וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר "הכסף הגדול": המעו"ף יזנק השנה ב-13%

ליטל איסטמטי

1.1.2013 / 11:29

20 בתי ההשקעות שהשתתפו בסקר בשנה שעברה ניבאו שהמעו"ף יעלה ב-9% בשנת 2012 - וקלעו בול. השנה הם מעריכים: העליות בבורסה יימשכו, במה כדאי להשקיע וממה להתרחק?

זו הייתה שנה סוערת ותנודתית, אבל בניגוד לקודמתה, 2012 היטיבה עם המשקיעים. הבורסה אמנם המשיכה להתנדנד והשנה נפתחה במגמה שלילית, אך במחצית השנייה הגלגל התהפך ו- 2012 נחתמה בעליות שערים. בשנה שחלפה ת"א 25 הוסיף כ-8% לערכו, תיקון חלקי ל-18% שאיבד ב-2011. ועדיין, התמונה רחוקה מלהיות ורודה - מחזור המסחר בבורסה התל אביבית ירד בחדות (38%), סוגיית הסדרי החוב נשארה על השולחן ואי הוודאות בכלכלה הגלובלית נמשכת.

תחזיות שוק ההון 2013. גלובס
תחזיות שוק ההון 2013/גלובס

מה צופן לנו העתיד? כמדי שנה ערך "גלובס" את סקר "הכסף הגדול", שבו השתתפו 20 בתי השקעות מקומיים שסיפקו את תחזיותיהם לשנה הבאה. האם קיים סיכוי להמשך התיקון בשוק המניות המקומי, והאם אג"ח הקונצרניות יישארו אטרקטיביות? התשובות והתחזיות - האופטימיות, יש לומר - לפניכם.

0 הוא מספר בתי ההשקעות שסבורים כי מדד המעו"ף יירד ב-2013. כל הגופים שהשתתפו בסקר הביעו תמימות דעים כי המגמה החיובית תימשך, וקבעו שבשנה הקרובה יזנק המדד בכ-13% בממוצע. רבע מהם אף סבורים כי ב-2013 יגיע המעו"ף ל-1,400 נקודות, כלומר עלייה של 18%.

משתתפי הסקר הפגינו גישה דומה גם באשר למדד המקביל שמעבר לים. להערכתם, בשנה הקרובה יזנק ה-500 S&P האמריקאי בכ-10% בממוצע. לעומת רבע מבתי ההשקעות, שסבורים כי המדד יחצה את רף 1,600 הנקודות (עלייה של כ-14%), שני גופים בלבד ציינו כי רמתו תישאר ללא שינוי.

90% הם שיעור משתתפי הסקר שבחרו להמליץ על האפיק המנייתי לשנה הבאה. בהתחשב בכך שבשנה שעברה 36% מהם המליצו להתרחק ממנו, אין ספק שמדובר בשינוי מגמה. בשנה שעברה 84% מהגופים המליצו על אג"ח קונצרניות, ואילו השנה מחצית מהם מאמינים באפיק זה. מעניין לציין כי שני האפיקים, המנייתי והקונצרני, רשמו בתקופה האחרונה עליות נאות, אולם נראה כי בתי ההשקעות אינם נרתעים מכך, וממשיכים לזהות בהם פוטנציאל.

12 זה מספר הגופים שהמליצו על סקטור הגז והנפט כמועדף עליהם ל-2013. ענף זה, נזכיר, היה אחד המומלצים גם בשנה החולפת, אולם אז רק כשליש מבין 20 הגופים המליצו עליו. למעשה, שלוש מהמניות המומלצת ביותר על ידי הגופים משתייכות לסקטור זה, והראשונה שבהן היא שותפות חיפושי הנפט אבנר, שזכתה ל-20% מההמלצות. אחריה נמצאות ישראמקו ורציו, שזכו לכ-15% כל אחת.

סקטור נוסף שזכה לפופולריות רבה בקרב בתי ההשקעות הוא הבנקים, עם המלצה של מחצית מהגופים המשתתפים, על אף שבשנה שחלפה זינק המדד הענפי בכ-20%. ככל הנראה, בתי ההשקעות מאמינים כי המדד ימשיך לעלות, לאחר שב-2011 איבד 36%. מעניין לציין כי במסגרת הסקר רק ארבעה בנקים הומלצו על ידי הגופים, כאשר פועלים ודיסקונט זכו להעדפה משמעותית של 15%, לעומת לאומי ומזרחי שזכו רק להמלצה בודדת.

מנגד, ובדומה לשנה שעברה, בתי ההשקעות ממשיכים להזהיר מפני חשיפה לסקטורי הנדל"ן, התקשורת והמזון. מבין המניות שזכו בתואר לא מומלצות נזכיר את טבע שאיבדה השנה 9%, ואסם שהתחזקה ב-14%.

75% מהמשתתפים בסקר ממליצים להיזהר מהשקעה באג"ח הממשלתיות. זאת, שעה שהשאר (25%) בחרו באפיק זה דווקא כמועדף עליהם. בשבוע שעבר, נזכיר, החליט בנק ישראל להוריד את הריבית ב-0.25%, לרמה של 1.75%, כאשר בתחילת השנה הריבית עוד עמדה על 2.75%. ייתכן כי הסיבה להימנעות הכמעט גורפת מהשקעה באפיק זה טמונה בכך, שבבתי ההשקעות מעריכים כי בשנה הבאה הריבית תעמוד על רמה של 2%. במקביל, ירידת התשואות לפדיון בשוק האג"ח מביאה את המשקיעים לתור אחר נכסים בעלי תשואה גבוהה יותר, מה שמחזק את ההעדפה לאפיקי המניות ואג"ח הקונצרניות.

תחזיות שוק ההון 2013. גלובס
תחזיות שוק ההון 2013/גלובס

3.6 שקלים הם שער הדולר הממוצע בשנת 2013, לפי תחזיות בתי ההשקעות. מדובר בירידה של 2% משערו היציג (3.7 שקלים). למעשה, כמחצית ממשתתפי הסקר סבורים כי הדולר ייחלש, ורובם קבעו שער של 3.5 שקלים. מנגד, 20% מהם מעריכים כי הדולר יתחזק לרמה של 3.9 שקלים, שמשקפת עלייה של 5%.

נוסף על כך, בבתי ההשקעות מעריכים כי האינפלציה תעמוד על 2%, וכי המשק הישראלי יצמח בשיעור של 3.1%, בדומה לתחזיות בנק ישראל.

פגעו בול בעליית מדד המעו"ף; פספסו בריבית

הגופים שהשתתפו בסקר "הכסף הגדול" של 2012, הצליחו באופן חלקי לחזות את המגמות השולטות. בסקר הקודם חזו כי המעו"ף יעלה בכ-9%, ובפועל המדד אכן עלה בשיעור דומה. עם זאת, ה-500 P&S הכה את תחזיותיהם, ובניגוד לצפי לעלייה של 5%, המדד עלה בשיעור כפול.

באשר לתחזיות על האפיקים המומלצים, הרי שהתוצאות חצויות. אג"ח הקונצרניות, שהוכרזו על ידי הרוב המכריע של המשתתפים כמומלצות, אכן רשמו עלייה נאה, אולם ההמלצה על האפיק המנייתי, ש-36% מהם ציינו כי עדיף להתרחק ממנו, התגלה כפספוס ענק.

המניות שעליהן המליצו בשנה שעברה היו פועלים וכיל, שהצדיקו את ההמלצה ורשמו עליות שערים דו ספרתיות. טבע, שגם הייתה מניה מומלצת, אכזבה לאחר שנחתכה ב-9%. בצד המניות הלא מומלצות ציינו הגופים את סלקום ופרטנר, שאכן איבדו שיעורים ניכרים מערכן גם השנה. ולבסוף, קשה להתעלם מתחזית הריבית, שממש לא קלעה למטרה, שכן כל קשר בין 2.4% שחזו הגופים לרמתה הנוכחית של 1.75%, מקרי בהחלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully