וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתלהבו מהארנק הדיגיטלי

ד"ר יוסי מערבי

27.12.2012 / 12:08

הארנק הדיגיטלי - ביצוע תשלומים באמצעות מכשיר הסלולר אמנם נראה מפתה אך ד"ר יוסי מערבי מזהיר מפני ההשפעה שלו על היקפי הקנייה. אז מה עולה לנו יותר? מזומן או אשראי?

לאחרונה יוצאות לשוק עוד ועוד אפליקציות המכונות "ארנק דיגיטלי" או "ארנק סלולרי". אפליקציות אלה – חלקן של גופים פיננסיים, ואחרות של חברות טכנולוגיה דוגמת Google - מאפשרות תשלום על שירותים ומוצרים באמצעות הטלפון סלולרי במקום במזומן או בכרטיס אשראי. הפרסומות של אפליקציות אלה מבטיחות חווית קנייה קלילה, נעימה וכיפית. אך בארנק הדיגיטלי טמונה גם סכנה: בדומה לכרטיסי אשראי, השימוש בו עשוי לגרום לבזבזנות רבה יותר לעומת קניות במזומן. כיום כבר ברור לנו כי צרכנות יתר שכזו אינה מביאה עמה אושר, אלא לרוב דווקא לתוצאות שליליות. כך היא גורמת לייצור יתר המביא לנזקים סביבתיים. ויותר מכך, כדי לצרוך יותר עלינו לעבוד יותר קשה, בדרך כלל על חשבון פעילויות פנאי ושעות עם יקירנו – פעילויות שדווקא הוכחו כבעלות קשר ישיר לאושרנו.

כבר ב- 2001 הראו דראזן פרלק ודאנקן סמסטר מ- MIT כיצד שימוש בכרטיסי אשראי יכול לגרום להוצאות גבוהות יותר לעומת שימוש במזומן. במחקר שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת "Marketing Letters" סטודנטים לתואר שני במנהל עסקים השתתפו במכרז אמיתי של כרטיסי כניסה למשחקים של קבוצת הכדורסל "בוסטון סלטיקס" או של קבוצת הבייסבול "רד-סוקס". כל הסטודנטים התבקשו לכתוב את המחיר שהם מציעים עבור הכרטיס, כאשר לחצי מהם נאמר כי הזוכה יחויב לשלם במזומן, ואילו לקבוצה השנייה נאמר כי הזוכה יחויב לשלם בכרטיס אשראי. הממצאים הראו כי הנבדקים בקבוצת האשראי הסכימו לשלם סכומים גבוהים באופן משמעותי (פי 2 למשחק הכדורסל ופי 1.7 למשחק הבייסבול). לאור ממצאים אלו, אפשר להבין מדוע החוקרים נתנו למאמר את הכותרת הפרובוקטיבית בהתייחסם לכרטיס האשראי: "Always Leave Home Without It".

המוח "נדלק" באיזור העונג

במחקר מ- 2008 שהתפרסם בכתב העת "Journal of Consumer Research" ניסו סקוט, קריידר ולוונסטיין להסביר מדוע הדבר קורה. החוקרים ערכו מחקר שבו סרקו את מוחות הנבדקים על ידי שימוש ב- fMRI תוך כדי שאלו מבצעים החלטות קנייה. המחקר הראה שכאשר הנבדקים הביטו במוצרים נחשקים "נדלק" במוח האזור האחראי לתגמול ותחושת עונג המכונה:nucleus accumbens. לעומת זאת, כאשר הוצגו להם מחירי המוצרים התגברה הפעילות המוחית באזור האחראי לתחושות של גועל וכאב המכונה: insula. עם זאת, שימוש בכרטיסי אשראי הפחית את הרגשות השליליים הללו לעומת שימוש במזומן, ולכן הקל על הוצאת כסף בכרטיסי אשראי לעומת מזומן. במלים אחרות, השימוש בכרטיס אשראי מחליש את הקשר בין פעולת התשלום לפרידה מן הכסף, ולכן כואב פחות.

המחקר על השימוש בארנק הדיגיטלי עדיין בחיתוליו, אך ניתן לשער כי ארנק שכזה יגביר את הבזבזנות, שכן הוא יחליש עוד יותר את הקשר בין התשלום לבין הפרידה מהכסף. מכיוון שכך, אל תתרשמו מהפרסומות שבהן המשתמשים בארנקים הדיגיטליים שרים, קופצים ורוקדים באושר. במציאות מי שירקוד באושר ועושר יהיו הבנקים וחברות האשראי. מכיוון שכך, לא זו בלבד שאיני ממהר "להתקדם" לארנק הדיגיטלי, לאחרונה אני שוקל לעשות "רגרסיה" לתשלום במזומן בלבד.

כלי מסייע למניעת בזבוזים

אך לארנק הדיגיטלי יש גם פוטנציאל להיות כלי שיסייע במניעת בזבזנות במקום להגבירה. כדי לעשות זאת, הארנק הדיגיטלי צריך להיות מתוכנת כך שיקשה עלינו את הקנייה על ידי הגברת פעילות ה- insula והפחתת הפעילות ב- nucleus accumbens. כך לדוגמה, הארנק הדיגיטלי יכול להזכיר לנו לפני כל אישור עסקה את קצב ההוצאות החודשי האקטואלי שלנו לעומת הקצב המתוכנן; או לתרגם עבורנו את המחיר של כל מוצר שעליו אנו משלמים למספר שעות העבודה שעלינו לבצע כדי לשלם עבורו. לארנק דיגיטלי שכזה אשמח להתקדם.

ד"ר יוסי מערבי, מומחה להתנהגות ארגונית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully