שיזכה בתמיכת שתי המפלגות? כל הרעיונות הגדולים שלו הם רעיונות ליברליים שיטביעו אותנו בחוב . אולי תהיה גבר, אדוני הנשיא? אולי תשתמש במנדט שלך כדי לאחד את האומה הזו ותמנע מאיתנו להיהפך ליוון?".

"אני יכול לומר לכם: יש הקשחה בצד הרפובליקני", הוסיף הסנטור. "לא נעלה את תקרת החוב. שוב לא נתיר לאובמה ללוות יותר כסף עד שנתקן את המצב ונמנע הפיכת ארה"ב ליוון".

אובמה כבר הכריז, שיתנגד לכל יזמה למנוע את העלאתה של תקרת החוב, אם כי לא ברור בשלב זה איך הוא יוכל להתגבר על התנגדות פוטנציאלית של הקונגרס בבוא העת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully