וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יכול לחזות את התוצאות בשוק ההון?

ד"ר יהודה שנהב

1.1.2013 / 14:45

מלחמה, תגליות חדשות ועוד מבטיחים שלמרות ההבטחות של האנליסטים - תוצאות המסחר בשוק ההון תהיינה תמיד בלתי צפויות. ד"ר יהודה שנהב ממליץ כיצד לנהוג בשוק לא צפוי

לא מעט בתי השקעות מפוארים הנושקים לשמים הוקמו בשנים האחרונות בגוש דן, שבחזותם כמו משדרים לנו – הצלחנו בשוק ההון, ופנינו להצלחה נוספת. מה שהם לא יגידו זה שההשקעה בבנין גדול המידות מקורה בעמלות שמנות שאנו משלמים ללא קשר להצלחה או כישלון בשוק ההון. מנהלי אותם בתי השקעות רואים עצמם "מומחים" בכל הקשור להשקעות פיננסיות. "תן לי את כספך, אני כבר אדע איך לגרום לכסף לעבוד בשבילך" הם יאמרו לנו. לקראת תחילת שנת 2013, רבים שואלים עצמם איך כדאי להשקיע את החסכונות. במניות, במטבע זר, או אולי סתם בצמודי מדד כדי לישון בשקט בלילה. "הם כבר יסדרו לי את תיק ההשקעות", יהיו רבים שיאמרו. "הם יודעים היטב לאן פניו של שוק המניות על סוגיו השונים. להם יש את הקשרים הנכונים" . האומנם? התשובה היא פשוטה וקצרה – ממש לא.

בהגדרה אי אפשר לחזות מגמות לא צפויות שלהן השפעה מכריעה על שוק המניות. למשל תקיפה באירן, או מציאת שדה גז המניב כמויות גדולות בהרבה מהצפוי, או משבר כלכלי בארה"ב וכו'. אם צפויה תקיפה באירן, הרי ששוק המניות כבר מגלם כעת את ההנחה הזו וכבר הגיב לה בעליות או בירידות.

למעשה כל המומחים בשוק ההון מנבאים תמיד לקראת שנה חדשה על עלייה בשוק ההון הנעה בין 10-15 אחוזים. זו תחזית סולידית עם מרווח סטייה נאה. זאת יגידו כולם. מה שלא שומעים זו תחזית הפוכה, שהשוק ירד. את שוק המניות לא ניתן איפה לחזות, ולכן כשאני נישאל לדעתי על תחזיות שונות – לדוגמה תחזית של אסטרולוגים, נומרולוגים, קוראים בקלפים, אנליסטים, וכו' אני נעזר דווקא בפרשת השבוע , שמניסיוני היא לא אכזבה אותי. הדוגמה הטובה ביותר היתה --יומיים לפני מפולת מניות הבנקים בתקופת שר האוצר יורם ארידור. נשאלתי מה יקרה לשוק ההון, ואמרתי שעל פי פרשת השבוע באותו מועד השוק יתמוטט. כולם גיחכו, אבל מתי מעט פעלו בהתאם לתחזיותי. ב- 6.10.1983 זה אמנם קרה. סיפרתי אז שבאותו שבוע פרשת השבוע היא פרשת "לך לך", האומרת בדיוק מה יקרה בשוק ההשקעות בישראל. "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" – דהיינו צא מכל ההשקעות הפיננסיות. הצ' "שבארצך" – זה הרמז לצמודים, "וממולדתך" – השקעות בדולרים של המולדת, סוג השקעה בדולרים שהיה לגיטימי באותם ימים (נת"ד), "ומבית אביך" – זה הרמז למניות הבנקים. לא עברו 24 שעות והמסחר בבורסה נפסק, הבנקים התמוטטו כשאיבדו 30 אחוזים מערכם. לכן, אם פרשת השבוע מלמדת לא פחות טוב מכל הכלכלנים ואנשי שוק ההון המתיימרים לנבא עתידות, יש להתייחס בספקנות רבה לכל התחזיות הפיננסיות. לאמיתו של דבר אסור אפילו לטעון שקשה לחזות בשוק ההון. זה לא קשה, זה בלתי אפשרי.

שיטות "קנה והחזק" עובדת

שוק ההון מניב למשקיעים בטווח הארוך את הצמיחה הכלכלית במשק. לא ניתן להעריך את שיעור הצמיחה, לכן אתה המשקיע צריך להחליט בעצמך – מהי רמת הסיכון שאתה מוכן לקחת.
תיק כזה של משקיע ממוצע צריך לכלול 35% בהשקעות צמודות מדד, 35% נוספים בהשקעות שקליות ללא הצמדה, 20% במניות ו- 10% במטבע חוץ לסוגיו. גם במטבע חוץ לא ניתן לחזות מגמות. גדולי "המומחים הפיננסיים" בישראל שניסו להעריך ולחזות את כיוונו של שוק המטבע הזר נחלו כישלונות מהדהדים.

צריך להבין ששוק המניות הוא שוק יעיל, דהיינו הוא מגלם את כל המידע הקיים בכל רגע נתון לגבי שוויים של ההשקעות הפיננסיות כולל ההשפעות הכלכליות הידועות באותו רגע. השינוי יחול רק אם יתקבל מידע חדש שלא היה ידוע עד כה.

חשוב לציין גם שבתוך תיק ההשקעות על ארבעת האפיקים העיקריים שבו – מניות , מט"ח, צמודים ולא צמודים רצוי שיהיו לפחות 18 ניירות ערך שונים כמניין ח"י (מספר מזל ביהדות). לאחר שכבר סיימת להרכיב את תיק ההשקעות, העצה הנוספת היא לא לנהל אותו יותר כלל ולא להתייחס למה שאומרים "המומחים" באשר לצפוי בשנה הבאה. דהיינו – "קנה והחזק". מתי בכל זאת רצוי לשנות את הרכב התיק – רק כשחל שינוי מהותי אצל המשקיע, כמו קבלת פיצויים, זכייה בפיס, או מנגד תאונה, מחלה וכו'. במלים אחרות – יש לשנות את רמת הסיכון על פי השינוי האישי שחל אצל המשקיע. וכשהכול נישאר כמו שהיה- הנח לתיק ההשקעות, וצא לעבוד.

ד"ר יהודה שנהב מרצה למנהל עסקים במרכז האקדמי כרמל חיפה , אסטרטג השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully