וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה של "זומבים": הערת "עסק חי" ל-70 חברות

אבי שאולי

27.12.2012 / 8:43

עם סיום הרבעון השלישי מתברר כי התמונה בשוק המקומי עגומה באופן חסר תקדים. החברות במועדון המפוקפק נושאות על גבן חוב אג"ח בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל לציבור

מסיכום תוצאות החברות הציבוריות לרבעון השלישי של 2012 עולה תמונה עגומה, חסרת תקדים בהיקפה: ליותר מ-70 דוחות כספיים התווספה הערת "עסק חי" של רואי החשבון של החברות, המעידה על קושי בפירעון חובותיהן. כך עולה מסקירה שערכה חברת המידע העסקי BDI.

מדובר ב-11% מהחברות הנסחרות בבורסה בת"א - השיעור הגבוה ביותר מאז החלה BDI לבדוק את הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות. מספר החברות שצירפו את הערת רואי החשבון מהווה עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והכפלה של מספרן בתוך שנתיים.

החברות במועדון המפוקפק נושאות על גבן חוב אג"ח בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל לציבור. חלק משמעותי מהחוב הבעייתי מתרכז בשלוש חברות השקעה: אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר (1.8 מיליארד שקל), אמפל של יוסי מימן (039 מיליון שקל) ודלק נדל"ן של יצחק תשובה (750 מיליון שקל, לאחר הסדר חוב שכלל "תספורת" של 65%). טייקון נוסף בדימוס, אילן בן דב, "אחראי" לחוב של כ-600 מיליון שקל בשתי חברות הנושאות הערת "עסק חי" - טאו וסאני.

בהמשך רשימת העסקים שזכו להערת רו"ח ניתן למצוא עוד כמה מיליונרים ידועי שם, חלקם עם יותר מחברה אחת: חתנו של יצחק תשובה, רוני אלרואי (בעלי קמן, ישאל ותאת תעשיות - חברות להן מונו באחרונה כונסי נכסים), דני ברנר (אגרי וקמור), בני הדודים גדי ודורי דנקנר (אלרן השקעות ואלרן נדל"ן), יוסי מימן (אמפל), נחשון קויתי (בסר אירופה), גד זאבי (יפנאוטו), דודי ויסמן ושרגא בירן (רוזבאד), ורות עופר, אלמנתו של יולי עופר (סנטראל יורופיאן).

בנוסף לחברות הללו, נסחרות בבורסה בת"א חברות נוספות שבהן רואי החשבון נמנעו מלצרף הערת "עסק חי", אך מאידך צירפו הערה כללית המפנה את תשומת הלב למידע שעל קורא הדוח לדעת, ובין היתר אי עמידה באמות מידה פיננסיות, תביעות משפטיות מהותיות, מידע מהותי אודות חברות קשורות וכן הלאה. גם כאן נרשם השיעור הגבוה ביותר של הערות כלליות מאז החלה BDI לבחון את הנושא.

14% בסיכון גבוה לקריסה

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BDI, מציינת כי בשנתיים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת בשיעור החברות הפועלות תחת הערת "עסק חי". את הניצנים להחמרה הזו באיתנותן הפיננסית של החברות הציבוריות ניתן למצוא במשבר הכלכלי העולמי שהחל ב-2008, אשר פגע בשווי נכסי החברות ודלדל את קופות המזומנים שלהן.

חברות עם הערת עסק חי. גלובס
חברות עם הערת עסק חי/גלובס

לדבריה, "המיתון ששורר כעת באירופה, והדשדוש בארה"ב ובכלכלה העולמית כולה, גובים מחיר גדל והולך גם מהמשק הישראלי, שעד כה נראה היה כי הצליח להתחמק ממנו. מצב החברות גרוע אף יותר מבשיאו של המשבר, בסוף 2008-תחילת 2009, ועד שלא נראה יציאה מהמשבר הנוכחי בארה"ב, הוא צפוי להמשיך ולזלוג גם אלינו".

ב-BDI מציינים שלא רק החברות הציבוריות סובלות מהמצב, וההרעה ניכרת בכלל המגזר העסקי. לפי מדד הסיכון של המשק שמפרסמת BDI, חל ברבעון השלישי זינוק של כ-17% בשיעור החברות הנמצאות בסכנה גבוהה לקריסה בהשוואה לרבעון השני. בדירוג הנוכחי, 14% מכלל החברות במשק דורגו ברמות סיכון גבוהות ומסוכנות. ינאי מדגישה כי "אי אפשר להתעלם מכך שהחברות הנסחרות בבורסה הן בבואה של הכלכלה הישראלית".

ההידרדרות שבאה לידי ביטוי בדוחות הכספיים, נחשפת בשבוע שבו פרסם בנק ישראל הערכות פסימיות למשק, ולפיהן "האינדיקטורים החודשיים ביחס לפעילות הריאלית מצביעים על הימשכות ההאטה בפעילות המשק, וקצב הגידול בתוצר ברביע הרביעי צפוי להיות נמוך מזה של הרבעון הקודם. מקורה של החולשה בפעילות נעוץ כנראה בהאטה ביצוא, כתוצאה מרפיון בשווקים הגלובליים, בהאטה בסחר העולמי ובהשפעות מבצע 'עמוד ענן'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully